Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-04-23 14:42:17 följande:
Hej
Jag jobbar som kommunal budget och skuldrådgivare och jobbar med att hjälpa människor med att hitta lösningar kring skulder och ekonomi.
Kronofogden tittar på om du är kvalificerat insolvent, dvs att du inte kan betala av dina skulder på väldigt lång tid (där 15 år är ett riktmärke)
Storleken på skulderna påverkar men även din nuvarande och kommande betalningsförmåga samt hur mycket skulderna ökar (ränta etc).
Du kan alltså ha mycket skulder men ha en god betalningsförmåga och inte bli berättigad sanering men även ha låga skulder men ha liten betlaningsförmåga och bli beviljad sanering.
Kronofogden tittar även om det är skäligt att bevilja skuldsanering, dvs hur din situation ser ut (gör du allt du kan för att betala av, har du skäliga kostnader, vad är det för skulder, hur uppkom dem och när)
Om man tex bara jobbar lite och inte söker jobb på den andra tiden, har mycket skulder relaterade till brottslighet eller inte har sin vardagsekonomi under kontroll kan det vara en faktorer som talar emot en skuldsanering.
Skulderna behöver inte ha hamnat hos KF för att du ska kunna ansöka och beviljas skuldsanering.
Alla skulder, lån och krediter omfattas (finns några undantag som t.ex CSN-lån) även privata skulder räknas in i saneringen
Dock är det viktigt att veta att det uppstår särskilda anmärkningar under processen som heter inledande skuldsanering och skuldsanering. De som gör kreditupplysning på dig kan alltså se att du har en pågående skuldsanering (sen när den är avslutad försvinner anmärkningarna)
KF har en funktion på sin hemsida där man kan fylla i uppgifter och få en "hint" om man uppfyller kriterierna eller ej.