Inlägg från: Anonym (Bröd & soppa - Leta tips) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bröd & soppa - Leta tips)

Göra god soppa & mjuk bröd.

Jag tycker det är lite pinsamt att inte kunna göra två saker som är simpelt.

Bröd

Varje gång jag gör bröd, så blir de hårda. Jag låter degen jäsa och då blir de stora och fina. Men när jag gå till nästa stadiet, där jag skall jäsa det ytterligare, efter att jag lagt de i plåten, så jäser de knappt (sväller inte upp).

Efter att jag tagit ut de ifrån ugnen, kan de vara mjuka, men rätt hårda på vissa ställen, speciellt på kanterna. Jag har försökt sänka temperaturen, men det funkar inte.

Soppa

Jag kan inte heller göra någon soppa. DET blir bara som vatten. Om jag lägger grönsaksbuljong, blir det väl kanske till en vis del god smak. MEN jag vill framförallt att soppa skall vara tjock. Hur får jag till det?

Jag minns ifrån skoltiden, där det serverades Mexicans soppa. DET var smarrigt. Lägga lite god pasta och köttfärs.

Men framförallt söker jag vilken soppa som helst, så länge det är tjockt. Observera: Jag är inte intresserad av prujolök soppa, dock. Men allt annat tips, tackar jag gott för! :)

• Svar på tråden Göra god soppa & mjuk bröd.
    AndreaBD skrev 2022-04-08 23:15:11 följande:

Om du vill ha en soppa som inte är flytande utan tjock, då får du köra grönsakerna genom köksassistenten/ mixern eller liknande. Det "tjocka" är nermalade grönsaker, helt enkelt. Eller potatis. Det finns ju såna recept på nätet. 

Kan man inte få soppa tjock, utan mixer? Jag har ingen mixer.
    Fjäril kär skrev 2022-04-08 23:18:51 följande:

Mitt bästa tips är att leta upp bra recept på både bröd och soppa och sen följa dom till punkt och pricka. Köp en termometer för matlagning så du kan ha koll på rätt temperatur för degspad. Väg och mät alla ingredienser noga i både bakning och matlagning.

Recept är bra att följa för det finns alltid något i dom man lär sig. Brukar alltid finnas tips och idéer på hur man lyckas bäst i själva receptet och utförliga beskrivningar på hur man reder av en soppa eller hur man undviker misstag etc 

Recept på bröd, har jag alltid försökt följa så noga jag kan, men får det alltid att få lite hårt.
    Aniiee skrev 2022-04-08 23:59:23 följande:

Hårt bröd = för mycket mjöl oftast. För hård skorpa på brödet, pensla med något innan de går i ugnen. Börd som inte jäser = du har antingen dödat jästen, vilket det inte verkar som eftersom den jäser första gången. Andra jäsningen, ofta för lite bearbetning när dubakar ut brödet. Knåda mer, helt enkelt. Överhuvudtaget knåda mer än du tror, även före första jäsningen. Många lägger till för mycket mjöl för att de tror att det behövs, när det egentligen är mer knådning och därmed glutenutveckling som behövs.

När det gäller soppa så beror det mycket på soppan förstås. Mixa kan du göra med en stavmixer, en billig kostar typ 200 kr, det duger gott. Annars kan man toppreda en soppa med potatismjöl, vetemjöl+smör eller majsstärkelse. Vispgärdde gör också soppa tjockare, men det förutsätter så klart att man vill ha vispgrädde i.

Tack, jag skall prova!
Svar på tråden Göra god soppa & mjuk bröd.