Anonym (ts) skrev 2022-04-11 16:09:03 följande:
Tack igen för ett bra och informativt svar! Allt jag tänker på är mat och min kropp och vikt. Vill inte beskriva mina symtom närmare här för jag vill inte riskera att det triggar nån.
Är väldigt rädd att behöva gå upp i vikt om jag får behandling men inser samtidigt att mitt beteende, mina känslor och handlingar inte är bra för mig. Så när jag väl beslutar mig för att ta hjälp känner jag att jag måste få hjälpen också annars blir det väldigt jobbigt. Är motiverad men samtidigt rädd!
Jag tror att jag ska skriva ner allt och lämna till min vårdkontakt nästa gång jag är där då det är jobbigt att prata om det, skäms så!
Det är ju det där psykologiska som du beskriver, som är det tuffaste med sjukdomen. Många tror att det är vikten eller ätandet, men det kommer ju någonstans ifrån. Det är det man vill komma åt. För det spelar ändå ingen roll om man "äter normalt" om man har ångest hela tiden. Däremot brukar ångesten lindras på köpet när matsituationen normaliseras, upplever också från ett utifrån-perspektiv att prioriteringarna skiftar - det börjar kännas viktigare med ett normalt liv där man kan äta lunch/fika med kollegor osv, än vad vikten står på. Men tillfrisknandet är en inre kamp, en tröst är då att det går att komma ur det.
Du har inget att skämmas över, det är inte ditt fel att du har en sjukdom! Det är förstås lätt att säga, men jag önskar dig lycka till i alla fall, och hoppas att du får den hjälpen du önskar.