• Anonym (Sanna)

Hjälp och råd kring låga järndepåer - inte gravid

Hej! 

Jag har fått reda på att jag har låga järndepåer. Mitt provsvar på p-ferritin är 5. Detta har konstaterats av både akutmottagning och vårdcentral. Och jag tycker inte att någon läkare verkar bry sig sådär jättemycket...? Jag har 124 i HB. Har fått testa både duroferon och Niferex men båda dom tabletterna ger mig fruktansvärda diarréer. Om någon vecka ska jag lämna nya prover och träffa en läkare igen för uppföljning. Just nu kör jag bara på jordgubbar, spenat, järn-smoothies som är framtagna för gravida och blutsaft. Och jag separerar mejeriprodukter och försöker äta järn tillsammans med c-vitamin. 

Till historien hör att jag har fått extremt rikliga menstruationer sedan ett halv år tillbaka. Har opererat bort en polyp. Nu senast när jag hamnad på gynakuten var ultraljudet och undersökningarna utan anmärkning men upplever att min mens fortfarande är extrem.

Tycker att läkarna är sega... Är det normalt att ha såhär? En sjuksköterska på akuten föreslog järn-dropp men läkaren sa nej.

Någon här med erfarenhet av låga depåer? 

• Svar på tråden Hjälp och råd kring låga järndepåer - inte gravid
  • Anonym (.)

Ät inälvsmat. 
    Lever t.ex. är nyttigt och innehåller mycket järn. Stek levern lite lätt och ät.
    Du kan inte bara knapra i dig en massa piller, du måste börja äta mer mat som innehåller järn.

• Anonym (Bra)

Du har ju jätte bra HB iaf! Så högt kommer jag aldrig komma upp i så länge jag menstruera. Mamma hade samma. När hon kom i klimakteriet slapp hon äntligen järn tabletter. Jag längtar till dess....

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Bra) skrev 2022-04-17 16:36:52 följande:

Du har ju jätte bra HB iaf! Så högt kommer jag aldrig komma upp i så länge jag menstruera. Mamma hade samma. När hon kom i klimakteriet slapp hon äntligen järn tabletter. Jag längtar till dess....

Åh vad jobbigt... :( Ja, det kanske är därför läkarna inte reagerar så mycket på p-ferritinet? För att hb-värdet är bra i alla fall? 
  • Anonym (Sanna)

Anonym (.) 

Jag kanske skrev otydligt men jag äter alltså inte några järntabletter. Jag fick sådana hemska diarrér som inte gick att leva med.

• Anonym (Bra)

Troligen...
    Har du symptom? Mår du dåligt?

• Aliona

Min fru hade anemi och jag klarade inte av järntabletterna som gravid så vi körde stenhårt på att alla måltider, inklusive mellanmålen, skulle vara järnrika. Nu kommer jag inte ihåg allt vi åt, men det var lever, grovt bröd med leverpastej, smoothies med spenat, spenatsoppa, indisk gryta med spenat och haloumi, stuvad spenat, fräst spenat med olivolja och citron, kokt majs, mycket ägg, massor med nötter, messmör, pesilja som massor tex tabouleh-sallad, mörk choklad, jordgubbar fröknäcke och hemmagjord muslie med järnrikt innehåll och massor annat. Eftersom varje måltid och mellanmål var mer eller mindre järnrikt så klarade jag hela graviditeten med riktgt bra HB utan tillskott - förutom blutsaft som jag klarade av.

• Anonym (Knapra)

Köp Sideral Forte istället. Det är en ganska ny sorts järntabletter som funkar på ett annat sätt än de vanliga så man får inga besvär i magen av dom. Dyra, men funkar jättebra. Jag har haft 146 i HB och 8 i järnvärde och blev rekommenderad av läkare att äta extra järn. Med så låga värden dröjer det inte länge innan även HB blir för lågt. Ät Tranexamsyra när du har mens för att minska blödningarna.

• Anonym (joss)

Jag har också lågt ferritin, på ca 7 har jag för mig. Jag har i och för sig lågt Hb också på 98. Fick järn droppar utskrivet men jag fick bara i mig det en gång. Smakade vedervärdigt! Jag hoppas på att få injektion/dropp i stället men vi får väl se vad vårdcentralen säger. 
    Jag kan ha fel men jag har för mig att det är svårt att få upp järnvärdet enbart med hjälp av kosten när man ligger så lågt, att man behöver något tillskott tills man ligger bättre och sen kan man underhålla det med järnrik mat.

Svar på tråden Hjälp och råd kring låga järndepåer - inte gravid