Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Belle?

Belle är gräsligt. Dels för att det är ett smeknamn och inte ett riktigt namn, dels för att det inte ens är ett svenskt smeknamn utan ett franskt, och dels för att det är så förknippat med "Skönheten och Odjuret". Då kan du lika gärna kalla henne Cinderella! 

Bella är aningen bättre för att det åtminstone är svenskt, men även det är ett smeknamn. Dessutom låter de riktiga namnen bakom rätt töntiga idag. Klara-Bella, Anna-Bella... Isabella är väl det enda som är vettigt. 

Isabella eller Isabelle kanske vore något..? 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-23 16:48:58 följande:

Ja Varför inte?

vet ett par stycken som döpt sina barn till Sigge.

Sigge är en kortform av Simon, Sixten, Sigurd, Sigfrid, Sigvard med fler. 

även accepterat som tilltalsnamn.

Nej, Sigge är verkligen inte accepterat som tilltalsnamn. Det är gräsligt!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 21:53:21 följande:
    Vad spelar det för roll att någon annan använder det som smeknamn? Jag tycker fortfarande att det är ett vackert namn som det är  
    Men varför frågar du då, om du bara vill ha synpunkter från dom som håller med dig? Det är ju meningslöst. 

Det finns många andra franska namnformer, som är riktiga namn - om det är det franska man är ute efter. Amelie, Josephine, Caroline, Marie, Charlotte, Yvonne, Madeleine, Sophie, Louise, Valerie, Stephanie (OK kanske lite förstört av Monaco-prinsessan)...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Filmer) skrev 2022-04-23 22:26:29 följande:
    Det kommer bli bra. 
    Marie, Sofie, Natalie och Josefine funkar så Belle kommer funka det med. 
    Jo, men dom är ju riktiga namn, sedan tusentals år tillbaka...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-23 22:34:38 följande:
    Lika knasigt där.

Jag är döpt till ett sånt namn, med ett onödigt e på slutet. Jag ändrade det, kostade en slant men det var det värt.

Samma med onödiga h, eller z istället för s.

Urlöjligt.
    ...fast om det var den franska formen av ett gammalt europeiskt förnamn, som dina föräldrar hade valt åt dig, så var e:et inte "onödigt". Alltså typ Sofie, Josefine, Caroline. Jag tycker personligen att dom namnen ser avhuggna ut utan e:et. Vill man inte ha e:et, så tar man ju den svenska formen av namnet: Sofia, Josefina, Carolina...

Eller menar du att de hade hängt på e:et på ett namn, där det aldrig har varit..? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Filmer) skrev 2022-04-23 22:38:48 följande:
    Belle finns ju  redan i fransktalande länder. 
    Vad är riktiga namn tycker du? 
    Det kommer även nya hela tiden. Nu är till och med Tindra, Glimma och Vilda "riktga" namn i Sverige. 
    Fast att vissa gett sina barn det namnet, betyder inte att det är ett riktigt namn. Riktiga namn är namn i deras grundform, d.v.s. inga smeknamnsformer. 

Efter flera hundra år kan dock en smeknamnsform få status som ett riktig namn. Men då måste även smeknanmnsformen LÅTA som ett riktigt namn. Så har det t.ex. gått med Laurentius - Lars (men inte Lasse för då HÖR man att det är ett smeknamn med de två korta stavelserna!), Magdalena - Lena och Katarina - Karin. Men inte Charlotta - Lotta - för då hör man igen på de två korta stavelserna, att Lotta är ett smeknamn och inget annat. 

Det håller jag inte med om. Att dessa ord fått bli dopnamn, beror på vår slappa Skattemyndighet. Som väl i sin tur är livrädda för WT-drev i sociala medier, om de nekar någon...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 22:58:04 följande:
    Men (vov) är nog inte byxmyndig än och tror att baise betyder bajs  
    Problemet är ju, att ett stort antal människor skulle läsa och uttala det som bajs. Man kan inte förvänta sig att folk ska vara allmänbildade och kunna språk. Jag känner t.ex. en ung tjej som heter Bo. Alla uttalar det som det svenska mansnamnet Bo, och tror att hon är någon icke-binär person, vilket hon absolut inte är. I USA kan kvinnor heta Bo, för det har ett helt annat ursprung än vårt mansnamn Bo. Men detta känner folk inte till här i Sverige, så tjejen kommer att få lida för namnet i hela sitt liv. Det är så onödigt.

(Hennes mamma hittade det i någon amerikansk såpa, och eftersom dom bodde i USA när flickan föddes och pappan var amerikan, så fick dom igenom det där.) 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (poo) skrev 2022-04-23 23:40:23 följande:
    Så fler smeknamn. Varför ogillar ni ert barn så myket att hon inte kan få ett riktigt namn?
    Ellinor, Isabella, Gabriella... Eller tom ovanligare namn som Elodie, Ellvy, Anabelle, Mirabelle, Arabella, Eloise, Elsie är alla namn som är etablerade som namn. Ett smeknamn som namn låter trött och engagerat från föräldrrnas sida, som att ni hade 9 mkånader på er men kunde inte komma på något.
    Eloise är faktiskt väldigt fint, men det skulle bli uttalsproblem i Sverige. 

Jag håller dock inte med dig om att Elsie skulle vara etablerat som namn. Det är lika illa som Ellie. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 23:55:05 följande:
    Men jag har aldrig ens hört någon kallas Belle som smeknamn? Alla Isabelle jag känner till kallas ju för isa/Issa. 
    Inte i Sverige, men i andra länder som Frankrike och USA. Sverige är inte hela världen!
  • Anonym (XXX)
    trollhona skrev 2022-04-23 23:48:22 följande:
    Jag har personligen svårt för namn med smeknamns-faktor, sådana som Ellie, Nellie, Molly, Mimmi etc.. Det känns inte som "riktiga" namn. Skulle tänka mig att det är nog så dina bekanta tänker också. Sedan kommer hon garanterat få höra massa skämt om skönheten och odjuret under sin uppväxt.
    Men är ni ok med det så är det ju ni som bestämmer. Jag skulle dock välja något annat.
    Jag känner också så, och i och med att de är utländska blir de "dubbelhemska" jämfört med svenska smeknamnsnamn som t.ex. Lotta, Lisa, Mia, Elsa, Anja, Sonja, Kicki och Tina. 
Svar på tråden Belle?