Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

    Barn 10 månader äter bara mjölk

    Fram till ett år kan amning eller ersättning vara huvudföda. Problemet är järnet. Det förrådet minskar efter halvåret och bör fyllas på. Leverpastej, blodpudding och det bästa av allt paltbröd nersmulat i gröt. Beroende på hur många tänder hon har behöver ju inte maten vara i puréform längre. Kokt fisk, köttfärs, köttbullar- provat det? Gärna lite kryddat förutom med salt då. Vår yngsta åt allt med stor glädje från första tuggan. Den andra fick vi ta det mycket saktare, men vid ett åt även han allt. Jag gjorde all mat själv. Köpesgröten pajade dessutom magen helt så även det gjorde jag egen med paltbröd i. Man får prova sig fram. Och dessutom- ingen unge svälter frivilligt så kanske dra ner lite på ersättningen och erbjuda mat istället? Klemmis är vansinnigt dyrt och helt onödig "mat". Går utmärkt med vanlig frukt. 

  • Jag är bara jag
    Skogslemur skrev 2022-04-09 15:18:44 följande:

    Hon har bara två tänder än. Smakar som sagt gärna på allt, från brödbitar till leverpastej, men äter sig långt ifrån mätt på det. Samma sak med vanlig frukt, äter kanske en delad skiva banad. Puré äter hon i alla fall 50-100ml av ibland. Vi får då och då även i henne lite järnberikad gröt. 


     


    Men det låter ju inte som så lite. Man får lägga ihop allt de äter på en dag och inte se sig blind på att maten måste bestå av en hel rejäl måltid. Fortsätt erbjuda allt möjligt, prova nya saker, gör ingen "affär" av det. Gör egen gröt om du inte provat. 
  • Jag är bara jag
    Skogslemur skrev 2022-04-10 20:48:33 följande:
    Ja, vi får fortsätta försöka erbjuda allt möjligt. På en hel dag dricker hon runt 600-700ml ersättning och allt mellan 20-150ml fruktpuré, gröt och lite barnmat. Vi har faktiskt inte gjort egen gröt, ska testa det!
    Tycker inte du ska känna nån panik över maten än. Satsa mest på järnrika grejer. Där är egen gröt med paltbröd super. Tids nog äter de flesta barn ordentligt.
Svar på tråden Barn 10 månader äter bara mjölk