"Dryg" sambo som använder ord och uttryck fel skapar problem
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här bra, men jag och min sambo har ett problem som skapar onödiga konflikter.
Ett delproblem är att han kan vara ganska "dryg". Att han tex inte tycker jag ska "förklara mig" om vi har en argumentation där han missuppfattat något.
Tex. Han är sur för att han tror att jag sket i att hjälpa honom med en sak jag lovat, medan jag så klart inte sket i det utan tex kanske försökte göra det men inte lyckades.
För honom är det inte relevant om han tror att jag skiter i det - han bryr sig bara om om det är gjort eller inte, medan det för mig är väldigt avgörande av vilken anledning en sak inte är gjord. Jag framstår ju som mycket sämre om han tror jag struntat i en sak jämfört med om jag försökte men misslyckades.
Det andra som skapar problem är att han har ganska dålig ordförståelse och samtidigt envisas med att använda ord fel. Han blir då sur när jag inte förstår vad han menar då det han säger ibland blir totalt obegripligt eller om jag tar illa upp av något som fått en annan betydelse.
Exempel från verkligheten:
Jag blir lite sen pga broöppning och en telefon utan batteri. Ingen skada skedd egentligen men när jag förklarat varför jag är sen så blir han grinig och tycker att jag inte ska komma med bortförklaringar. Alltså. Han bryr sig inte om varför jag är sen och skiter i vilket men har missuppfattat att "förklaring" och "bortförklaring" inte är samma sak. Bortförklaring har för mig en mer negativ klang och är mer en (ofta dålig) vit lögn för att försöka släta över något man gjort fel. Han förstår inte varför jag tar illa upp.
Varje gång han inser att han använt ett ord fel så blir han otroligt kränkt och hamnar i någon slags försvarsställning och försöker argumentera för hur det ändå kan vara rätt eller bara hoppar på mig och anklagar mig för att vara dryg som märker ord. Förstår jag vad han menar så säger jag inget eftersom jag vet hur han reagerar men problemen uppstår ju när jag missuppfattar honom.
Hur når man fram till en person som inte riktigt ser sitt problem i det hela? Jag kan ju inte sluta missuppfatta honom. Det hade varit en sak om jag pikade varje gång han sa något fel trots att budskapet får fram, men nu handlar det ju om att jag antingen inte alls förstår vad han vill ha sagt eller missuppfattar honom.
Så less på onödiga tjafs.