• Anonym (ts)

"Dryg" sambo som använder ord och uttryck fel skapar problem

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här bra, men jag och min sambo har ett problem som skapar onödiga konflikter.

Ett delproblem är att han kan vara ganska "dryg". Att han tex inte tycker jag ska "förklara mig" om vi har en argumentation där han missuppfattat något. 
    Tex. Han är sur för att han tror att jag sket i att hjälpa honom med en sak jag lovat, medan jag så klart inte sket i det utan tex kanske försökte göra det men inte lyckades. 

För honom är det inte relevant om han tror att jag skiter i det - han bryr sig bara om om det är gjort eller inte, medan det för mig är väldigt avgörande av vilken anledning en sak inte är gjord. Jag framstår ju som mycket sämre om han tror jag struntat i en sak jämfört med om jag försökte men misslyckades. 

Det andra som skapar problem är att han har ganska dålig ordförståelse och samtidigt envisas med att använda ord fel. Han blir då sur när jag inte förstår vad han menar då det han säger ibland blir totalt obegripligt eller om jag tar illa upp av något som fått en annan betydelse. 

Exempel från verkligheten:

Jag blir lite sen pga broöppning och en telefon utan batteri. Ingen skada skedd egentligen men när jag förklarat varför jag är sen så blir han grinig och tycker att jag inte ska komma med bortförklaringar. Alltså. Han bryr sig inte om varför jag är sen och skiter i vilket men har missuppfattat att "förklaring" och "bortförklaring" inte är samma sak. Bortförklaring har för mig en mer negativ klang och är mer en (ofta dålig) vit lögn för att försöka släta över något man gjort fel. Han förstår inte varför jag tar illa upp. 

Varje gång han inser att han använt ett ord fel så blir han otroligt kränkt och hamnar i någon slags försvarsställning och försöker argumentera för hur det ändå kan vara rätt eller bara hoppar på mig och anklagar mig för att vara dryg som märker ord. Förstår jag vad han menar så säger jag inget eftersom jag vet hur han reagerar men problemen uppstår ju när jag missuppfattar honom. 

Hur når man fram till en person som inte riktigt ser sitt problem i det hela? Jag kan ju inte sluta missuppfatta honom. Det hade varit en sak om jag pikade varje gång han sa något fel trots att budskapet får fram, men nu handlar det ju om att jag antingen inte alls förstår vad han vill ha sagt eller missuppfattar honom. 

Så less på onödiga tjafs. 

• Svar på tråden "Dryg" sambo som använder ord och uttryck fel skapar problem
  • Anonym (Livet är kort)

Det där låter jobbigt. Är det din drömkille det där...? Ska du ha det så resten av livet? För han kommer inte ändra sig. Jag tror du vet vad du behöver göra.

• Zaxika

Det enda du kan prova är att ändra dina egna beteenden.
    T ex istället för att förklara varför du är sen, säg bara "ah, skönt att vara hemma"

När han säger något, ställ följdfrågor, t ex hur menar du då? "Jaha, du tänkte på" osv
    Så visar du att du vill förstå och veta mer. 

Ni kanske inte har ett sätt att kommunicera som kommer naturligt... Så du får utvärdera allt eftersom tiden går om det fungerar att leva ihop. 

Ni borde kanske också prata om er kommunikation när ni är lugna och på bra humör. 

• AndreaBD

Du ger egentligen själv flera olika förklaringar till fenomenet. Därför förstår jag inte helt och hållet, om han nu är dryg eller verkligen tycker något annat än du.

Och att han inte förstår exakt vad orden betyder - kan han inte tillräckligt bra svenska eller är det fråga om typ en språkstörning eller dyslexi (eller autism)? 

Om det inte språkproblem utan han verkligen tänker så negativt och inte godkänner någon förklaring, så skulle jag akta mig för att vara ihop med en sån person. Det är inte trevligt att bli anklagad för allt möjligt. 

• Anonym (A)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2022-04-21 16:30:20 följande:
    Det där låter jobbigt. Är det din drömkille det där...? Ska du ha det så resten av livet? För han kommer inte ändra sig. Jag tror du vet vad du behöver göra.
    Håller med
  • Tow2Mater

Hur lite sen pga broöppning kan det handla om? 5 minuter?
    Och en telefon utan batteri - hur gjorde det dig forsenad?

• Anonym (Livet är kort)
    Tow2Mater skrev 2022-04-21 18:57:30 följande:

Hur lite sen pga broöppning kan det handla om? 5 minuter?
    Och en telefon utan batteri - hur gjorde det dig forsenad?

Ts kunde väl inte ringa och tala om hur sen hon blev. En broöppning kan ta ungefär en kvart men för de som är gnälliga är det en kvart för mycket.
  • Anonym (Hmm)

Är du tillsammans med Klyban?

• Anonym (q)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-04-21 19:11:40 följande:

Är du tillsammans med Klyban?

låter mer som ett episkt fail
  • Anonym (ts)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2022-04-21 19:07:31 följande:
    Ts kunde väl inte ringa och tala om hur sen hon blev. En broöppning kan ta ungefär en kvart men för de som är gnälliga är det en kvart för mycket.
    Precis, jag bor på ett ställe där vi har en broöppning som kan ta en stund och som du säger, det handlar inte om att telefonen hade något med förseningen att göra utan möjligheten att berätta att man är sen. Har man bestämt träff kl 16:00 och dyker upp 16:15 så är det ju trevligast att säga till och kanske inte heller konstigt att man nämner lite snabbt varför man är lite sen när man kommer fram. 
    Zaxika skrev 2022-04-21 18:32:19 följande:

Det enda du kan prova är att ändra dina egna beteenden.
    T ex istället för att förklara varför du är sen, säg bara "ah, skönt att vara hemma"

När han säger något, ställ följdfrågor, t ex hur menar du då? "Jaha, du tänkte på" osv
    Så visar du att du vill förstå och veta mer. 

Ni kanske inte har ett sätt att kommunicera som kommer naturligt... Så du får utvärdera allt eftersom tiden går om det fungerar att leva ihop. 

Ni borde kanske också prata om er kommunikation när ni är lugna och på bra humör. 

Ja alltså, jag har ju ingen exakt tid som jag är hemma vanligtvis så skulle det bli broöppning på väg hem så är det mer troligt att jag skulle sagt något om att det var drygt med broöppning. Nu handlade det om att vi bestämt träff på stan och då känns det mer normalt att säga något om man är sen. 

Jo jag försöker det, men han blir så stött om jag inte förstår och jag kan inte kommentera att det är fel ord eller att "jaha, du tänkte på det ordet". I övrigt så fungerar kommunikationen bra, så det är just vid dessa tillfällen som det blir problemen. Det är tillräckligt ofta för att vara ett problem men tillräckligt sällan för att jag inte tycker hela förhållandet bör stå och falla på det. 
    Jag behöver absolut prata med honom, men det är så svårt att veta hur jag ska bemöta problemet eftersom han blir så stött.. 
    AndreaBD skrev 2022-04-21 18:44:10 följande:

Du ger egentligen själv flera olika förklaringar till fenomenet. Därför förstår jag inte helt och hållet, om han nu är dryg eller verkligen tycker något annat än du.

Och att han inte förstår exakt vad orden betyder - kan han inte tillräckligt bra svenska eller är det fråga om typ en språkstörning eller dyslexi (eller autism)? 

Om det inte språkproblem utan han verkligen tänker så negativt och inte godkänner någon förklaring, så skulle jag akta mig för att vara ihop med en sån person. Det är inte trevligt att bli anklagad för allt möjligt. 

Jag tror det kan handla om någon slags dyslexi. Kanske även komplex över att han inte är så utbildad. Det i kombination med att han inte är så brydd, eller hur man ska säga. Han har väl kanske inte jättehöga tankar om folk alltid, att de flesta är "lite lata" och struntar i saker ibland och att det inte är hela världen, typ. 
    Anonym (Livet är kort) skrev 2022-04-21 16:30:20 följande:

Ja, det är en svår avvägning. Det är helt klart ett jobbigt problem, men det är ju inte så att varje konversation spårar ur. Det är så pass ofta att det är jobbigt, men så pass sällan att det jag inte bara vill ge upp förhållandet. I övrigt är det jättebra, så jag vill egentligen bara hitta ett bra sätt att kunna prata med honom och få honom att förstå. 
  • Anonym (Livet är kort)
    Anonym (ts) skrev 2022-04-21 19:47:05 följande:
    Ja, det är en svår avvägning. Det är helt klart ett jobbigt problem, men det är ju inte så att varje konversation spårar ur. Det är så pass ofta att det är jobbigt, men så pass sällan att det jag inte bara vill ge upp förhållandet. I övrigt är det jättebra, så jag vill egentligen bara hitta ett bra sätt att kunna prata med honom och få honom att förstå. 
    Jag förstår hur du menar. Själv har jag kommit fram till, som du förstår, att livet är kort. Vill man då gå omkring och ha små bråk då och då? Han kanske är bra att prata med annars men när ni blir osams går han tydligen inte att resonera med.

Även om en relation inte är riktigt jättedålig så betyder det inte att den är bra.
Svar på tråden "Dryg" sambo som använder ord och uttryck fel skapar problem