• Valuta2019

    Kan någon hjälpa mig med förslag till böcker

    Jag gillar äventyr och fantasi och i en serie av böcker

    Just nu läser jag sagan om isfolket är på bok 24 så jag har ju några till =) Jag äger redan sagan om ringen, game of thrones, första boken av Legionären med Simon Scarrow. 

  • Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med förslag till böcker
  • Shameless

    Precis som redan nämnt så är The wheel of time ("Sagan om drakens återkomst" på svenska) att rekommendera. Den är min absoluta favorit.

    Robin Hobb är en annan favorit, hon är grymt bra författare och har skrivit många bra fantasyböcker.

    Tad Williams har skrivit en serie med fantasyböcker som heter "Minne, Sorg & Törne" som är väldigt bra.

    Annars har du ju The Witcher böckerna som både spelen och serien på Netflix är baserade på 

  • Embla twopointoh

    -Temeraire-serien av Naomi Novik (Första heter His Majesty's Dragon, svenska översättningen har jag ingen aning om eftersom jag sällan läser på svenska). Alldeles underbar alternativ-historia.

    -David Eddings serier är klassiker. Sagan om Belgarion, uppföljaren Sagan om Mallorea (ja, de vet jag vad de heter på svenska). Sex böcker om Spjuthök (Sagan om Elenien respektive Tamuli) och flera andra kortare serier. Han har ett väldigt bra och flytande språk, men ärligt talat är böckerna rätt lika och man (eller jag) tröttnar lite på att det är "samma" karaktärer i varenda serie.

    -Sagan om klanen Otori av Lian Hearn (Ja, de svenska översättningarna av fantasyböcker har fjantigt nog en tendens att heta "Sagan om ...") Lite annorlunda fantasy då den är japansk-inspirerad och inte europeisk medeltid.

    -En annan klassiker är Stephen Donaldsson serie om Thomas Covenant som är lite mörkare, lite råare. Jag tror det är tio böcker totalt. Donaldsson har även skrivit en del annan fantasy.

    -Cassandra Clare har skrivit flera serier som är värda att läsa. Min personliga favorit är The Infernal Devises.

  • Mentat

    I genren äventyr och fantasi kan jag rekommendera Terry Goodkinds serie "Sword of Truth" (Sanningens svärd på svenska): Terry Goodkind - Wikipedia

    J
    ag har bara läst dem på engelska, på svenska är tydligen varje engelsk bok uppdelad i två svenska så det är en hel del att plöja igenom. Jag tycker både att han lyckas vara trogen sina förutsättningar i den värld han skapar och dessutom står för ett antal "plot twists" i serien.

    Jag gillar också Sagan om ringen, GoT och Simon Scarrow (har väl ett 15-tal i den serien) så vi verkar ha hyfsat liknande smak.

  • Tinykangaroo

    Är det svenska eller engelska du vill läsa på? Eller båda? Här är i alla fall några av mina favoritbokserier! Såg att Discworld redan tagits upp, men de är så bra och unika att jag tar upp dem på nytt :D

    Terry Pratchett - Discworld / Skivvärlden
    Steven Erikson - Malazan book of the fallen 
    George R R Martin - A song of ice and fire (alltså game of thrones, bättre än serien imo)


    Herbert & Andersson - Legends of Dune (sci-fi men jättebra)
    Raymond E Feist - Darkwar Saga 
  • Fabian1965

    Mitt tips är tre böcker av Marcus Olausson
    Fantasy i klass med Brooks mfl
    Finns på Catoblepas förlag, Science Fiction bokhandeln och Adlibris mm

  • Valuta2019
    Tinykangaroo skrev 2022-04-15 01:52:21 följande:

    Är det svenska eller engelska du vill läsa på? Eller båda? Här är i alla fall några av mina favoritbokserier! Såg att Discworld redan tagits upp, men de är så bra och unika att jag tar upp dem på nytt :D

    Terry Pratchett - Discworld / Skivvärlden
    Steven Erikson - Malazan book of the fallen 
    George R R Martin - A song of ice and fire (alltså game of thrones, bättre än serien imo)


    Herbert & Andersson - Legends of Dune (sci-fi men jättebra)
    Raymond E Feist - Darkwar Saga 
    tjena, det är på svenska som gäller
Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med förslag till böcker