Inlägg från: Anonym (Mini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mini)

Spara el

Har du elelement? Dra ner temperaturen i så fall. Annars är det väl att försöka att inte köra elapparater så mycket, hårtork, brödrost, torktumlare... skippa så mycket som möjligt. Fyll tvätt- och diskmaskin innan du kör. Snåla på varmvatten. Kolla att du har nya elsnåla maskiner.

• Anonym (Mini)
    Anonym (El korkad) skrev 2022-04-13 21:54:13 följande:
    Elementen är aldrig på. Varmvatten ingår i hyran. Har ingen tvättmaskin. 
    Alltså urdragna ur väggkontakten? Eller hur menar du?  Du har väl element på under vintern? 

Kolla hur gamla kyl /frys /spis /dammsugare du har? Gamla grejer drar mer. Använder du hårtork? Infravärme på balkongen? Tv, datorer som står på dygnet runt? Värmegolv i badrummet? Vattenkokare? Handukshängare med värme?

För att stänga av stand-by på tv/dator så kan du köpa en sån där elsladd /förlängningssladd med en röd knapp så stänger du av allt. Byt till lågenergilampor. Öppna inte frysen. Stäng fönstret. Ät kalla rätter ibland.

Det är svårt, man får försöka snåla lite här och där hela tiden.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (El korkad) skrev 2022-04-13 22:47:40 följande:
    Du menar elementen urdragna ur väggkontakten? De har ingen elkontakt. Nej de är inte på på vintern heller nej. Onödigt att elda för kråkorna, jag har ju fönstren öppna på glänt även på vintern om det inte är mer än typ 10 minus.

Kyl/frys och spis är minst 10 år gamla men kan nog vara äldre. Jag ska kolla efter. Datorn är ju på 24/7. De andra sakerna har jag inte förutom vattenkokare och handdukstork, som används sporadiskt.

Lågeneriglampor, finns det ens annat? 

Ok, är det vattenelement om det inte finns någon sladd alls? Bara rör?

Det är konstigt att du har så himla hög förbrukning, Något måste ju dra massor? Har du forcerad ventilation till exempel att köksfläkten alltid är på på låg fart även på 0? Akvarium med cirkulationslump?? Använder du hårtork /hårfön?

• Anonym (Mini)
    Anonym (Love) skrev 2022-04-14 12:04:24 följande:
    Det jag tänker är att ts skriver att hen gör åt 300 kwh på 1 månad och då i stort sett bara använder ugnen och en bänkdiskmaskin.

jag gör åt 159-200 kwh i månaden och använder ugn, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och 2 datorer.

Jag tänker alltså användning, visst kan ts ha mycket dyrare el än jag (jag har fast pris och betalar ca 400 kr i genomsnitt)

MEN användningen känns alltså inte som det stämmer om man tittar på kwh som Ts gör av med när det inte finns något direkt som drar så mycket.
    Tycker också det låter helt uppåt väggarna med 300 kWh på 1 månad. Något måste ju vara fel? Jag hade drygt 300 kWh på fritidshuset i mars. Då är del kyl/frys och elvärme / grundvärmei en 60-talskåk på 70 kvm med fönster som det i det närmaste blåser rakt igenom och det var kallt i mars.
Svar på tråden Spara el