Regler för 11-åring?
Hej. Min äldsta är en 11-årig flicka. Jag undrar lite om andra som har en nyligen haft barn i samma ålder har för regler avseende t.ex. skärmtid (vardagar respektive helg?), tid för att lägga sig på kvällen osv?
Hej. Min äldsta är en 11-årig flicka. Jag undrar lite om andra som har en nyligen haft barn i samma ålder har för regler avseende t.ex. skärmtid (vardagar respektive helg?), tid för att lägga sig på kvällen osv?
Mitt äldsta är lite äldre nu. Men vi brukar ha att man ska lägga bort telefon och stänga av tv (om man har det på rummet) senast 45 min innan läggdags. Man behöver en stund att varva ner innan läggning. Mobiltelefoner förvaras i hallen, även vi vuxna har dem där när de inte används så att säga.
När min son var 11 hade de nästan uteslutande digitala läromedel i skolan så han behövde verkligen en paus när han kom hem, det fanns inte utrymme för så mycket mer skärm på vardagarna. Men han hade i och för sig fullt upp med fritidsaktiviteter (fotboll) då så det fanns inte alltid så mycket tid eller ork.
En tid hade vi block, om det var 12 st a 30 min som han hade att lägga ut under veckan. Han kunde samla till helgen och sitta några timmar i sträck eller så kunde han sprida ut dem.
Det viktigaste för mig är det som Anders Hansen, Katarina Gospic mfl försöker föra fram, att skärmar tar tid från annat som är viktigt. Biologiskt sett så mår människan bra av fysisk aktivitet, nära relationer med andra samt att sömnen är väldigt viktig. Särskilt för en hjärna som växer. Skärm och spel behöver inte vara dåligt i sig men man måste skapa balans och se vad de tar tid ifrån! Unga anger själva ofta att de ligger och har telefonen i sängen och inte kan sova eller "väljer" att sova mindre till förmån för mobiler. Inte bra.
Vilken vuxen som helst som någonsin varit på en föreläsning i stresshantering vet också att man mår bra av att minska ner på intryck (medier, tv etc) den sista stunden före läggdags för att kunna sova gott. Varför applicerar man inte det på sitt eget mobilanvändande och framför allt på sina barn?
Sunt förnuft behöver inte vara så svårt.
Vår elvaåring kollar på telefonen för mycket på kvällarna. Men vi som föräldrar orkar i dagsläget inte lägga energi på det. Vi har fullt upp med syskon som mår dåligt att vi har gjort bedömningen att det får vara så nu. Elvaåringen sportar mycket så fysisk aktivitet är inga problem, men absolut att han skulle må bra av mindre skärmtid. Men just nu får det vara nerprioriterat en period. För vi vet att det krävs mycket av oss föräldrar att få honom att låta bli telefonen. Det är inte bara att säga åt honom att lägga bort telefonen (han har själv adhd)
Mitt äldsta är lite äldre nu. Men vi brukar ha att man ska lägga bort telefon och stänga av tv (om man har det på rummet) senast 45 min innan läggdags. Man behöver en stund att varva ner innan läggning. Mobiltelefoner förvaras i hallen, även vi vuxna har dem där när de inte används så att säga.
När min son var 11 hade de nästan uteslutande digitala läromedel i skolan så han behövde verkligen en paus när han kom hem, det fanns inte utrymme för så mycket mer skärm på vardagarna. Men han hade i och för sig fullt upp med fritidsaktiviteter (fotboll) då så det fanns inte alltid så mycket tid eller ork.
En tid hade vi block, om det var 12 st a 30 min som han hade att lägga ut under veckan. Han kunde samla till helgen och sitta några timmar i sträck eller så kunde han sprida ut dem.
Det viktigaste för mig är det som Anders Hansen, Katarina Gospic mfl försöker föra fram, att skärmar tar tid från annat som är viktigt. Biologiskt sett så mår människan bra av fysisk aktivitet, nära relationer med andra samt att sömnen är väldigt viktig. Särskilt för en hjärna som växer. Skärm och spel behöver inte vara dåligt i sig men man måste skapa balans och se vad de tar tid ifrån! Unga anger själva ofta att de ligger och har telefonen i sängen och inte kan sova eller "väljer" att sova mindre till förmån för mobiler. Inte bra.
Vilken vuxen som helst som någonsin varit på en föreläsning i stresshantering vet också att man mår bra av att minska ner på intryck (medier, tv etc) den sista stunden före läggdags för att kunna sova gott. Varför applicerar man inte det på sitt eget mobilanvändande och framför allt på sina barn?
Sunt förnuft behöver inte vara så svårt.
Tycker väl generellt med regler att man dels ska följa dom själv, men också att det ska ges ett alternativ.
Så om man är tydlig med att kidsen INTE ska göra något, så behöver man tillsammans med dom diskutera fram vad man ska göra i stället.
Yngsta barnet är 11 med ADHD
Dator (oftast fortnite) får spelas mellan 15-17 på vardagar, han kommer hem 15 och vi föräldrar kl. 17 så när vi kommer hem stängs datorn av och läxor görs i köket medan jag eller pappan lagar mat, tidigare skulle läxor göras innan datorn men det sköttes inte så vi ändrade om så vi kan ha bättre koll :)
Efter läxor ska skolväska och kläder förberedas för morgondagen, eventuellt lite plock i rummet och så brukar vi titta på tv tillsammans efter maten.
Läggdags kl. 20 förutom då han har aktiviteter och kommer hem 20.45. Vi har försökt att släppa på detta och senarelagt läggningen till 21 men det fungerar inte på morgonen efter, ska göra ett nytt försök efter sommarlovet.
Dator på helgen styrs lite av hur kompisarna ringer och vill spela, telefon används så lite som möjligt då det mest består av hjärndött youtube tittande, tiktok fick avinstalleras då han blev som besatt och inte kunde låta bli appen, kunde även smyga upp mitt i natten för det.
Storebror hade i samma ålder 2 timmar datortid att själv lägga upp hur han ville på vardagar, brukade ta någon halvtimme-timme när han kom hem och resterande Efter maten beroende på hur kompisar spelade eller om det var aktiviteter, läxor skötte han alltid och läggningen var kl. 21 för honom.
Det går inte att ha samma regler för olika barn, man måste anpassa sig efter deras behov
Text