• Ingetnamn123

    Är det normal att gå upp 10 kg i v.25?

    Hej,
    Är gravid i v.25 (24+1) och redan nu har jag gått upp 10kg.
    Första veckorna gick jag ner 4kg pga illamående och kräkningar. Sedan vid v.19 började illamåendet avta och jag kräktes mer sällan. Då började jag gå upp i vikt. 

    Jag är mest orolig för hur det kommer bli om 2-3 månader och hur stor kommer jag bli. Att gå upp 10kg redan nu känns mycket men samtidigt äter jag ju inte så överdrivet mycket heller. Väldigt lite sötsaker, inga skräpmat eller läsk. 
    Har fortfarande svårt att äta vissa saker och håller mig mest till kolhydrater och frukter. Vet annars inte hur jag ska minska kolhydrater när mycket annat inte går att äta. 

    Hur ni andra har haft det och hur mycket har ni gått upp?

  • Svar på tråden Är det normal att gå upp 10 kg i v.25?
  • ElaineBenes

    Tror jag gick upp 9 kg i vecka 20. 
    Jag blev enorm, totalt blev det +30 kg, men samlade på mig massor av vätska, såg ut som jag hade elefanten. Tog också 4-5 dagar innan jag ens gick ner ett gram efter förlossningen. 

    Kan nog inte påstå att jag åt så mycket onyttigt, var nästan manisk i att få i mig mycket näring och rätt mat, men åt mycket och var konstant hungrig. 

    Gick långsamt ned i vikt, men efter min föräldraledighet smällde det till och jag ligger nu på en vikt som är under den jag startade graviditeten med. 

  • Go o gla

    Graviditet 1, gick jag upp 10kg i vecka 25 och det slutade på 23,5kg. Allt plus 2kg var borta med amningen 6 månader efter förlossningen.

    Graviditet 2, gick upp 10kg i vecka 25 och fick panik. Satte mej på strikt kalorisnål diet (dont!) och det slutade med 12,5kg total uppgång och allt plus 10kg till var borta med amningen en 4-6månader efter förlossningen. 


    Graviditet 3, hade inte nått 10kg i v. 25 och tränade ca 1-2h 4ggr/v fram till månad 7. Normal kost med is som ända craving. Slutade på 18kg upp, varav allt plus 2kg borta inom 6månader.

    Graviditet 4, 7 år efter sista barnet. Minns inte uppgång i vecka 25 men det var jämn uppgång, normal kost. Plus 22kg. Kunde inte amma, slet mej ner allt minus 2kg inom 6 månader efter förlossningen då jag blev gravid igen.

    Graviditet 5, likt graviditet 4 så minns jag inte vikten vecka 25 och hade jämn uppgång. Slutade på en 25kg. Kunde inte amma. Allt minus 5kg ner efter 7 månader varpå jag blev gravid igen. 


    Graviditet 6, pågående. Med en startvikt på +7kg sen graviditet 4 och +4kg i vecka 15 så tvivlar jag inte på att hag når 10kg i vecka 25, och slutvikt på en +20kg totalt. Kommer troligen inte kunna amma och därav få slåss för att bli av med allt efter.

    Efter min långa monolog, jag tror inte det är en onormal viktökning i vecka 25, även om många då gått upp mkt mindre. Det kan därefter både plana ut eller fortsätta stiga i jämn takt, eller tom eskalera pga vätskeansamling mm. Min egen erfarenhet säger mej att min kropp samlar på sej fett för amningen, och allt rinner av när jag kunnat amma. Problemet är i mitt fall då jag inte kunnat amma fått kämpa för att bli av med (nästan) all vikt. Efter barn 4&5 gick jag bara ner 5-7kg direkt efter förlossningen.

    Kan du amma, gör det! Bästa valet för barnet och mamman, när det funkar dvs. 


     

  • FuckGoggleAskMe

    Jag gick upp totalt 10kg under graviditeten, en kompis gick upp 40kg, en annan 8kg. Det mesta är normalt och man tappar dessa kg sen snabbt.

  • Ingetnamn123

    Vad skönt att höra att jag är inte ensam om att gå upp så här mycket redan vid v.20-25. Kan tillägga att jag är bara 160cm lång och är orolig för att jag ska gå upp ännu mer och hur ska jag då klara av jobb och allt med det vardagliga livet. 
    Sen är det självklar olika från person till person och alla går inte upp lika mycket. Jag är medveten om det och ändå orolig. 
    Och så den här konstanta hungerkänslan som gör att jag känner mig illamående och behöver då äta för att dämpa illamåendet. Det känns som en ond cirkel :/

  • Annispannis92

    Jag gick upp 20 kg förra graviditeten, mycket var nog vätska. Hade gått ner allt några månader efter förlossningen utan att anstränga mig, gick dock mycket på promenader med barnvagnen. Men i övrigt åt jag det jag kände för och promenaderna var mest för att det var skönt att komma ut. Nu är jag i vecka 25 och har gått upp runt 6-7 kg.

  • Anonym4848

    I vecka 24+0 hade jag gått upp 8 kg och i v. 28+0 10 kg. Födde I v. 38+5 och hade då gått upp 14 kg. Gick ner 1 kg sista veckan innan förlossningen. Idag är det 11 veckor sen och har 2-3 kg kvar och ammar inte, så det har gått av sig självt så att säga. 

  • svansmamman
    Ingetnamn123 skrev 2022-04-21 22:25:08 följande:
    Är det normal att gå upp 10 kg i v.25?

    Hej,
    Är gravid i v.25 (24+1) och redan nu har jag gått upp 10kg.
    Första veckorna gick jag ner 4kg pga illamående och kräkningar. Sedan vid v.19 började illamåendet avta och jag kräktes mer sällan. Då började jag gå upp i vikt. 

    Jag är mest orolig för hur det kommer bli om 2-3 månader och hur stor kommer jag bli. Att gå upp 10kg redan nu känns mycket men samtidigt äter jag ju inte så överdrivet mycket heller. Väldigt lite sötsaker, inga skräpmat eller läsk. 
    Har fortfarande svårt att äta vissa saker och håller mig mest till kolhydrater och frukter. Vet annars inte hur jag ska minska kolhydrater när mycket annat inte går att äta. 

    Hur ni andra har haft det och hur mycket har ni gått upp?


    Jag har haft en del diskussioner gällande detta med min barnmorska då jag upplevde att jag gick upp för mycket för snabbt. Det hon berättade för mig då var att alla dels går upp olika mycket och dels att man ofta ökar i vikt i olika faser. Alltså, vissa går upp mer i början, andra mer i mitten och andra mer i slutet. 


    Jag är gravid i vecka 33 nu och har gått upp nästan 10 kg, då gick jag dock ner mycket i början så krasst har min viktökning varit större än så - dock inte i förhållande till vid inskrivning. Om du har bra kostvanor och rör på dig tycker jag inte att du ska bekymra dig utan fortsätta som du gör, jag vet dock av egen erfarenhet att det är lättare sagt än gjort. 

  • nomina

    Runt v 20-22 hade jag gått upp 8 kg. Ska väga mig på fredag igen så får se vad jag ligger på då. 
    Jag känner mig dock inte direkt tjock, förutom att brösten och framförallt magen blivit större då såklart, men i magen finns ju en bebis :) 

    Jag har dock ett stillasittande jobb, och i början av graviditeten mådde jag skit och låg mest i soffan eller över toalettstolen.
    Mår bättre nu och är ute och går men blir så lätt andfådd, det känns jobbigt.
    Och ont i fötterna om jag går eller står för länge som om dom inte hängt med på min snabba viktuppgång. 

  • toughshit

    Jag är 162cm lång och gick upp 25kg förra graviditeten.
    Vägde då 55kg innan och 80kg på slutet. Gick ner 12kg första veckan efter förlossningen, så jag hade nog en hel del vätskeansamlingar. Sen gick jag väl sakta men säkert ner resten igen.

    Denna graviditet vägde jag 62kg i början och väger nu 75kg i vecka 28. Jag tror inte att jag äter speciellt annorlunda mot vad jag gjorde innan jag blev gravid, men däremot har jag mycket foglossning och sammandragningar jämfört med förra gången, så jag är inte lika rörlig. Men får väl se var det slutar. Litar på att jag förhoppningsvis går ner igen med amningen.


    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Stemia

    För mig är det normalt , har gått upp  mycket mina graviditeter , cirka 20-25kg per gång. 
    Aldrig haft några problem med förlossningar eller att gå ner vikten efteråt. 

    Äter inte fel men Äter absolut mer, är liten i maten i vanliga fall, och pallar inte frukost så mitt första grav tecken brukar vara att jag är hungrig på morgonen 

Svar på tråden Är det normal att gå upp 10 kg i v.25?