• Anonym (rulle)

Vad kostar det att ha hund? En rimlig budget

Om man inte tar försäkring (denna tråd ska INTE handla om att diskutera om ifall man bör köpa försäkring, har redan ett sparkapital dessutom för värsta fall)  för sin hund hur mycket tycker ni man ska lägga undan varje månad för veterinären?

Är det fler kostnader förutom detta och mat som man ska tänka på? 

• Svar på tråden Vad kostar det att ha hund? En rimlig budget
  • Anonym (Cash)

Väldigt olika. Har lagt över hundra tusen på min äldsta hund 14år. Min yngsta kanske 50tkr 7år.

Dom är försäkrade men har trots bästa försäkringen gått på 15-20 000kr per sjukdomstillfälle m inläggning.utan försäkring hade summorna blivir KATASTROF.

Bäst foder är artegen föda dvs färskfoder eller frysfoder typ mush, då håller dom sig friskast o man sparar på sjukpengar.

Som unga o friska kostar dom inte så mkt, men min äldsta m spondylos kostar i bara medicin per månad mellan 700-2500kr i månaden i bara medicin..

Lägger undar 1500kr /mån utöver försäkringen (600kr/mån för 2) till mat, tugg, påsar osv men utöver det kommer veterinär, fästingmedel osv.

Veterinärvården har blivit så galet dyr så kommer nog inte kunna ha fler hundar pga det tyvärr...

• Dexter dot com
    Anonym (rulle) skrev 2022-04-08 18:22:51 följande:

Om man inte tar försäkring (denna tråd ska INTE handla om att diskutera om ifall man bör köpa försäkring, har redan ett sparkapital dessutom för värsta fall)  för sin hund hur mycket tycker ni man ska lägga undan varje månad för veterinären?

Beror ju helt på vad för mat du tänker ge, om du ska lämna in den för pälsvård eller sköta det själv, hur många kurser du ska gå, om du tänker tävla/ställa ut osv. Om vi tänker att hunden bryter benet och får tex PYO eller op för urinsten samma år så kan det ju kosta 100000-200000 beroende på om det är på jourtid eller ej + rehabkostnader så en buffert på 200000 är ju minimum för just veterinärkostnader. Har du sen en ras med tandproblem så räkna med 10000-150000/ år för tandstensanering och tandutdragning från det att hunden är 4-5 år.
  • Lönnsirap

Jag tänker att det är smart att titta på försäkringsvillkor för att få en ungefärlig uppfattning om ungefär vad för summor det hela handlar om. Spontant tänker jag att 3*månadskostnad är en rimlig budget. För trots försäkring behövs ju förebyggande vård, självrisk och saker som inte ingår.

Sen tänker jag att man inte bör ha en oförsäkrad hund om man inte relativt snabbt kan vaska fram 100'-200' 000. För det är ju just sådant man har försäkringen till.

Min uppfattning är att det är först när man är kunnig om hundar och har några stycken som det är lönsamt att faktiskt inte ha försäkring för sjukdom. 

Oavsett försäkring eller inte bör man första året räkna med 20'000 till förebyggande hälsovård, utbildning och valpkrafs.

• Drottningen1970

Du har alltså möjlighet att pyttsa ut ett par hundra tusen i sjukvårdskostnader om hunden exempelvis skulle råka ut för ett komplicerat benbrott , det är ju toppen. Men då tror jag inte heller att du behöver grubbla så mycket på vardagliga kostnader om du har såna resurser.

Annars kan det ju kännas rätt fort även vid mindre komplicerade sjukvårdsfall en vanlig lördagskväll då det kostar rätt många tusenlappar att ens sätta foten innanför dörren på en klinik.

• Anonym (billigt)

Jag lägger ca 2000 kr i försäkring per år, 70 kr i månaden på mat, 50 kr på godis. Det är mina löpande utgifter för min hund. Jag har på 15 år köppt 3 flexokoppel som kostat ca 500 kr/st.

Min hund ör väldigt billig i drift.

• Dexter dot com

Glömde kostnaden för dagis,dagmatte, pensionat beroende på hur du löser hundpassningen. Här kostar en dagisplats ca 4000kr/månaden och 550 kr/dygn på pensionat.

• Anonym (Oj)
    Anonym (billigt) skrev 2022-04-08 19:17:42 följande:

Jag lägger ca 2000 kr i försäkring per år, 70 kr i månaden på mat, 50 kr på godis. Det är mina löpande utgifter för min hund. Jag har på 15 år köppt 3 flexokoppel som kostat ca 500 kr/st.

Mina kaniner kostar mer. 

Per kanin:
    Mat hö  200 kr/mån + färska grönsaker
    Försäkring 50 kr/mån
    Första året har jag lagt pengar på kastrering (snitt 1300 kr), resebur, vagn så det blir enklare att ta sig till veterinären, 600 kr på vaccinering per kanin, koppel och selen, plastlådor till toan, höhäckar, Easy strö till lådorna, vattenskål, fleecefiltar, grävlåda + sandlådesand, leksaker, pellets, mm. 

Sorry för OT. 
  • I Walk The Line
    Anonym (rulle) skrev 2022-04-08 18:22:51 följande:

Jag lägger 1000:- i månaden på försäkring (på 2 hundar) så det kan ju vara en rimlig summa att lägga i en buffert isåfall, om man vägrar försäkring. 

Matkostnad beror på storlek såklart. Lilla hunden kostar kanske 1000:- på 3 månader. Stora hunden kostar ca 1000:- i månaden. 

Sen tillkommer bajspåsar, schampo, fodertillskott av olika slag, godis. 

När man köper valpen kostar det en hel del, dels hunden såklart, och där får man räkna med minst 20 000:-, och så bäddar, leksaker, bur, bältesfäste, koppel, sele, kloklippare, pälsvård och eventuella kläder, där får man räkna med minst 3000-4000:-

Hunden måste till veterinären för sina vaccinationer, första vid 7-8 veckor (görs av uppfödaren) andra vid 12 veckor, tredje vid ett år, sen var tredje år. De kostar ca 500-600:-

Kurser kostar, här har de kostat ca 2000:- per gång, och man bör gå iallafall en valpkurs, men gärna fortsättningskurs och unghundskurs. 

Så det är de pengarna man borde ha när man skaffar hund. 

Förutsatt att det inte händer något såklart, då kan det bli dyrt. 

Vi hade som du tänker ha, en buffert förut, alla hundar var friska och utan skador i många år, tills en av dem bröt benet. Den notan slutade på 100 000:- bara på veterinärkostnader, sen tillkom mediciner och rehab på en hel del pengar. 

Och har man inte de pengarna så måste man avliva djuret. Och det är inte ok. 

Nu har vi försäkring där vi betalar 1500:- per år/ per djur om de skadat sig oavsett hur många gånger, och sen 15% på totala summan. Väldigt överkomligt. Den täcker alla händelser och veterinärsvårdskostnader uppgår till 140 000:- vilket är väldigt bra, då många försäkringar inte går upp till så mycket, och inte täcker allt som kan hända, ej heller medicin, specialfoder eller rehab, vilket denna gör  

Så ett tips är att tänka till en gång till om försäkring, och jämföra försäkringsbolag ordentligt. 

Men vad du än bestämmer dig för - lycka till med din nya familjemedlem! 

• Anonym (rulle)
    Drottningen1970 skrev 2022-04-08 19:05:50 följande:

Du har alltså möjlighet att pyttsa ut ett par hundra tusen i sjukvårdskostnader om hunden exempelvis skulle råka ut för ett komplicerat benbrott , det är ju toppen. Men då tror jag inte heller att du behöver grubbla så mycket på vardagliga kostnader om du har såna resurser.

Annars kan det ju kännas rätt fort även vid mindre komplicerade sjukvårdsfall en vanlig lördagskväll då det kostar rätt många tusenlappar att ens sätta foten innanför dörren på en klinik.

Alltså jag vill ju helst inte använda mina sparade pengar till hundsjukvård men gör det om jag måste. Och 200 000 får man väl inte ut på någon försäkring heller i normalfallet. De har väl ett maxbelopp per år. Och jag vill ändå räkna med hundens kostnader i en regelbunden budget. Det måste finnas nåt sätt att slå ut det och så man vet vad man behöver avvara i månadsbudgeten.
  • Anonym (rulle)
    Anonym (billigt) skrev 2022-04-08 19:17:42 följande:

70 kr mat, är det en liten tekoppshund det gäller? Om inte så var får du tag på den billiga maten?
Svar på tråden Vad kostar det att ha hund? En rimlig budget