Inlägg från: Magical |Visa alla inlägg
  • Magical

Förlorat barnen???

Förlora barn gör man inte så där fort. Jag antar du menade att eftersom mamman var inlagd så fick barnen vara hos pappan och att socialtjänsten bedömer att de ska vara där medan de utreder, vilket brukar ta ett par månader. 

Socialtjänsten kan inte bestämma över vem som har vårdnad eller var barnen bor - det måste göras i tingsrätten om föräldrarna inte är överens. Då kommer socialtjänsten tillfrågas utifrån sin utredning, men kan kommer också prata med alla berörda samt kan inhämta info från vården, om det behövs. 

Socialtjänsten kan fosterhemsplacerade barn, men det gör man bara om det inte finns en v.h de anser kan ta hand om barnen, i detta fall pappan. Fosterhem när det finns två vårdnadshavare tar man enbart till om båda v.h anses instabila. (så det du skriver om att placera i annan familj kan inte hända så länge de anser pappan vara ok, om inte han själv säger att han inte kan ha barnen). 

Man kan begära ut allt material i ett ärende från soc, så det kan mamman göra. Då får pappan ut allt också, men det gör ju inget. 

Det finns en del saker i din TS som jag uppfattar som missförstånd, som du kanske har förstått av mitt inlägg. Tycker mamman ska kontakta en jurist så att allt går rätt till. 

Svar på tråden Förlorat barnen???