• Elsa891

Sover dåligt

Jag har under en längre period sovit väldigt dåligt. Jag brukar försöka släcka runt 22, och det tar alltid MINST 45min för att somna, men ofta mer än en timme. Jag ligger ofta och tänker mycket innan jag ska sova, och har väldigt svårt att koppla bort tankarna. Under natten vaknar jag sedan i snitt 2-3 gånger, ofta någon gång runt 2 och 5, och det kan ta upp emot 45min även här för att somna om. Jag känner mig aldrig utvilad och kan inte komma ihåg senast jag sov en hel natt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att komma åt problemet. Jag försöker lägga ifrån mig telefonen en stund innan jag ska sova, och ha det så mörkt i rummet som möjligt. är det någon annan som haft liknande och har några tips på hur sömnen ska bli bra igen? 

• Svar på tråden Sover dåligt
  • Jag är bara jag

Det finns massor med tips. Inget kaffe sent, motion, ingen tv, dator, mobil före man ska lägga sig och aldrig i sängen, Mörkt förstås, men även tyst så öronproppar är ett bra tips. Varva ner på kvällen och inte grubbla. Vilket är lättare sagt än gjort. Jag somnar aldrig om jag bara lägger mig utan jag kopplar av med att läsa en bok.
    Inre stress är en vanlig orsak till sömnlöshet och svårt att sova. Vad kan du göra åt den?

Svar på tråden Sover dåligt