• Sårad kille 27

    Hjälp vet ej vad jag ska göra!

    Hej det är så att jag och mitt ex har varit sambos i 9 år fått 3 underbara barn tsm en dag så kom helvetet och det var den dagen vi gick skilda vägar vet vad för fel jag har gjort och kan rätta till dom men hon har bestämt sig för att inte ge mig en till chans för hon inte litar längre på mig:( vill verkligen ha tbx henne för älskar henne otroligt mkt de har inget med otrohet att göra de här va mest att jag inte gav henne uppmärksamhet samt att jag va mkt i garaget med mina bilar har sagt att jag kan lämna allt sådant efter mig men får inget svar alls av henne mår inte bra pga det här hur ska jag vinna tbx hennes tillit så vi kan bli en hel familj igen 

  • Svar på tråden Hjälp vet ej vad jag ska göra!
  • Anonym (Q)

    Jag gissar att hon uttryckt sitt missnöje kring detta under en längre tid men att du inte tagit det på allvar eller kanske inte ens lyssnat och förstått. Mycket vanligt. Tyvärr är det så att under de år som gått utan att han fått gehör från dig har hon sakta men säkert distanserats och tappat känslorna och intresset för att försöka mer. Hon har redan försökt en längre tid och nu är det kört. Har det kommit till den punkten att hon bestämt sig för att lämna så har hon redan känslomässigt gått vidare och det finns inte längre något du kan göra. Det hade kunnat räddas - för länge sen, antagligen flera år sedan, men nu är det som sagt för sent. För din egen skull bör du så snart som möjligt acceptera detta och gå vidare du också. Se detta som en mycket kostsam läxa inför en ev ny relation med någon annan - lyssna på vad hon säger, ta det på allvar och var uppmärksam på hur hon mår i relationen innan det är för sent.

  • AndreaBD

    Det är svårt att få en person att ändra sig när hen väl har bestämt sig. Du kan försöka att föreslå familjerådgivning och eller att hon kan göra en lista av som skulle behöva ändras för att hon ska bestämma sig att vara kvar. Men det finns förstås en stor risk att det är för sent för det i nuläget.  

  • Sårad kille 27

    Ja hon sa de pågick i ett år har föreslagit familje terapi ja mm men hon ville ej snacka med nån har gjort allt sen så finns de osså en vän till henne som manipulerar henne och hon har osså barn och sambo men ja hon lyssnar mer på henne ön mig älskar verkligen henne vill bara få en sista chans och börja träffa henne på nytt så ska hon se vem jag verkligen är hon har inget att förlora

  • Anonym (544)
    Sårad kille 27 skrev 2022-04-20 17:39:41 följande:

    Ja hon sa de pågick i ett år har föreslagit familje terapi ja mm men hon ville ej snacka med nån har gjort allt sen så finns de osså en vän till henne som manipulerar henne och hon har osså barn och sambo men ja hon lyssnar mer på henne ön mig älskar verkligen henne vill bara få en sista chans och börja träffa henne på nytt så ska hon se vem jag verkligen är hon har inget att förlora


    Vad menar du med att hon ska få se vem du verkligen är? Är det inte det hon har sett under alla år och den du vill visa nu är någon du inte egentligen är?

    Strunta i att hon blir "manipulerad", du måste ge ditt ex lite tilltro till att hon kan tänka och känna själv och inte att en vän kan lura henne till något hon inte vill. Även om det känns värdelöst just nu får du se det som en lärdom nästa gång du träffar någon- välj att spendera mer tid med din partner än i garaget.
  • Sårad kille 27

    Mena att jag kan verkligen ändra mig med dom grejerna som hon har försökt att få mig att ändra skita i allt och alla och bry mig om henne

  • Anonym (ööö)

    Ingen punkt i hela TS gör att det är lite jobbigt att läsa och att syftningen ibland blir oklar. 

  • Anonym (544)
    Sårad kille 27 skrev 2022-04-20 18:31:07 följande:

    Mena att jag kan verkligen ändra mig med dom grejerna som hon har försökt att få mig att ändra skita i allt och alla och bry mig om henne


    Om det krävs hot för att någon ska vilja bry sig så kvittar det nog för ditt ex. Du var inte intresserad innan, antagligen nöjd med hur det var (var hon inne och tog hand om markservicen medans du var ute i garaget?) men nu saknar du henne?

    Även om hon skulle tro på dig nu så vet hon att du troligtvis skulle återgå till dina gamla vanor tids nog, det är ju ändå där ditt intresse finns. Du kanske kommer må bättre som singel utan något dåligt samvete och en möjlighet att totalt gå upp i ditt intresse?
  • Sårad kille 27

    Nej  de här livet vill jag inte ha saknar henne verkligen kämpade i några månader för att få henne och tänker inte släppa de tänker kämpa för att få tbx henne 

  • Anonym (Ghost)
    Sårad kille 27 skrev 2022-04-20 17:39:41 följande:

    Ja hon sa de pågick i ett år har föreslagit familje terapi ja mm men hon ville ej snacka med nån har gjort allt sen så finns de osså en vän till henne som manipulerar henne och hon har osså barn och sambo men ja hon lyssnar mer på henne ön mig älskar verkligen henne vill bara få en sista chans och börja träffa henne på nytt så ska hon se vem jag verkligen är hon har inget att förlora


    Men hur länge sen var det ni gjorde slut? Får en känsla av att det inte gått alltför lång tid, kanske några månader, och du har omöjligt kunnat ändra dig på så kort tid. Du är desperat just nu och lovar guld och gröna skogar, men hon liksom många andra tjejer vet att det bara är snack, även om du själv inte inser det. Ändra dig först - sen får du se om hon kommer tillbaka! Men just nu måste du lämna henne ifred och sluta jaga henne för det kommer bara att driva henne allt längre bort.
  • Anonym (Lilja)

    Jag tror att det bästa du kan göra nu är det du borde gjort för ett bra tag sedan: lyssna på och respektera henne och det hon säger. Att påstå att hon är manipulerad är inte att respektera hennes val. Det är att förminska och omyndigförklara henne. Att tjata om att bli ihop igen - utifall att du gör det - är inte heller respektfullt. 


    Visa henne att du accepterar det hon säger. Det låter på din beskrivning av ert liv tillsammans som att du varken lyssnat, respekterat eller accepterat det hon sagt. Ska du kunna få en fungerande relation till henne nu - och det måste ni ha för barnens skull - så är det hög tid att du börjar behandla henne som en person med lika stort värde och lika stort tolkningsföreträde som du har. 


    Hon har visat att hon inte tar hur mycket skit som helst. Så ge henne inte mer skit nu. Ge henne respekt, så kan ni förhoppningsvis ha en ok relation som föräldrar till gemensamma barn. 

  • Dexter dot com

    Hon har nog bearbetat det hela under tiden hon väntat på att du skulle ändra beteende så hennes beslut är nog väl genomtänkt. Respektera henne och låt henne vara ifred och lägg din tid på att vara en bra pappa.

  • Anonym (Z)
    Anonym (ööö) skrev 2022-04-20 18:37:53 följande:

    Ingen punkt i hela TS gör att det är lite jobbigt att läsa och att syftningen ibland blir oklar. 


    Förslagsvis låter du bli att svara om du inte ens förstår frågeställningen.

    TS: om ni nyligen gått isär så behöver du ge henne andrum. Om du ligger på för mycket så kan det antagligen få motsatt effekt.

    Fokusera på att få varannan-veckas livet att fungera på ett bra sätt och visa att du tar ansvar och ställer upp för dina barn. Det är förmodligen det bästa du kan göra just nu. Du kan fortsätta föreslå familjeterapi, om hon inte vill så kan du boka enskilda samtal. De är proffs och det kan vara värdefullt för dig att prata med någon. Kanske får du med henne i samtalen längre fram.
Svar på tråden Hjälp vet ej vad jag ska göra!