• Erica2022

Partner som inte är redo.

Hej.
    De är så att jag (25år) plussade igår (3/4) oplanerat. Jag har inte ätit något preventivmedel dom 2.5åren vi har varit tsm och de vet han (30år) om ändå har vi hade oskyddat samlag. Han vet även om att jag vill ha barn och inte vill göra en abort då jag redan gjort en en gång i mitt liv och de va det värsta jag gjort. 

Nu säger han att han inte vill ha barn nu utan sen och att han inte är redo än osv. Han har ett barn sedan tidigare som blir 5år i år. 

Är det fler som gått igenom detta? Jag är så uppgiven i allt detta och är orolig att detta sen aldrig kommer komma om vi gör en abort. 

• Svar på tråden Partner som inte är redo.
  • Anonym (AnonymmmM)
    Ocdmänniska skrev 2022-04-04 14:06:27 följande:

Han skulle ha skyddat sig om han inte ville ha barn 

Verkligen! Bådas ansvar 
  • Erica2022
    Anonym (AnonymmmM) skrev 2022-04-04 14:57:33 följande:
    Verkligen! Bådas ansvar 
    De vet jag också, men jag är inte någon som måste ha sex i ett förhållande vilket han vet men vilket han är. Plus han har vetat att jag inte tar några preventivmedel och att jag vill ha barn och har velat i 6års tid. Då tycker jag personligen att om han inte vill ha barn eller inte är redo så är det hans ansvar att inte ha oskyddat sex med mig dom gånger han vill de. 
  • Anonym (AnonymmmM)
    Erica2022 skrev 2022-04-04 15:02:44 följande:
    De vet jag också, men jag är inte någon som måste ha sex i ett förhållande vilket han vet men vilket han är. Plus han har vetat att jag inte tar några preventivmedel och att jag vill ha barn och har velat i 6års tid. Då tycker jag personligen att om han inte vill ha barn eller inte är redo så är det hans ansvar att inte ha oskyddat sex med mig dom gånger han vill de. 

ja, det jag syftade på :) är så många gånger det enbart läggs på kvinnan. det jag ville få fram var att det krävs två för att dansa tango. Vet man om förutsättningarna och inte vill ha barn, så är det helt klart hans ansvar att ta på en kondom 

• Tecum
    Erica2022 skrev 2022-04-04 15:02:44 följande:
    Om du inte vill bli ensam mamma är det även ditt ansvar. Annars inte.
  • Anonym (Behåll)

Om du inte vill göra abort så gör inte det bara. Sen om han är med i leken sen får du väl se. 

• Erica2022
    Tecum skrev 2022-04-04 16:01:40 följande:
    Om du inte vill bli ensam mamma är det även ditt ansvar. Annars inte.
    För min del spelar det ingen roll. Självklart vill jag ha honom i mitt liv och som min medförälder. Men jag trodde väl i min vildaste fantasi att när han vet om förutsättningarna och även valt att gifta sig med mig så är man redo för vad som kan komma men uppenbart inte. 
  • Hercai

Oansvarigt att inte skydda dig om du vet att han inte vill ha barn. Oansvarigt av honom också såklart, men för barnets skull är du lika skyldig eftersom du visste om att han inte ville ha barn och risken är stor att du blir ensamstående nu. Är ju helt andra förutsättningar för barnet om det är önskat av båda föräldrarna.

Men gjort är gjort, förhoppningsvis är han bara chockad och kommer snart smälta att det blir ett barn och då tar sitt ansvar.

• Anonym (Är män någonsin redo)

När man inte har planerat en graviditet så känns det oftast som att männen absolut inte är redo, ni är gifta och han har dessutom barn sedan tidigare? Ni verkar ha bra förutsättningar, jag själv skulle behålla när du dessutom haft oskyddat sex i 2.5 år och inte blivit gravid förrän nu. Du kanske har svårt att bli gravid, och vem vet när och OM det går sen.

Han kommer smälta det, ju närmare förlossningen desto verkligare kommer det förhoppningsvis kännas för honom. Han har ju ändå ett tag på sig att göra sig redo.

Lycka till!

• Erica2022
    Hercai skrev 2022-04-04 16:26:38 följande:

Oansvarigt att inte skydda dig om du vet att han inte vill ha barn. Oansvarigt av honom också såklart, men för barnets skull är du lika skyldig eftersom du visste om att han inte ville ha barn och risken är stor att du blir ensamstående nu. Är ju helt andra förutsättningar för barnet om det är önskat av båda föräldrarna.

Men gjort är gjort, förhoppningsvis är han bara chockad och kommer snart smälta att det blir ett barn och då tar sitt ansvar.

Nej jag tycker inte att det är oansvarigt av mig. Hade han inte velat ha barn hade han antingen skyddat sig, inte haft sex eller inte varit med mig. Enklare än så är det tyvärr inte. 

Jag är redo och har varit i ca 6års tid. Jag vet att han kommer ta sitt ansvar och älska barnet men de känns just nu som om han varken älskar mig eller vill ha barn med mig när han har sagt i 2.5åra tid att "jag är inte redo nu men sen". 

• Erica2022
    Anonym (Är män någonsin redo) skrev 2022-04-04 16:31:19 följande:

När man inte har planerat en graviditet så känns det oftast som att männen absolut inte är redo, ni är gifta och han har dessutom barn sedan tidigare? Ni verkar ha bra förutsättningar, jag själv skulle behålla när du dessutom haft oskyddat sex i 2.5 år och inte blivit gravid förrän nu. Du kanske har svårt att bli gravid, och vem vet när och OM det går sen.

Han kommer smälta det, ju närmare förlossningen desto verkligare kommer det förhoppningsvis kännas för honom. Han har ju ändå ett tag på sig att göra sig redo.

Lycka till!

Tack! 

Hans son va lite haft planerad och han säger att han va glad från första stund han fick reda på det. Vilket gör det jobbigare för mig när han känner som han gör nu. Speciellt när han valt att gifta sig med mig. 

Men jag ska ha en riktigt bra anledning mer än att han inte är redo nu om jag ens ska fundera på att genomföra en abort. Och den anledningen ska komma snarast då jag redan är i 7+4.

Tack, vet att det kommer bli bra oavsett men de gör ju lite ont i hjärtat ändå att veta att hans blivande barn i magen inte är älskat eller önskat av honom. 

Svar på tråden Partner som inte är redo.