Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-04-23 14:42:17 följande:
Hej
Jag jobbar som kommunal budget och skuldrådgivare och jobbar med att hjälpa människor med att hitta lösningar kring skulder och ekonomi.
Kronofogden tittar på om du är kvalificerat insolvent, dvs att du inte kan betala av dina skulder på väldigt lång tid (där 15 år är ett riktmärke)
Storleken på skulderna påverkar men även din nuvarande och kommande betalningsförmåga samt hur mycket skulderna ökar (ränta etc).
Du kan alltså ha mycket skulder men ha en god betalningsförmåga och inte bli berättigad sanering men även ha låga skulder men ha liten betlaningsförmåga och bli beviljad sanering.
Kronofogden tittar även om det är skäligt att bevilja skuldsanering, dvs hur din situation ser ut (gör du allt du kan för att betala av, har du skäliga kostnader, vad är det för skulder, hur uppkom dem och när)
Om man tex bara jobbar lite och inte söker jobb på den andra tiden, har mycket skulder relaterade till brottslighet eller inte har sin vardagsekonomi under kontroll kan det vara en faktorer som talar emot en skuldsanering.
Skulderna behöver inte ha hamnat hos KF för att du ska kunna ansöka och beviljas skuldsanering.
Alla skulder, lån och krediter omfattas (finns några undantag som t.ex CSN-lån) även privata skulder räknas in i saneringen
Dock är det viktigt att veta att det uppstår särskilda anmärkningar under processen som heter inledande skuldsanering och skuldsanering. De som gör kreditupplysning på dig kan alltså se att du har en pågående skuldsanering (sen när den är avslutad försvinner anmärkningarna)
KF har en funktion på sin hemsida där man kan fylla i uppgifter och få en "hint" om man uppfyller kriterierna eller ej.
Eftersom du har svårt att få ekonomin att gå ihop så vill jag tipsa dig om att det i varje kommun finns en budget och skuldrådgivare som kan hjälpa dig att se på lösningar (och fylla i ansökan om skuldsanering om du vill ansöka). Det finns ju fler lösningar kring skulder än just skuldsanering.
Rådgivningen är gratis och rådgivaren har tystnadsplikt.
Rådgivaren går igenom just din situation och kan ge dig råd, information etc anpassat just utifrån dig.
Det du kan få här blir ju lite mer allmängiltigt...väldigt mycket som spelar in och som påverkar vad som är bästa lösningen för
Men har ett nytt lån jag var tvungen att ta för tandläkarkostnader på ca 15000 kommer det försvpra mina chanser att få igenom det ?