Inlägg från: Träsaker |Visa alla inlägg
  • Träsaker

Tips att få barnet att sova länge på morgonen

Jag har precis blivit pappaledig. Jag är väldigt morgontrött. Vårt barn vaknar ibland så tidigt som vid 07.30-08.00

Är det bäst att hålla barnet (9 månader) vaket sent på natten för att hen ska sova längre?
    eller ska man väcka hen mitt i natten? 

Det händer att hen vaknar mitt i natten och är hungrig. Då är min fru snäll och ammar hen. 

Jag brukar stanna uppe och se på serier (med lurar) och är vaken vid midnatt. Ska jag mata barnet med fast föda istället. Kanske gröt eller välling? 

Har ni några andra tips? jag vill gärna sova till 10. 

/ Trött pappa. 

• Svar på tråden Tips att få barnet att sova länge på morgonen
  • Träsaker
    ElaineBenes skrev 2022-04-11 22:45:17 följande:

Om detta mot all förmodan inte är en trolltråd.... gå och lägg dig tidigare. Du kan väl inte tro att du ska ge ungen mat på natten för att du vill ha sovmorgon? 

Jag vet inte om mat på natten är svaret. Det är därför jag frågar :( 
    Jag lider av sömnsvårigheter. Du behöver väl inte vara så dömande?
  • Träsaker
    Jag är bara jag skrev 2022-04-11 22:49:54 följande:

Tidigt?! Jösses. Här är 6.30 rejäl sovmorron. Och när den yngsta piggelinen var bebis vaknade han ca 5-5.15 varje dag. Och nej, babyn ska ammas på natten om den är hungrig. Gå och lägg dig!

Oj! det var tidigt! sov det barnet middag? eller tog en tupplur? 
    Jag önskar jag kunde jag har sömnsvårigheter  :(
  • Träsaker
    Tow2Mater skrev 2022-04-11 22:55:37 följande:

Mamman kan väl ge gröt innan hon går till jobbet? Sen fasa ut nattamningen.

Bra tips! 
    jag Har föreslagit att mamman kör frukost och sätter barnet i lekhage som vi kan sätta bredvid sängen i sovrummet. På så vis är barnet inte helt ensamt även om jag sover där inne. 

• Träsaker

Jag kan tillägga att jag bara kommer vara ledig 90 dagar. (varav 14 är förbrukade) kanske lite längre då de måste ordna vikarie på min frus jobb för det var tänkt att jag skulle ta  nästan alla mina dagar. Min arbetsgivare är jätteglad att jag kommer tillbaka tidigare än planerat! 

För dem som undrar så arbetar jag natt!

• Träsaker
    linaaaa86 skrev 2022-04-12 07:56:12 följande:

Kan ni hitta någon annan lösning? Att ni båda jobbar 50% och föräldraledig 50% så kan hon han barnet förmiddag och du eftermiddag? Se över andra upplägg med hur ni lägger upp föräldraledigheten. Du kanske orkar kansle om du har barnet bara två dagar i veckan och mamman tar resten kanske? 
    Som förälder behöver man ställa om efter barnets behov och om man inte kan det behöver man tänka ut andra sätt att lägga upp föräldraledigheten. 

Oj. Detta har jag inte tänkt på alls!! 

Ska ta upp detta med min fru! 

• Träsaker
    Mortiscia80 skrev 2022-04-11 23:36:11 följande:
    Du kan INTE ligga och sova och lämna barnet utan uppsikt! Det spelar ingen roll att ni finns i samma rum.
    Även om barnet är i en lekhage? jag brukar lämna hen ensam i den flera ggr per dag (oftast i samband med toalettbesök) 

Där finns inga farliga leksaker i hagen bara mjuka sådana. barn kan ju slå sig själva med leksaker i trä :( 
  • Träsaker
    Mortiscia80 skrev 2022-04-12 08:44:54 följande:
    Ja, även om barnet finns i en lekhage. Om du ligger och sover och ditt barn råkar kvävas på någon av de där mjuka leksakerna (bara ett exempel utifrån vad du skrev) eller något annat, eller fastnar eller nästan vad som helst. Ett litet barn kan inte lämnas instängt i en lekhage utan uppsikt. Om du sover är det lika illa som om du skulle vara i ett annat rum under samma tid. Du har inte kollen helt enkelt.

Jag förstår nu vad du menar med sover. Men att lämna barnet 5 minuter i en lekhage när jag är på toa är inte det lite väl extremt?

jag fick en cylinder på BVC som motsvarar halsen på ett barn och bamse går inte ner i den! 

Han är CE-märkt och ok för barn 0-3 Hans ögon är broderade och inte i plast. Nu är de flesta leksaker med plastögon som har rätt märkning sjukt säkra! Der är omöjlig att slita av ett öga på ett mjukisdjur som inte är skadat. 

• Träsaker
    SaraL77 skrev 2022-04-12 08:51:27 följande:

Du har uppenbarligen inte tagit ledigt från trollfabriken. 

Bara för man har frågor och funderingar som inte är konventionella är man inget troll. Man får ingen manual på BB och detta är mitt första barn. 

Jag ser nu att mina funderingar inte gillas så jag får tänka om. du kanske även ser att klockan är ca 09 och jag varit vaken i över en timme! bara för jag har dessa funderingar så betyder det inte att jag gjort dem! 

• Träsaker
    Ocdmänniska skrev 2022-04-12 09:58:42 följande:

Men du får väl gå lägga dig tidigare helt enkelt!! Plus har du tur med ett barn som sover länge, vet dom som har barn som vaknar 5 på morgonen istället. Skulle inte skaffat barn om du vill sova till 10 på dagen, det kommer inte gå på många många år 

Nu är det inte så att jag MÅSTE sova till 10 men det vore Nice att kunna det. Sen har jag nog lite tur eftersom barnet verkar sova länge jämfört med andras barn. Så jag ska kanske inte gnälla.

Visst jag kan lägga mig tidigare men då kan jag titta upp i taket liksom. Vi som har sömnproblem eller är naturmänniskor kan inte bara lägga sig tidigare. Önskar att så var fallet! 

• Träsaker
    Mortiscia80 skrev 2022-04-12 09:33:00 följande:
    Det är väl ingen som har sagt att man inte får gå på toa? Men om du sover så är det inte fem minuter heller, eller hur?

Så du tror inte att ett litet barn kan stoppa in någon som helst del av bamse i munnen...? Vi pratar inte bara luftstrupen här, det finns många sätt att kvävas.

Då är jag med! 
    sova med barnet i lekhagen tillåter inte min fru så jag har inte gjort detta och efter dina råd kommer jag inte försöka övertala henne. Tack för hjälpen.

ok jag kommer låta leksakerna vara utanför hagen då barnet är obevakat vid mina toa besök.

Jag tänker att det skulle vara en risk om barnet somnar i lekhagen med huvudet rakt ner i bamse eller bamse skulle hamna över barnets ansikte.   

Svar på tråden Tips att få barnet att sova länge på morgonen