• xnfsm

    Torra hälar, har testat allt! Blir galen…

    Ja, som rubriken lyder. Jag har testat allt (typ). Smörjer och smörjer varje kväll och strumpor på men sprickor och torrt ändå. Mannen smörjer aldrig och har mjuka hälar som på en bebis? blir galen. Jag äter bra och dricker bra med vatten. 

    En sista kraftansträngning om ni har några bra tips? 

  • Svar på tråden Torra hälar, har testat allt! Blir galen…
  • Anonym (Torris)

    Har tyvärr inga tips men hoppas du får.
    Har du oxå torra hälar/fötter, jag har fullt, inte bara på häl utan på sidan djupa så det ibland gör ont att gå

  • Anonym (Tips från coachen)

    Fotbad två gånger i veckan och fila bort torr hud från hälarna, smörj med fet kräm varje kväll och på med bomullsstrumpor.

  • Anonym (gg)

    Man kan ha inpackning på fötterna över natten och då ha plast över fötterna ovanpå inpackningen och sedan strumpor för att hålla allt på plats. Det är ganska jobbigt, men jag tycker det fungerar. Även produkter med hyaluronsyra tycker jag gör det bättre.

  • Anonym (gg)

    Sedan kan det faktiskt behövas kraftigare kortisoncreme om det blir sprickor osv, har själv fått det utskrivet. men exprimentera inte med kortison på egen hand, låt en hudläkare bedöma.

  • Anonym (gg)

    Sedan kan det faktiskt behövas kraftigare kortisoncreme om det blir sprickor osv, har själv fått det utskrivet. men exprimentera inte med kortison på egen hand, låt en hudläkare bedöma.

  • Anonym (Fiskolja)

    Börja äta fiskolja dagligen . Det tar ett tag innan du se effekten på armbågar och hälar.

  • Gameofthrones

    Omega 3, (det finns på Apotek) fiskolja var det nån som skrev. 

    NIVEA BLÅ BURKEN klassiker, eller Gula vaselin burken med treklöver på. Sen strumpa över mkt finare fötter. 

  • Jag är bara jag

    Smörj in fötterna med Purelan- rent ullfett. Sätt på en plastpåse och strumpor och sov med allt på. Flera nätter om det behövs. Fila relativt ofta och smörj fötterna ordentligt varje dag. 

  • Anonym (Fia)

    Man bör vara väldigt säker på att man inte är känslig för ull av olika slag innan man tar till rent ullfett, för en del av oss är det det absolut värsta om det ens finns lite av i krämer. Rent ullfett vore som recept på riktigt irriterad hud och värre besvär. Alltför ofta får folk för sig att "naturligt måste vara bättre" men är man känslig är det oftast mycket värre. Nu är det för mig bara just ullfett som gör allt mycket värre men de flesta "naturliga oljor" har för det mesta ingen effekt alls. Framförallt allt som innehåller rapsolja fungerar inte alls även om resten av ingredienserna fungerar i andra produkter som inte innehåller det, exempelvis idominsalva. 

    För torra fötter ska det visserligen vara fetare än mesta annan hud men största skillnaden för mig är om det finns ordentligt med karbamid som binder fukt också. 

    Men om du TS har "testat allt" får man anta att du även använt fotbad med karbamidsalt och fotkrämer med det (de flesta brukar ha 10% i) och om du har rejäla besvär även med sprickor och så kanske det är idé att söka hudläkare eller medicinsk fotvård?

    Byte av material i strumpor kan också fungera för en del. 

  • Anonym (Fot)

    Jag använder fotkräm, rikligt, sen på med gummihandskar å sov er med. Fungerar.

Svar på tråden Torra hälar, har testat allt! Blir galen…