• Anonym (Tabletter)

Tvinga minderårig att ta tabletter?

Om man har ett barn under 18 som har tex autism eller adhd, är det okej att tvinga dom att ta tabletter som man fått utskriven av läkare mot deras vilja? om man tillexempel har en 14-17 åring som inte upplever att de behöver det, kan man verkligen tvinga dom till det?

• Svar på tråden Tvinga minderårig att ta tabletter?
  • Anonym (ppp)

Det är väl lite svårt - hur tänkte du göra? Hålla för näsan och tvinga ner tabletten i strupen? 

Finns tabletten i någon annan form, som vården kan skriva ut i stället, så kanske det är ett alternativ? 

Jag vet att det kan vara extra svårt för personer med tex autism, att ta tabletter, men måste de för att må bättre så handlar det ju om att få personen att inse det. Annars tycker förstås personen det är onödigt. 

• Anonym (E)

Funkar flytande, munsönderfallande alternativ? Överdrag?

Är det nödvändigt såsom antibiotika, smärtmediciner vid operationer och liknande så får man truga, muta eller vad som helst.

• Anonym (Jenny)

Nej. När barnet är 14-17 år tycker jag inte att det är lämpligt att tvinga. Starka påtryckningar och övertalning är emellertid ok.

Förälderns jobb under barndomen är att gradvis lämna över ansvaret för det här till barnet. Ett spädbarn sköter du precis allt för och sedan tar barnet över ansvaret för att ta hand om sig själv tills de är redo att vara självständiga när de blir myndiga. Det är ok att hålla fast en treåring och ge nödvändig medicin med tvång när förhandlingarna bryter ner, men det är absolut inte ok att påtvinga vård på en tonåring som verkligen inte vill. 

Detta gäller även för personer med milda till måttliga handikapp, även om det kan tyckas orättvist när man som förälder till exempel ska bemöta en 17-åring som egentligen är på en 12-årings nivå.

Vill du ha praktiska tips för att underlätta att få ungdomar att ta medicin så har jag några sådana med, men det här kändes som en något teoretisk ts.

• Anonym (Gränser)
    Anonym (Tabletter) skrev 2022-04-22 14:48:16 följande:

Om man har ett barn under 18 som har tex autism eller adhd, är det okej att tvinga dom att ta tabletter som man fått utskriven av läkare mot deras vilja? om man tillexempel har en 14-17 åring som inte upplever att de behöver det, kan man verkligen tvinga dom till det?

Nä, det är inte ok att  som förälder använda tvång för medicinering. Men det är okej att motivera och muta.

Det är väldigt stor skillnad att få tabletter utskrivna mot sin vilja och att faktiskt bli fysiskt tvingad att ta dem. 
  • Anonym (menar)
    Anonym (Tabletter) skrev 2022-04-22 14:48:16 följande:

Menar du att barnet inte vill eller kan svälja själva tabletten? Då kanske man kan krossa och lägga i yoghurt eller se om det finns flytande istället.

Eller menar du att barnet inte vill ha själva medicineringen? Då får man fundera kring hur mycket barnet kan få lov att bestämma kring en sån sak. Livsviktig eller väldigt nödvändig medicin måste man ju ta, och då får det bli nåt slags tvång. Annan medicin kanske man får diskutera och kanske försöka ta reda på varför barnet inte vill ha medicinen, finns det biverkningar som är obehagliga eller något annat? 

Sen är ju risken om man tvingar eller lurar barnet att ta medicin medan de är barn utan att ta reda på varför de inte vill ha den, att de slutar med medicinen när de sen blir vuxna och får bestämma själva. Bättre då att försöka diskutera varför medicinen är viktig och vad det är som gör att barnet inte vill ta den, då kanske det går att lösa. Förutsatt att barnet är i ett sånt stadie att man kan diskutera såklart.

Tex min son som är 16 har svårt att svälja tabletter och är allmänt ovillig att ta mediciner. Så om han har ont eller feber och inte vill ta typ Alvedon, så slipper han. Men han måste ta sitt Levaxin som är en mycket viktig och livsnödvändig medicin. Fick han farligt hög feber som måste ned med medicin skulle jag nog kunna övertyga honom om Alvedon också.
  • Anonym (Mamma till tonåringar)

Det beror ju på hur viktiga tabletterna är.
    Låt säga att ADHD ungen inte funkar i  klassrummet utan medicin så kan det vara bra att se till att barnet tar tabletterna, ingen mobil eller dator innan du tagit medicin.
    Barnet med ätstörningar som inte äter frukt och grönt kan ju få välja multivitaminer eller en frukt.

Jag kan ju inte hålla fast min 14åring och trycka i honom medicin som när jag ska avmaska katten.

• Anonym (Tabletter)

Tack för alla svar, jag har inte själv några barn, utan jag frågar för att jag själv blev tvingad att ta tabletter mot min adhd/add och högfungerande autism tills jag blev 18.. 

Mina föräldrar hotade med diverse saker som att de skulle stänga ner internet, ta av mig mobilen, osv. när jag vägrade ta tabletterna blev det bråk och gnäll tills man inte orkade säga emot längre.

Har funderat på om de gjorde rätt,

För jag ville inte, när jag slutade med mina tabletter så förändrades jag som person och började må bättre, när jag gick på tabletter så kunde jag säga och göra konstiga saker och var inte mig själv.

• Anonym (E)
    Anonym (Tabletter) skrev 2022-04-22 16:46:25 följande:

Tack för alla svar, jag har inte själv några barn, utan jag frågar för att jag själv blev tvingad att ta tabletter mot min adhd/add och högfungerande autism tills jag blev 18.. 

Mina föräldrar hotade med diverse saker som att de skulle stänga ner internet, ta av mig mobilen, osv. när jag vägrade ta tabletterna blev det bråk och gnäll tills man inte orkade säga emot längre.

För jag ville inte, när jag slutade med mina tabletter så förändrades jag som person och började må bättre, när jag gick på tabletter så kunde jag säga och göra konstiga saker och var inte mig själv.

Nej, det var inte okej. ADHD-mediciner passar inte alla och det är mycket bieffekter som ev kan avhjälpas med justeringar i dos eller lägga till en medicin men det ska inte vara tvång på det sättet om medicineringen inte funkar.
  • Anonym (Mamma till tonåringar)

Hur mår du nu?
    Fick du kontinuerlig hjälp att prova medicin och anpassade man skolan så den skulle funka för dig?
    Jag hade troligen gjort som dina föräldrar.
  • Anonym (Jenny)

Jättebra att du analyserar och bearbetar din uppväxt. Och förstås att du har hittat ett sätt att hantera dina diagnoser som vuxen som passar dig.

Försök att sätta dig i dina föräldrars situation med - hur hade du velat att de skulle göra? Insåg de att de körde över dig, eller levde de kanske i tron att de "bara" hade övertalat dig? Vad hade du gjort i deras situation eller tänker du att du kommer att göra om du får ett barn med liknande problematik? Tror du att någon av dem kanske också har ADHD (det är ju ofta ärftligt)? Förekom det påtryckningar om medicinering från skola, soc eller bup? 

Dela gärna med dig av dina tankar för det kan kanske hjälpa någon förälder som sitter i just den situationen nu.
Svar på tråden Tvinga minderårig att ta tabletter?