• Anonym (T)

Hur kan ”alla” köpa sommarstuga?

Dagens galna fastighetspriser kan inte ha gått någon förbi. Jag och min familj letar sommarstuga i våra hemtrakter. Vi tänkte först att 2,5 miljoner på en sommarstuga var saftigt nog. Men vi har fått gå upp en miljon till och trots det är vi inte nära i någon budgivning.
    Är det vi som är ?naiva? att vi tycker att det inte borde vara såhär dyrt- för ett oisolerat sommarhus? och vem är alla dess människor som har finanserna att köpa till dessa priser? 
    Lönemässigt har vi bra inkomster, högre än gemene man. Men vi har inga arv eller liknande. Alla dessa köpare, är det med ärva pengar? Pensionärer som sålt villan och har massa cash? Eller vem och var kommer pengarna ifrån? 
  • Svar på tråden Hur kan ”alla” köpa sommarstuga?
  • Anonym (...)

Ja, det låter väldigt dyrt. Jag kollade sommarstugor i mitt län och här går dom för 350 000 och uppåt. Självklart kan det bli hur dyrt som helst beroende på läge, men väldigt många är till humana priser. Jag hade aldrig i livet betalat 3,5 miljon + för en oisolerad sommarstuga. Är det "centralt" i Sthlm dom ligger? 

• Glinda från Oz

Jag känner ingen som ha sommarstuga (men vi hade en när jag växte upp) så jag förstår inte riktigt vad du menar med alla. Titta i billigare områden, på Gotland är det t.ex svindyrt, i Norrland lär det vara billigare (beroende på ort) 

• Aliona

Jag känner några som har sommarstuga, men långt ifrån ?alla? som du säger. Några av dem samäger med syskon eller familjemedlemmar. En släkting sålde sin 4:a när barnen flyttade hemifrån och köpte mindre lägenhet + sommarstuga för pengarna. 

2,5-3,5 miljoner låter extremt dyrt för en sommarstuga, jag personligen hade aldrig i livet lagt de pengarna på ett semesterboende, inte ens om jag tänkte att jag skulle hyra ut det. Du fick tips på att kolla billigare län, men även inom ett län kan det skilja jättemycket. I Skåne där jag bor får du betala de summorna du nämner på Österlen och i Båstad/Torekov medan du kan få en fin liten stuga för en tiondel av det priset i mellersta eller norra delarna av länet. 

• Anonym (Rut)

Känner inte heller någon med sommarstuga. Vi bor i  Stockholm och alla här lägger pengarna på sitt boende. De jag känner som köpt en sommarstuga har gjort det för att komma år tomten. Tänker mig att de som köper stuga är de som bor i hyresrätt. Det känner jag till en som gjort. 

• Lyckligalotta

Vi har en sommarstuga vid en sjö utanför Örkelljunga i norra Skåne köptes för drygt 100 000 kr i slutet av 90-talet, då i bedrövlig skick utan el och vatten. Fick det värderat till 600 000 för något år sedan när vi skulle lägga om taket. Flera miljoner för en sommarstuga känns ju helt  vansinnigt. Bättre lägga de pengarna på ett permanentboende vid havet.

• Anonym (...)

Jag kollade hemnet i Sthlm län och även där går det att hitta billigare sommarstugor än så, så du har nog helt enkelt haft lite otur när ni letat :) 

• Anonym (Bästa)

Jag köpte sommarställe I Roslagen.det bästa jag gjort, fint och nära bad. Passade på när marknaden var sval. Betalade 50%lägre än normalt Prova att hyra i de områden ni gillar för att förstå vad ni vill ha. Kolla på många objekt. Lägg låga bud, ibland kan man ha tur.
    Sen är det en hel del jobb oxå med ett boende till. 
    De flesta jag känner har tillgång till något sommarställe. 

• Aniiee

Det beror ju på var man har sommarstugan. Själv känner jag att jag har tre alternativ, en sommarstuga i Blekinge, där jag har min mammas/mormors släkt, en sommarstuga i Norrbotten där jag har min pappas släkt, eller en sommarstuga i Roslagen/Norrtälje där jag har min barndoms sommrar.

Kollar jag på hemnet just nu finns det 15 stugor i Blekinge, den billigaste för 350k och den dyraste för 3,7M

i Norrbotten, jag tittar på landskapet alltså, inte nuvarande region, är den billigaste på 250k och den dyraste nästan 4M.

I Norrtälje står billigaste på 695K och dyraste på 12M.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • MsM84

Jag vet nästan ingen som har sommarstuga, de som har en har ärvt med syskon eller liknande. Men sen har nästan alla mina vänner villa och småbarn. Då finns varken tid, energi eller pengar för en sommarstuga också. Men 2-3 mkr för ett oisolerat hus låter helt galet. Om det inte ligger precis intill havet eller liknande.

• Anonym (Spanien)

Jag har vänner som nu börjar köpa hus och lägenheter i Spanien istället för sommarhus i Sverige, eftersom det är billigare. Vi har ett sommarhus i en liten by i södra Norrland och här går i princip skjul för över miljonen nu. Många har lite större önskningar än så och då drar priset iväg. 

Svar på tråden Hur kan ”alla” köpa sommarstuga?