• Anonym (TS)

Vad betyder egentligen femcel?

Min tonårsdotter skämtade med mig häromdagen och frågade om jag är en femcel och förklarade litegrann att det är kvinnor som hatar män och ungefär  kvinnliga motsvarigheten till incel.

Jag vet inte riktigt om jag kan vara det eftersom jag har kille just nu (lever alltså inte i celibat även om man inte hinner ligga superofta när man har en 2-månaders bebis)..

Iallafall så tyckte min kille också att jag kanske är en femcel ändå eftersom det ibland verkar som att jag hatar män. Men anledningen till att det kan verka som det är ju inte som med incels att ingen vill ligga med mig utan mer tvärtom , jobbat bla som strippa förut och många (både på jobbet och utanför) har betett sig illa när de inte får ligga.. 

Är förresten inte vänster utan röstar höger och har ganska svårt för många ?feminister?. Och jag hatar verkligen inte alla män :)

Så vad säger ni, kan jag vara en femcel iallafall? Och vad betyder det egentligen? Tyckte hela grejen lät lite rolig .. Det kan ju inte vara så extremt många kvinnor som lever i ofrivilligt celibat utan för de flesta är det väl isåfall mer eller mindre frivilligt .. så betyder det mer ?kvinnor som hatar män? egentligen? 

• Svar på tråden Vad betyder egentligen femcel?
  • Anonym (Ms)

Incels är män som hatar kvinnor för att kvinnor inte vill ligga med dem.

kvinnor som hatar män, hatar män för att de mördar, våldtar och misshandlar kvinnor.

Det går överhuvudtaget inte att jämföra.

• Anonym (Man)

Hitta detta

"female incel.
    A woman who can't get a relationship"

Utifrån den defintionen är du inte en femcel eftersom du har en relation

• Anonym (Johanna)

Incel står ju för involuntary celibate, så tekniskt sett är ju termen inte könsbunden...

• Anonym (TS)

Tack för svaren :) 

• Anonym (TS)
    Anonym (Ms) skrev 2022-04-06 10:39:35 följande:

Incels är män som hatar kvinnor för att kvinnor inte vill ligga med dem.

kvinnor som hatar män, hatar män för att de mördar, våldtar och misshandlar kvinnor.

Det går överhuvudtaget inte att jämföra.

Sant tyvärr .. har faktiskt själv blivit utsatt för sånt .. lite därför det kan verka som att jag hatar män. Men som sagt så hatar eller ogillar jag självklart inte alla män. Har två bröder och en son.. och känner väldigt många män  som aldrig skulle göra nånting sånt ..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-04-06 10:49:00 följande:

Incel står ju för involuntary celibate, så tekniskt sett är ju termen inte könsbunden...

Håller med.. det borde ju kunna gälla kvinnor också egentligen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Man) skrev 2022-04-06 10:42:34 följande:

Hitta detta

"A female incel.
    A woman who can't get a relationship"

Utifrån den defintionen är du inte en femcel eftersom du har en relation

Sant :) Har iförsej varit singel väldigt länge innan jag träffade min nuvarande kille.. Men inte direkt ofrivilligt singel haha , mest inte riktigt haft tid att träffa nån och varit lite avskräckt pga tidigare erfarenheter 
  • Anonym (Femcel är...)

En femcel är en kvinnlig incel. Men ofta är det långt mer än ofrivilligt celibat som spökar (precis som för en incel).

En slags ideologi eller filosofi där en femcel hatar män. Men det är inte en sorts extremfeminism för feminister hatar man också. Man hatar också snygga kvinnor som man delat upp i kategorierna "stacy" och "becky" som man hatar av olika orsaker. (Den uppdelningen är snodd från incels, en grupp man också hatar)

Det är mäns, stacys, Beckys och feministers fel att livet är kasst. 

Feminismens fel att man festade och låg runt mellan 20-30 istället för att hitta en bra man, feminismens fel att man är fet. Så feminismen stal deras ungdom, chans till kärlek osv.

Det finns incelforum på internet, men bara periodvis femcelforum för dels är de färre, ännu mer toxiska och dels blir forumen nedstängda/hackade. Väldigt många hävdar att femcels inte finns eller är män som trollar, är väl lite för obekvämt med mestadels medelålders kvinnor som är arga på allt och hatar alla för att man vill tro på det.

• Anonym (TS)
    Anonym (Femcel är...) skrev 2022-04-06 16:58:52 följande:

En femcel är en kvinnlig incel. Men ofta är det långt mer än ofrivilligt celibat som spökar (precis som för en incel).

En slags ideologi eller filosofi där en femcel hatar män. Men det är inte en sorts extremfeminism för feminister hatar man också. Man hatar också snygga kvinnor som man delat upp i kategorierna "stacy" och "becky" som man hatar av olika orsaker. (Den uppdelningen är snodd från incels, en grupp man också hatar)

Det är mäns, stacys, Beckys och feministers fel att livet är kasst. 

Feminismens fel att man festade och låg runt mellan 20-30 istället för att hitta en bra man, feminismens fel att man är fet. Så feminismen stal deras ungdom, chans till kärlek osv.

Det finns incelforum på internet, men bara periodvis femcelforum för dels är de färre, ännu mer toxiska och dels blir forumen nedstängda/hackade. Väldigt många hävdar att femcels inte finns eller är män som trollar, är väl lite för obekvämt med mestadels medelålders kvinnor som är arga på allt och hatar alla för att man vill tro på det.

Tack för bra svar :) 
    Jag är nog inte en femcel ändå då haha , är en bit över 30 och trebarnsmamma .. och har ju kille nu (som är pappa till yngsta barnet) ..

Men det är intressant det där.. både med incels och femcels (som jag inte hade hört talas om innan dottern berättade om det). Känner några killar som nog skulle kunna klassas som incels och som du säger handlar det nog oftast om mycket mer än att inte få ligga.. Och anledningen till att de inte får det är nog ofta mest deras attityd och kvinnosyn.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (TS) skrev 2022-04-06 19:53:35 följande:
    Tack för bra svar :) 
    Jag är nog inte en femcel ändå då haha , är en bit över 30 och trebarnsmamma .. och har ju kille nu (som är pappa till yngsta barnet) ..

Men det är intressant det där.. både med incels och femcels (som jag inte hade hört talas om innan dottern berättade om det). Känner några killar som nog skulle kunna klassas som incels och som du säger handlar det nog oftast om mycket mer än att inte få ligga.. Och anledningen till att de inte får det är nog ofta mest deras attityd och kvinnosyn.
    Det finns studier på att många av dom kan ha ett handikapp
Svar på tråden Vad betyder egentligen femcel?