• Anonym (Klipo­s)
    Tue 5 Apr 2022 22:13
    5709 visningar
    3 svar
    3
    5709

    Gjorde jag rätt som kräver vv?

    Skild sen lite mer än 2 år, har två barn(tonåringar)
    Levde ihop med barnens pappa i 15 år och han har PTSD och det tröttnade jag på då ma  aldrig visste när och var han skulle bli arg och hur han skulle reagera.

    Hade barnen vv fram till förra sommaren då pappan slänger ut sonen.
    Sen dess bor sonen heltid hos mig och eftersom dottern är pappas lilla flicka så valde hon bo hos honom. 
    Sonen mår jätte dåligt av allt som hänt och är riktigt riktigt besviken på pappan 

    Strax efter att sonen blev utslängd så gifte sig pappan med en kvinna som har 3 barn.
    Dom åkte på semester ihop med hennes barn och våran dotter i 4 v,sonen fick inte följa med och strax så flyttade hon in med sina 2 barn.
    Inan dom åkte på semester så gjorde pappan orosanmälan till soc och vi har gått där på möten för att deras relation ska bli bra.

    Det har funkat till och från, så fort det börjar bli bra så bråkar som och man är tillbaka på ruta ett igen.
    Men nu förra veckan så väfick jag nog eftersom pappan berätta att hans nya fru kanske är gravid. 
    På soc har det mest varit fokus på pappas mående och han är inte redo att ha barnen varannan vecka igen, han kommer med bortförklaringar hela tiden, sist var det att det inte fanns någon plats för sonen. 
    Sonen kom hem jätteledsen och grät och så hur kan pappa säga att det inte finns någon plats för mig men han skaffar nytt barn?
    Jag är absolut inte emot att han gift sig efter 1 månad men någon helt okänd,jag har en parten en 1,5 pr tillbaka

    Jag har fått sitta uppe många nätter med sonen pga av pappas beteende mot honom. 

    Hade själv möte igår i 2,5h så jag pratade med dig och berättade att jag har fått nog men hans undanflykter och bortförklaringar och nu finns det inga mer önskemål så jag har fått anpassa mig hela tiden efter vad han vill.
    Jag sa att nu kräver jag att vi har barnen varannan vecka. 
    Våra barn ses knappt eller umgås .
    Jag vet inte om jag gjort rätt eller inte men jag är så trött på att anpassa mig hela tiden och ha allt ansvar

  • Svar på tråden Gjorde jag rätt som kräver vv?
  • Anonym (Kan inte kräva vv)
    Fri 6 May 2022 23:54
    #1
    Anonym (Klipos) skrev 2022-04-05 22:13:05 följande:
    Gjorde jag rätt som kräver vv?

    Skild sen lite mer än 2 år, har två barn(tonåringar)
    Levde ihop med barnens pappa i 15 år och han har PTSD och det tröttnade jag på då ma  aldrig visste när och var han skulle bli arg och hur han skulle reagera.

    Hade barnen vv fram till förra sommaren då pappan slänger ut sonen.
    Sen dess bor sonen heltid hos mig och eftersom dottern är pappas lilla flicka så valde hon bo hos honom. 
    Sonen mår jätte dåligt av allt som hänt och är riktigt riktigt besviken på pappan 

    Strax efter att sonen blev utslängd så gifte sig pappan med en kvinna som har 3 barn.
    Dom åkte på semester ihop med hennes barn och våran dotter i 4 v,sonen fick inte följa med och strax så flyttade hon in med sina 2 barn.
    Inan dom åkte på semester så gjorde pappan orosanmälan till soc och vi har gått där på möten för att deras relation ska bli bra.

    Det har funkat till och från, så fort det börjar bli bra så bråkar som och man är tillbaka på ruta ett igen.
    Men nu förra veckan så väfick jag nog eftersom pappan berätta att hans nya fru kanske är gravid. 
    På soc har det mest varit fokus på pappas mående och han är inte redo att ha barnen varannan vecka igen, han kommer med bortförklaringar hela tiden, sist var det att det inte fanns någon plats för sonen. 
    Sonen kom hem jätteledsen och grät och så hur kan pappa säga att det inte finns någon plats för mig men han skaffar nytt barn?
    Jag är absolut inte emot att han gift sig efter 1 månad men någon helt okänd,jag har en parten en 1,5 pr tillbaka

    Jag har fått sitta uppe många nätter med sonen pga av pappas beteende mot honom. 

    Hade själv möte igår i 2,5h så jag pratade med dig och berättade att jag har fått nog men hans undanflykter och bortförklaringar och nu finns det inga mer önskemål så jag har fått anpassa mig hela tiden efter vad han vill.
    Jag sa att nu kräver jag att vi har barnen varannan vecka. 
    Våra barn ses knappt eller umgås .
    Jag vet inte om jag gjort rätt eller inte men jag är så trött på att anpassa mig hela tiden och ha allt ansvar


    Jag förstår verkligen att du och dina barn har det jobbigt. Och du kan ju försöka kräva vv. Men, det går inte att tvinga en förälder till umgänge i Sverige om föräldern inte vill. Det anses inte i barnens intresse. Underhåll kan pappan däremot krävas på, men inte umgänge.
  • Sat 7 May 2022 00:14
    #2

    Varfor kommer inte dottern vv till dig? Hur ofta kommer hon?

  • Anonym (Sofia­)
    Sat 7 May 2022 00:46
    #3

    Väldigt tråkig situation, men du kan inte kräva att han ska ha barnen varannan vecka.
    Dels funkar det inte rent juridiskt, men bortsett från det, hur skulle sonen må i detta? 
    Min äldsta sons pappa har inte intresserat sig för något umgänge alls efter att vi separerade när sonen var ett halvår.  Man kan inte tvinga en förälder till umgänge. 
    Sonen är nu 20 år gammal, och vad han tycker om sin "pappa" behöver jag nog inte ens skriva...

Svar på tråden Gjorde jag rätt som kräver vv?