• Anonym (Orolig)

Får man sparken om…

Får man sparken om man inte gör ett perfekt jobb jämt? 

• Svar på tråden Får man sparken om…
  • Fontana

Jag vet inte om du är allvarlig med din trådstart. Något särskilt som oroar dig?

I stort sett är det väldigt svårt att avskeda folk i Sverige i dag. Till många arbetsgivares förtret. Om den anställde är fackansluten måste facket kopplas in.

Sedan beror det förstås på arbetsuppgifter: Är du hjärtkirurg så får du inte så många chanser att göra fel. Är du en vanlig kontorsråtta så är det nog många som tar det lite lugnt ibland, sitter och facebookar på arbetstid t.ex. Arbetar du inom tillverkningsindustrin så blir kanske dina arbetskamerater mest irriterad på dig om du drar ner ackordet.

• Anonym (Wtf)

Kan du ge exempel på vad du menar med att arbetet inte alltid är perfekt?

• Anonym (Orolig)

Sitter på Facebook? jag hinner inte ens eller tar någon lunch om dagarna. jobbar 50 h i veckan ca

• Anonym (Beror på)

Det beror ju på vilka konsekvenser ditt icke-perfekta arbete leder till. Nån liten miss på ett papper som lätt går rätta till leder inte till sparken. Beter du dig som Machiarini får du definitivt sparken.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Beror på) skrev 2022-04-06 17:45:22 följande:

Det beror ju på vilka konsekvenser ditt icke-perfekta arbete leder till. Nån liten miss på ett papper som lätt går rätta till leder inte till sparken. Beter du dig som Machiarini får du definitivt sparken.

Machiarini?
  • Anonym (Wtf)

Varför kan du inte ge exempel på vad du syftar på?

• Anonym (snigel)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-04-06 17:39:49 följande:
    Sitter på Facebook? jag hinner inte ens eller tar någon lunch om dagarna. jobbar 50 h i veckan ca
    Arbetar du långsamt? Eftersom du inte hinner ta lunch och måste jobba 50 timmar?

Svårt att svara på din fråga då man inte vet vilket yrke och vad som räknas som icke-perfekt.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (snigel) skrev 2022-04-06 17:55:54 följande:
    Arbetar du långsamt? Eftersom du inte hinner ta lunch och måste jobba 50 timmar?

Svårt att svara på din fråga då man inte vet vilket yrke och vad som räknas som icke-perfekt.

Jag har uppdrag som tar den tiden de tar. 

• Anonym (Wtf)

Ja kan du inte vara mer specifik eller ge exempel så kan ingen ge ett trovärdigt svar på frågan.

• Anonym (snigel)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-04-06 18:02:59 följande:

Jag har uppdrag som tar den tiden de tar. 

Omöjligt att ens försöka svara på frågan när du är så knapphändig med information.
  • EpicF

Nej, det ska mycket till för att få sparken. Men om man är provanställd kan man väl få avsluta den, dvs inte få tillsvidare då det inte behövs någon orsak till att avsluta en provanställning. 

• Anonym (K)

Beror helt på anställningsform. 

Svar på tråden Får man sparken om…