• Anonym (Mia)

Han har visst blivit änkeman. Hur gör jag nu?

Träffade killen jag var tillsammans med i högstadiet igen. 25 år sedan sist. Vi träffades i 8:an. Enda gången i mitt liv jag blivit blixtförälskad vid första ögonkastet. Min första tanke var att här är han ju. Han som ska bli min man. Har aldrig sedan dess känt en sån magnetisk dragningskraft till någon.

Nåja, jag var 15 och minns antagligen fel. Tänker att jag var en tonåring med svallande känslor?

Vi var tillsammans knappt ett år. Vi bodde i olika städer 12 mil emellan med i princip inga kommunala färdmedel alls. Nästan omöjligt att träffas. Olika kommuner, olika län. När det sen var dags för gymnasiet började jag i ett ännu längre bort. Han gjorde slut. Jag var förkrossad. 

Han fortsatte hålla kontakten. Ringde då och då. Mina känslor fanns kvar, hans också. Vi träffades vid några få tillfällen när vi kunde. Tre år senare berättade han att han dejtade en annan. Jag bröt helt efter det. Han blev helt förstörd och sa att den enda han ville ha var mej. Om jag bara ville skulle det bli vi. Hade han gjort slut med henne där och då hade jag inte tvekat, men han fegade och hade kvar henne i bakgrunden. 

Jag började högskola 30 mil bort och blev sen kvar där. Hittade en trevlig man. Gifte mej och skaffade så småningom barn. Han gjorde detsamma med henne (vi kan kalla henne K). Under åren har det dimpit ner brev adresserade till mitt föräldrahem adresserade till mej med mitt flicknamn. Lite luddiga antydningar om att han tänker på mej och undrar vad jag gör. Har kommit kanske vart annat år. Jag har inte svarat på något. Nog har det känts i hjärtat lite men vi var båda gifta och det skulle aldrig falla mej in att gå bakom ryggen på våra äkta hälfter. Inte ens för en kaffe. Så jag kastade breven. 

Mitt äktenskap tog slut för 5 år sedan. Det gamla vanliga. Maken var otrogen med en kollega. Och hans K dog för lite mindre än ett år sedan. Så han är änkeman nu. Kände att det där pirret fortfarande finns. Han ville vi skulle ses igen. Vi bytte kontaktuppgifter. Det här var för två dagar sedan. Jag vet ärligt talat inte. Mindre än ett år sedan frun dog. Han kan väl knappast vara över henne än. Och hans barn som nu visserligen är nästan utflugna vet om att jag var hans första kärlek. Har förstått av hans brev att han berättat om mej och dom blev inte glada. Gissar att dom kommer se mej som en kaninkokerska som bara stått och väntat på att mamman ska dö så att jag kan träda in.?

Ni som har erfarenhet. Är det dumt att träffa honom igen.? Jag vet att det kommer bli något mer om vi ses, men ska man inte akta sej för att rota i det förgångna? Hjälp, vad ska jag göra?  Jag både vill och inte vill..,

• Svar på tråden Han har visst blivit änkeman. Hur gör jag nu?
  • Anonym (Glädjedödaren)

var inte orolig. När du träffar honom kommer känslorna garanterat att svalna. Problem solved!

• Q71

Jag tycker du ska träffa honom!

Nu vet jag inte bakgrunden men om hans fru varit sjuk länge innan så har han sörjt länge. Och det är ju hans val att gå vidare. Träffa honom och känn in, är han inte redo så lär du märka det och då kan du fatta ditt beslut. Lovar att du kommer att ångra dig om du inte tar chansen nu.

Stort lycka till!

• Anonym (snus)

Jag är gift med min mellanstadiekärlek så jag är lite partisk.

Det jag vill berätta är att när vi började dejta som vuxna så tog vi det otroligt långsamt. Vi insåg att vi behövde lära känna varandra på nytt och låta den värsta snurriga förälskelsen lägga sig lite innan vi kunde bestämma oss för om vi skulle inleda en relation eller inte. Efter 4 månaders dejtande bestämde vi oss för att satsa. Vi hade dock inte barn från tidigare relationer.

Så jag skulle råda dig att träffa honom men att göra det med inställningen att ta reda på vem han utvecklats till. 

• Anonym (Enkel match)

En änkeman borde vara väldigt enkel att förföra tänker jag 

Han är ledsen, har inte haft sex på Gud vet hur länge (frun kanske var sjuk sen länge innan med?) ensam osv. När en partner dör får en ju först många som bryr sig, vill ses osv. men det är ju bara några få månader sen går de tillbaks till sitt och en blir väldigt ensam.

Dessutom är det en man. Måste vara skitenkelt?

• cosinus

Jag tycker att du träffar honom, är ju en person du ändå tyckt väldigt mycket om en gång så risken att du ångrar dig om du inte gör det tror jag är stor. Då kommer han fortsätta vara den där tonårsförälskelsen som aldrig bleknar.

Nu kan det vara något helt annat, men då får du det svart på vitt. Antingen får han fortfarande ditt hjärta att banka eller så inser ni att det tåget har gått. Men det kan vara en trevlig fikastund.

Däremot låter det ju helt klart som att om det är aktuellt att fortsätta ses så bör han ta det i en lugn takt med tanke på barnen.

• Anonym (Annica)

Jag tycker att du ska träffa honom, men så klart ta det väldigt långsamt. Ni känner ju inte varandra som vuxna.
    När det gäller att han är änkling behöver det inte vara något konstigt. Min särbo blev änkling mindre än ett år innan vi träffades. Han var redo för ett nytt förhållande. Hans fru var sjuk länge, och både han och barnen hade bearbetat det under tiden hon var sjuk. Sedan är det lite skillnad att dejta en änkling jämfört med någon som är skild. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mia) skrev 2022-04-05 14:02:38 följande:
    Han har visst blivit änkeman. Hur gör jag nu?

Träffade killen jag var tillsammans med i högstadiet igen. 25 år sedan sist. Vi träffades i 8:an. Enda gången i mitt liv jag blivit blixtförälskad vid första ögonkastet. Min första tanke var att här är han ju. Han som ska bli min man. Har aldrig sedan dess känt en sån magnetisk dragningskraft till någon.

Nåja, jag var 15 och minns antagligen fel. Tänker att jag var en tonåring med svallande känslor?

Vi var tillsammans knappt ett år. Vi bodde i olika städer 12 mil emellan med i princip inga kommunala färdmedel alls. Nästan omöjligt att träffas. Olika kommuner, olika län. När det sen var dags för gymnasiet började jag i ett ännu längre bort. Han gjorde slut. Jag var förkrossad. 

Han fortsatte hålla kontakten. Ringde då och då. Mina känslor fanns kvar, hans också. Vi träffades vid några få tillfällen när vi kunde. Tre år senare berättade han att han dejtade en annan. Jag bröt helt efter det. Han blev helt förstörd och sa att den enda han ville ha var mej. Om jag bara ville skulle det bli vi. Hade han gjort slut med henne där och då hade jag inte tvekat, men han fegade och hade kvar henne i bakgrunden. 

Jag började högskola 30 mil bort och blev sen kvar där. Hittade en trevlig man. Gifte mej och skaffade så småningom barn. Han gjorde detsamma med henne (vi kan kalla henne K). Under åren har det dimpit ner brev adresserade till mitt föräldrahem adresserade till mej med mitt flicknamn. Lite luddiga antydningar om att han tänker på mej och undrar vad jag gör. Har kommit kanske vart annat år. Jag har inte svarat på något. Nog har det känts i hjärtat lite men vi var båda gifta och det skulle aldrig falla mej in att gå bakom ryggen på våra äkta hälfter. Inte ens för en kaffe. Så jag kastade breven. 

Mitt äktenskap tog slut för 5 år sedan. Det gamla vanliga. Maken var otrogen med en kollega. Och hans K dog för lite mindre än ett år sedan. Så han är änkeman nu. Kände att det där pirret fortfarande finns. Han ville vi skulle ses igen. Vi bytte kontaktuppgifter. Det här var för två dagar sedan. Jag vet ärligt talat inte. Mindre än ett år sedan frun dog. Han kan väl knappast vara över henne än. Och hans barn som nu visserligen är nästan utflugna vet om att jag var hans första kärlek. Har förstått av hans brev att han berättat om mej och dom blev inte glada. Gissar att dom kommer se mej som en kaninkokerska som bara stått och väntat på att mamman ska dö så att jag kan träda in.?

Ni som har erfarenhet. Är det dumt att träffa honom igen.? Jag vet att det kommer bli något mer om vi ses, men ska man inte akta sej för att rota i det förgångna? Hjälp, vad ska jag göra?  Jag både vill och inte vill..,

Det enda som är dumt är att inte träffa honom igen. Men ta det försiktigt med barnen och visa dem stor respekt. De går igenom ett helvete. Vänta med att flytta in etc.
Svar på tråden Han har visst blivit änkeman. Hur gör jag nu?