Samla lån eller inte?
Har varit vårdlös med pengar som yngre och har en del krediter jag betalar på, ca 6000 kronor i månden. Har förbättrat mitt kreditbetyg nu samt ökat min inkomst så har snart ett bra kreditbetyg när de nästan sista förfrågningarna försvinner och min plan har varit att ta ett lån så jag kan samla mina krediter och få ner min månadskostnad med cirka 3000 kronor, vilket är mycket för mig som är frånskild med barn och inte har jättehög lön. Lånet är ingen enorm summa utan på ca 150 000 och jag hade tänkt lägga upp det på 5 år. Men nu har jag börjat fundera på om det är det rätta att göra. Om jag betalar av i takten jag har nu på krediterna skulle jag vara helt skuldfri om cirka 2 år. Samtidigt hade jag ju betalt det dubbla i månaden, så i slutändan kanske summan ändå blir densamma. Fördelen är ju att jag får mer pengar över snabbare, men i situationen jag är i nu kommer jag ha en bättre levnadsstandard omedelbart om jag samlar mina krediter, samt få ett än bättre kreditbetyg över tid om jag bara har ett lån och inte massa krediter. Hur hade ni tänkt?
Obs, behöver inte höra om risken jag tar ytterligare krediter, jag har verkligen jobbat på mitt beteende vilket visat sig på min UC och jag är inte längre i samma utsatta situation som gjorde att jag tog krediterna till att börja med.