• Anonym (Ts)

40-50 grader varmt med barn, tips?

Har aldrig varit utomlands när det är så varmt så jag kan ingenting, därav frågorna som kanske kan uppfattas som lite dumma.

Vad ska man tänka på när man reser med barn där det är mellan 40-50 grader varmt? De kommer oftast vara hemma men menar de gånger vi ska ut vilket nog blir en hel del ändå.
    T.ex klädseln, tänker spontant lättklätt (klänningar) men det kanske inte är så smart? Ska man ha solskyddskräm även om man aldrig besöker stränder osv? Något mer jag missat? Det är två barn, ena 6 år och andra ett spädbarn, om det spelar någon roll.

• Svar på tråden 40-50 grader varmt med barn, tips?
  • Anonym (sola)

Gudars. Ska ni till Saudiarabien eller något liknande? 50 grader är extrem hetta. Barn och vuxna bör befinna sig i skuggan mesta delen av tiden, solskydd är ett måste och även tunna skjortliknande material som även täcker axlar, nacke och överarmar i alla fall. 

Solhatt skulle jag också ha på barnen, eller keps. Till dig själv också.

Solig

• Anonym (Annica)

Oj, jag hade inte rest till ett land där det är så varmt om jag inte hade varit absolut tvungen. Går det att resa någon annan gång på året, då det är svalare?
    Sådana temperaturer blir lätt farliga, särskilt för små barn. Inomhus med AC, dricka mycket, skugga, osv. Sova middag och gå ut på kvällen/tidig morgon.
    Jag antar att du har släkt i landet, så att det är därför ni måste åka dit? Kolla med dem vad som gäller i så fall!

• Anonym (Aldrig)

Håll er inomhus helt enkelt dagtid. Över 40 är för varmt tom för mig numer. Jag var till ett väldigt varmt land på gruppresa för många år sen. Ett par hade med sig ett barn på ca 1,5 år. Hon vägrade dricka tillräckligt vilket resulterade i akut vätskebrist och sjukhusbesök. Ovanpå det hade föräldrarna ingen hemförsäkring! Vad gäller solen bränner den helt extremt i såna där länder. Jag har sett personer med sönderbrända fötter eftersom de glömt smörja fötterna. Axlarna tar det grymt bra på eftersom solen står högt. Spädbarn ska öht inte vara i solen och även värmen i sig kan vara farlig. Jag personligen hade inte åkt med små barn nånstans när det är så hett. Välj annan årstid.

• Anonym (Helene)

Jag hade personligen inte åkt till ett land under en årstid där det kan bli upp mot 50 grader om jag hade ett spädbarn. Aldrig i livet. Tänk på att bebisar inte kan reglera sin kroppstemperatur på samma sätt som vuxna. Känns inte smart för någon inblandad. Bättre att åka tidigare/senare på året om temperaturen är lite lägre då. 

Ja, och självklart ska man ha SPF även om man inte är på stranden. Sorry, men varför skulle du inte ha det? Existerar bara solljus och UV-strålar på stranden..? Är det varmt och soligt stannar man inomhus, i skuggan, har luftiga, ljusa, täckande kläder etc. Går man ut har man ordentligt med SPF med hög faktor (30-50). Blir det så galet varmt som upp mot 40-50 grader undviker man området helt den tiden på året.

• Anonym (Ts)

Vi har tyvärr inte möjlighet att ta resan en annan gång så det får bli den varmaste månaden där, brukar vara kring 44-45 grader. 

Men tack för era svar.. visste t.ex inte om det var nödvändigt att smörja in barnen eller vilken klädsel som är mest lämplig men nu känns det bättre. Ska även försöka undvika att gå ut under dagen även om det lär förekomma, men att hellre göra det på kvällarna.

• Aliona

Jag jobbade en gång i ett land som blev närmre 50 grader som varmast. Då blev vi förbjudna att vara utomhus efter 06 och innan 22.00 (förrutom att köra till jobbet). Vi fick inte laga mat eller använda elektrisk utrustning som datorer hemma. Vi skulle också ha gardinerna helt för på dagtid. Det är en riktigt, riktigt dålig idé att vistas i så varmt land, särskilt med barn. 

Om ni nu ändå måste åka så gäller tunna kläder i naturmaterial som bomul. Absolut inget polyester. Är solen stark kan det vara bättre med mer täckande kläder och täcka huvudet, annars luftigt och lättklätt. Absolut inget åtsittande. 

Solskyddskräm ska man alltid ha, om det inte är en stad med kraftig luftförorening. 

• Anonym (Lollo)

Sån extremvärme för ett litet barn som inte är van kan vara direkt hälsofarligt och leda till döden. Inte ens vuxna  människor som lever året runt i sån extremvärme står ut eller vänjer sig, och du tänker utsätta dina små barn för detta extremväder? 
    Småbarn kan dö av både värmeslag och vätskebrist. Verkar extremt oansvarigt som förälder att utsätta sina barn för såna risker! 
    Varför måste ni åka? För att hälsa på släkten i något annat land? Dina barns välbefinnande måste gå före att träffa släktingar. 

• Anonym (Ts)
    Aliona skrev 2022-04-13 01:17:34 följande:

Jag jobbade en gång i ett land som blev närmre 50 grader som varmast. Då blev vi förbjudna att vara utomhus efter 06 och innan 22.00 (förrutom att köra till jobbet). Vi fick inte laga mat eller använda elektrisk utrustning som datorer hemma. Vi skulle också ha gardinerna helt för på dagtid. Det är en riktigt, riktigt dålig idé att vistas i så varmt land, särskilt med barn. 

Om ni nu ändå måste åka så gäller tunna kläder i naturmaterial som bomul. Absolut inget polyester. Är solen stark kan det vara bättre med mer täckande kläder och täcka huvudet, annars luftigt och lättklätt. Absolut inget åtsittande. 

Solskyddskräm ska man alltid ha, om det inte är en stad med kraftig luftförorening. 

Hm, varför inte solskyddskräm om det är en stad med luftförorening? 
  • Aliona
    Anonym (Ts) skrev 2022-04-13 10:00:54 följande:
    Hm, varför inte solskyddskräm om det är en stad med luftförorening? 

För att partiklarna i förorenad luft hindrar uv-strålarna. Ungefär som moln gör. Men sen har det att göra med andra saker också, tex om staden ligger högt eller lågt.  Du kan kolla uv-index på väderprognosen - eller helt enkelt ta det säkra före det osäkra och alltid använda solskydd. Kombinationen solsveda och värme är extremt dåligt. 

Det verkar som du inte är så van vid hett klimat så du bör nog läsa på hur man behandlar värmeslag, i synnerhet för dina barn som är extra känsliga och riskerar att bli allvarligt sjuka. 

• Anonym (Ts)
    Aliona skrev 2022-04-13 12:43:00 följande:

För att partiklarna i förorenad luft hindrar uv-strålarna. Ungefär som moln gör. Men sen har det att göra med andra saker också, tex om staden ligger högt eller lågt.  Du kan kolla uv-index på väderprognosen - eller helt enkelt ta det säkra före det osäkra och alltid använda solskydd. Kombinationen solsveda och värme är extremt dåligt. 

Det verkar som du inte är så van vid hett klimat så du bör nog läsa på hur man behandlar värmeslag, i synnerhet för dina barn som är extra känsliga och riskerar att bli allvarligt sjuka. 

Nej jag är inte van alls och vet inte så mycket om det, jag får läsa på mer innan resan. Tack för ditt svar.
Svar på tråden 40-50 grader varmt med barn, tips?