• Anonym (Tabletter)

Tvinga minderårig att ta tabletter?

Om man har ett barn under 18 som har tex autism eller adhd, är det okej att tvinga dom att ta tabletter som man fått utskriven av läkare mot deras vilja? om man tillexempel har en 14-17 åring som inte upplever att de behöver det, kan man verkligen tvinga dom till det?

• Svar på tråden Tvinga minderårig att ta tabletter?
  • Anonym (Anonym)

Rätta mig om jag har fel, men det är väl bara lagligt med tvångsmedicinering om man har LPT?

• fornminne
    Anonym (Tabletter) skrev 2022-04-22 16:46:25 följande:
    Tack för alla svar, jag har inte själv några barn, utan jag frågar för att jag själv blev tvingad att ta tabletter mot min adhd/add och högfungerande autism tills jag blev 18..  Mina föräldrar hotade med diverse saker som att de skulle stänga ner internet, ta av mig mobilen, osv. när jag vägrade ta tabletterna blev det bråk och gnäll tills man inte orkade säga emot längre. Har funderat på om de gjorde rätt, För jag ville inte, när jag slutade med mina tabletter så förändrades jag som person och började må bättre, när jag gick på tabletter så kunde jag säga och göra konstiga saker och var inte mig själv.

Mest relevant är ju: Varför tyckte dina föräldrar att du skulle medicineras? Fungerade du inte hemma eller i skolan? Även personer med npf-diagnoser medicineras ju inte utan anledning. Men nej, det var inte rätt av dem att tvinga dig om det inte fanns starka skäl.
  • fornminne

Jag menar, man kan ju fungera bra eller hjälpligt trots att man har svårigheter. Det är väl inte alla med npf som behöver medicin? För många funkar vardagen ändå, med rätt stöd och anpassningar. Men det beror förstås på hur stora svårigheter man har, samt vilken typ av svårigheter.

• Anonym (Nej)

Självklart inte!! Det är ett fysiskt övergrepp, en fruktansvärt kränkande handling! Barn i den åldern har stor autonomi i dagens läge. Nu handlar detta om dig själv och reglerna såg antagligen lite annorlunda ut då, men det är fortfarande så fel så fel!

• Anonym (Abc)

Jag hade nog gjort som dina föräldrar. Jag gissar att de kanske såg saker som du inte såg gällande om du åt medicin eller inte.

Jag själv tex hade problem med depressioner när jag var yngre och åt stundtals antidepressiv medicin. Jag tyckte själv aldrig att jag behövde det men min bästa vän som jag delade lägenhet med kunde se det och sa till mig när hon tyckte det behövdes. Och hon hade helt rätt.

Däremot så borde ni ju haft en dialog tillsammans med läkare kring hur du upplevde medicinen och om det kanske fanns bättre lösningar.

• Anonym (Xx)

Tvinga och tvinga. Om X inte tar medicinen så får X inte gå ut och sparka boll, träffa kompisar eller vad X nu tycker om. X börjar tjura och du förklarar att du inte vill släppa iväg X utan medicin pga hur X blir utan medicin. Jag anser att så länge X bor under ditt tak, så är det dina regler som gäller.

• Räkan77

De läkare som jag träffat tillsammans med mina tonåringar har varit väldigt noga att inhämta barnets åsikt och noga med att poängtera både till barnet och oss föräldrar att det är barnet själv som bestämmer kring medicinering. 

Så det är inte ok att tvinga. Men sen är gränsen svårt hur mycket man som förälder bör trycka på, för man har ju helt klart ett maktövertag men även mer erfarenhet och möjlighet att se saker i ett större perspektiv. 

• Glinda från Oz

Jag tycker det är vettigt att tvinga när det gäller livsviktig medicin som antibiotika men inget annat. Det är tonåringens beslut. Det finns för övrigt ingen medicin mot autism. Att tvinga barn till t.ex narkotikaklassade preparat är inte okej någonstans. 

Svar på tråden Tvinga minderårig att ta tabletter?