• Anonym (TS)

Kan detta påverka mitt bostadsbidrag?

Hej! 

Önskar svar från de som vet. Inget gissande eller tror

Jag får bostadsbidrag. Och går precis runt ekonomiskt. Så jag har nu börjar sälja av kläder, möbler, inredning osv. som jag kan offra. Just för att jag precis går runt och att det har blivit svårare p.g.a. el-, bensin- och matpriserna. Jag har redan hunnit sälja av lite, och de som köpt av mig har betalat via swish.

Så började jag fundera.. om man får socialbidrag så räknas ju pengar som inkommer via swish som inkomst. Vilket påverkar beslutet för socialbidrag. 

Så min fråga är - är det samma när det gäller bostadsbidraget man får från försäkringskassa? 

Jag har googlat.. men jag hittar ingen information som rör detta ang. bostadsbidraget. Bara om socialbidraget. 

För om jag förlorar bostadsbidraget kommer jag inte klara mig.. och jag har ju inte hur mycket kläder och prylar som helst att sälja.

Någon som vet och kan svara på detta?

Och OM pengar via swish räknas som inkomst, finns det kryphål? Som t.ex. att de   skriver ?gåva? i meddelandet eller sådär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-04-20 12:34
    Måste klargöra att jag INTE får socialbidrag. Bara bostadsbidrag. Men ville minnas att jag läst och tolkat någonstans att man kunde få sämre
    /mindre socialbidrag om man fick in pengar via swish.. lån eller gåvor spelade ingen roll.
    Så min undran handlar bara om bostadsbidraget!
  • Svar på tråden Kan detta påverka mitt bostadsbidrag?
  • Anonym (Ingen skatt.)
    Anonym (KK) skrev 2022-04-18 16:29:05 följande:

Jag kan inte diskutera din diskrepans mellan hur det är och hur det borde vara enligt dig. 
    För att få försörjningsstöd i min väninnas kommun måste du redovisa kontoutdrag för samtliga konton vid varje ansökan. Ev. utbetalningar baseras på din intäkt. Lån, gåvor och annat räknas som intäkt. 
    För att alls få stöd ska du ha omsatt ev tillgångar och sålt det som inte ingår i normen. Bil, båt, häst etc och kanske bostad. 

Jag skulle gärna att du plockar fram fakta på detta? länk till källa!

Eller ska du bara sprida något som inte är sant, kan du inte göra detta så förstår alla att det du berättar inte är sant.
  • Anonym (Ajja)

Varför ska hon berätta för Soc. Frågan gäller ju Bostadsbidrag som hanteras av Försäkringskassan. Och nej swish räknas inte som inkomst för beräkning av Bostadsbidrag. 

• Anonym (Ingen skatt.)
    Anonym (KK) skrev 2022-04-18 16:29:05 följande:

Jag kan inte diskutera din diskrepans mellan hur det är och hur det borde vara enligt dig. 
    För att få försörjningsstöd i min väninnas kommun måste du redovisa kontoutdrag för samtliga konton vid varje ansökan. Ev. utbetalningar baseras på din intäkt. Lån, gåvor och annat räknas som intäkt. 
    För att alls få stöd ska du ha omsatt ev tillgångar och sålt det som inte ingår i normen. Bil, båt, häst etc och kanske bostad. 

Vad du mest troligt har förväxlat är att din vän har en förmyndare som bestämmer över hennes ekonomi, dvs hon har fått en sådan utsett.
  • Anonym (....)

Så länge du inte kommer upp i hundratusentals kronor på ett år så påverkas det inte. 

• Anonym (....)
    Anonym (KK) skrev 2022-04-17 18:18:18 följande:

Ok. Min väninna hade försörjningsstöd under en period och redovisade kontoutdrag varje månad vid ansökan. Allt räknades som intäkt som kom in på kontot i form av överföringar, svisch och annat. Hennes dotter skickade en slant och skrev gåva och lån och det blev fortfarande intäkt.
    Samma sak när hon sålde svamp. 
    Det har inte med skatt att göra således utan hantering från Socialtjänsten. 

Bostadsbidrag är ju villkorat på flera vis. Men intäkten är ju en faktor. 

Det påverkar socialbidragen om man ex säljer saker och får pengar in på kontor. Men det påverkar inte bostadsbidraget om man säljer saker och får pengar in på kontot.
  • Anonym (KK)
    Anonym (Ingen skatt.) skrev 2022-04-18 16:41:12 följande:
    Vad du mest troligt har förväxlat är att din vän har en förmyndare som bestämmer över hennes ekonomi, dvs hon har fått en sådan utsett.

Du är verkligen märklig. Ska du tala om för mig hur situationen var? Min väninna hade ingen förmyndare, detta gäller i kontakt med handläggare på ekonomiskt bistånd. 

Från www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/ekonomiskt-bistand-for-privatpersoner/ 

Socialtjänstens utredning

När du ansöker om ekonomiskt bistånd gör socialtjänsten en utredning för att bedöma om du har rätt till bistånd. Din ansökan bedöms utifrån din ekonomiska situation och om du uppfyller de krav som de kan ställa på dig.

Du behöver lämna uppgifter om till exempel boende och familjeförhållanden och om alla ekonomiska förhållanden som inkomster, tillgångar och utgifter. Socialtjänsten kan kräva att du styrker uppgifterna du lämnar genom att till exempel visa hyreskontrakt eller kontoutdrag. De uppgifter du lämnar till socialtjänsten är sekretessbelagda och får som huvudregel inte lämnas ut.

Du kan bli tvungen att betala tillbaka ekonomiskt bistånd som du fått felaktigt. Om du medvetet har lämnat felaktiga uppgifter kan det betraktas som ett misstänkt bidragsbrott och leda till polisanmälan.

"Detta belopp minskas med hushållets alla inkomster efter skatt och resultatet visar vilket belopp hushållet behöver i försörjningsstöd."

• Anonym (E..k)
    Anonym (Ingen skatt.) skrev 2022-04-18 16:07:08 följande:
    Men jag förstår inte? vart finns lagen att jag ska skicka in mina konto utdrag?
    Detta strider mot all integritet som bara finns.

Vad jag vet så kollar dom bara med skatteverket, då gällande mina inkomstuppgifter.
    Du får dölja var du handlat på kontoutdragen men att ha som krav från socialtjänsten att visa att man inte får stora inkomster i överföringar/swish varje månad är inte ett konstigt krav. Som att man behöver lämna in annat och medverka i åtgärder etc.
  • Anonym (Ingen skatt.)
    Anonym (....) skrev 2022-04-18 16:48:06 följande:
    Det påverkar socialbidragen om man ex säljer saker och får pengar in på kontor. Men det påverkar inte bostadsbidraget om man säljer saker och får pengar in på kontot.
    Ännu en till som dyker upp utan källa som styrker.

Om vi tar så här, man måste flytta, man hyr en bil, betalar bensin, man skickar sedan in kvitto eller kontoutdrag att man betalt både bensinen o hyrt bilen, ut över detta flyttkartonger som man hyrt, på så sätt får man ersättning av socialtjänsten.

Här har ni riktlinjer via domstol.

RÅ 1995 ref. 80 Hemutrustning till en ung person En ung person hade med anledning av problem i föräldrahemmet fått hjälp av kommunen att flytta hemifrån. HFD bedömde att det var klart att sökanden hade rätt till bistånd till hemutrustning. Frågan var hur stort bidrag sökanden behövde för att hon skulle tillförsäkras en skälig levnadsnivå. HFD anförde att när det gäller hemutrustning till en ung bidragssökandes första egna boende så är det rimligt att godta en betydligt enklare standard beträffande hemutrustningen än vad som annars är fallet. Hänsyn bör vidare tas till att unga biståndssökande i regel har goda möjligheter att anskaffa hemutrustning som är begagnad eller som av annan anledning har ett lågt pris. 
  • Anonym (KK)
    Anonym (Ingen skatt.) skrev 2022-04-18 17:12:01 följande:
    Ännu en till som dyker upp utan källa som styrker.

Om vi tar så här, man måste flytta, man hyr en bil, betalar bensin, man skickar sedan in kvitto eller kontoutdrag att man betalt både bensinen o hyrt bilen, ut över detta flyttkartonger som man hyrt, på så sätt får man ersättning av socialtjänsten.

Här har ni riktlinjer via domstol.

RÅ 1995 ref. 80 Hemutrustning till en ung person En ung person hade med anledning av problem i föräldrahemmet fått hjälp av kommunen att flytta hemifrån. HFD bedömde att det var klart att sökanden hade rätt till bistånd till hemutrustning. Frågan var hur stort bidrag sökanden behövde för att hon skulle tillförsäkras en skälig levnadsnivå. HFD anförde att när det gäller hemutrustning till en ung bidragssökandes första egna boende så är det rimligt att godta en betydligt enklare standard beträffande hemutrustningen än vad som annars är fallet. Hänsyn bör vidare tas till att unga biståndssökande i regel har goda möjligheter att anskaffa hemutrustning som är begagnad eller som av annan anledning har ett lågt pris. 
    Dunning Kruger. 
Svar på tråden Kan detta påverka mitt bostadsbidrag?