• Anonym (Jag)

Separera men fortfarande bo ihop?

Kommer att separera från min sambo sen 17 år tillbaka. Vi har flera barn ihop.

Vi har ett bra boende och kommer att behöva byta ner oss som singlar såpass att det blir svårt att få plats med barnen alls. 

Vi är inte osams eller något, ingen av oss har väl som mål att träffa nån ny i dagsläget. Har någon separerat men fortsatt bo tillsammans som vänner? Har det funkat? Hur länge fungerade det osv? 

• Svar på tråden Separera men fortfarande bo ihop?
  • Aliona

Ja, jag har, i ett tidigare förhållande. Vi hade inte barn, det var bara ganska svårt att lösa boendesituationen, i synnerhet för honom. Vi gjorde slut som vänner och var överens om att vi brydde oss så mycket om varandra att vi ville se till att båda hade det bra ordnat innan vi flyttade isär. 

Min bästa vän håller nu på att separera från personen hon har två barn med. De ska också fortsätta bo ihop som familj även om de inte är par längre. 

Jag tror absolut att det går om båda är kånslomässigt redo för det. Däremot är det så klart inte en långsiktig lösning, förr eller senare kommer säkert någon att träffa en ny som hen vill leva med. Men det kan ju ta månader eller år så fram tills dess kan man få det att funka. 

• Anonym (Jag)
    Aliona skrev 2022-04-09 23:06:57 följande:

Ja, jag har, i ett tidigare förhållande. Vi hade inte barn, det var bara ganska svårt att lösa boendesituationen, i synnerhet för honom. Vi gjorde slut som vänner och var överens om att vi brydde oss så mycket om varandra att vi ville se till att båda hade det bra ordnat innan vi flyttade isär. 

Min bästa vän håller nu på att separera från personen hon har två barn med. De ska också fortsätta bo ihop som familj även om de inte är par längre. 

Jag tror absolut att det går om båda är kånslomässigt redo för det. Däremot är det så klart inte en långsiktig lösning, förr eller senare kommer säkert någon att träffa en ny som hen vill leva med. Men det kan ju ta månader eller år så fram tills dess kan man få det att funka. 

Tack för ditt svar. Då är det inte jag som tänker helt konstigt då.
    Sambon är väldigt traditionell, är det slut så bor man inte ihop. För stunden är han ganska upprörd men är egentligen en förnuftig person.
    Relationen har varit död i flera år, bådas fel det har varit så mycket ivägen hela tiden att ingen orkar anstränga sig riktigt. Och känslorna är väl borta pga olika saker. Men vi funkar bra ihop, kan samarbeta osv därav att jag tänker att detta kunde vara ett alternativ ett tag 
  • Yllop

Tänk på att eftersom ni har gemensamma barn och fortfarande bor ihop kommer ni rent juridiskt fortfarande att räknas som sambor.

• Anonym (Jag)
    Yllop skrev 2022-04-09 23:59:22 följande:

Tänk på att eftersom ni har gemensamma barn och fortfarande bor ihop kommer ni rent juridiskt fortfarande att räknas som sambor.

Vi är bara sambor så i det blir det ingen skillnad
  • Yllop
    Anonym (Jag) skrev 2022-04-10 00:08:41 följande:
    Vi är bara sambor så i det blir det ingen skillnad
    Det kan bli problem om någon av er måste söka försörjningsstöd eller bostadsbidrag t.ex. Då kommer era sammanlagda inkomster att räknas.
  • Anonym (Lova)

Förlåt, det kanske är en naiv fråga men vad blir då skillnaden mot nu? Ni är inte gifta vad jag förstår så juridiskt blir det ingen skillnad. Relationen är redan död men Det praktiska samarbetet funkar bra. Vad kommer skillnaden bli av att ni separerar mot hur det är nu?

Jag är inte dömande utan nyfiken. Lever själv i en död relation och kan inte se nåt som skulle bli annorlunda av att vi uttalar att det är slut om vi ändå fortsatte att bo ihop.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Lova) skrev 2022-04-10 00:52:05 följande:

Förlåt, det kanske är en naiv fråga men vad blir då skillnaden mot nu? Ni är inte gifta vad jag förstår så juridiskt blir det ingen skillnad. Relationen är redan död men Det praktiska samarbetet funkar bra. Vad kommer skillnaden bli av att ni separerar mot hur det är nu?

Jag är inte dömande utan nyfiken. Lever själv i en död relation och kan inte se nåt som skulle bli annorlunda av att vi uttalar att det är slut om vi ändå fortsatte att bo ihop.

Att vi inte är ihop, kanske blir mer självständiga idtället för att umgås som par. Du vet man hittar ofta sig själv och sitt eget liv igen efter en separation, kanske mer egna hobbys, intressen, vänner. saker som partnern inte är en del i. Såna saker tänker jag. Som par talar man ju om vart man skall och så, så det är okej, planerar ihop osv. 
  • Anonym (Jag)

Yllo: Båda har fast jobb, så inget sådant behövs 

• Anonym (Ända tills)

Det funkar ända tills någon börjar dra hem ligg. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ända tills) skrev 2022-04-10 01:03:47 följande:

Det funkar ända tills någon börjar dra hem ligg. 

Det är ju inte riktigt prio 1
Svar på tråden Separera men fortfarande bo ihop?