Inlägg från: Anonym (vov) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vov)

Belle?

Jag känner en fransk bulldogg som heter Bell. Utan e visserligen men jag antar att den sista bokstaven bara är en accessoar.
    Hundnamn.

• Anonym (vov)
    Anonym (Maryam) skrev 2022-04-23 16:47:41 följande:

Ganska fint, men känsn typ så kort o oseriöst på nå vis. Varföör itnte Isabelle iställetmm, men kallas för Belle? ;)

Varför ett onödigt "e" på slutet?
  • Anonym (vov)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 16:51:34 följande:
    För att det är finare enligt mig och att Bell utan e är klocka på engelska, ser inte lika fint ut tycker jag.  
    Tja, smaken är som baken.
    Jag tycker att onödiga bokstäver i namn bara är löjligt.
  • Anonym (vov)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 22:21:12 följande:
    Ja vi vill stava det Belle, absolut inte Bell.
    Bell, om det uttalas så, är ändå bättre.
    Eller ska det uttalas som Pelle?
  • Anonym (vov)
    Anonym (Filmer) skrev 2022-04-23 22:26:29 följande:
    Det kommer bli bra. 
    Marie, Sofie, Natalie och Josefine funkar så Belle kommer funka det med. 
    Lika knasigt där.

Jag är döpt till ett sånt namn, med ett onödigt e på slutet. Jag ändrade det, kostade en slant men det var det värt.

Samma med onödiga h, eller z istället för s.

Urlöjligt.
  • Anonym (vov)
    DominantPoly skrev 2022-04-23 22:36:03 följande:

Belle är inte ett vanligt namn i Sverige och då vi mig veterligen inte har några vanliga enstaviga namn med stumt e så faller det sig naturligt läsa namnet med ett uttalat e i slutet. Framför allt då det också har dubbelkonsonant, såsom Kalle, Pelle, Palle, Bella, Nanne, Nalle med flera.

Är tanken att namnet ska uttalas ungefär som Kalle när klasslistan läses upp så är namnet rätt val. Men är namnet tänkt att låta ungefär som Ball så får ni ändra stavningen eller tänka om helt.

Precis så.
  • Anonym (vov)
    Anonym (poo) skrev 2022-04-23 22:41:04 följande:

Det är fult och white-trashigt, inte ens ett riktigt namn, snälla ge ditt barn ett normalt namn.

Föreslår Baise, det är väl vackert?
    Snyggstavat sådär, sen att det uttalas som Bajs gör väl inget?
  • Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-23 22:55:14 följande:
    Fast att vissa gett sina barn det namnet, betyder inte att det är ett riktigt namn. Riktiga namn är namn i deras grundform, d.v.s. inga smeknamnsformer. 

Efter flera hundra år kan dock en smeknamnsform få status som ett riktig namn. Men då måste även smeknanmnsformen LÅTA som ett riktigt namn. Så har det t.ex. gått med Laurentius - Lars (men inte Lasse för då HÖR man att det är ett smeknamn med de två korta stavelserna!), Magdalena - Lena och Katarina - Karin. Men inte Charlotta - Lotta - för då hör man igen på de två korta stavelserna, att Lotta är ett smeknamn och inget annat. 

Det håller jag inte med om. Att dessa ord fått bli dopnamn, beror på vår slappa Skattemyndighet. Som väl i sin tur är livrädda för WT-drev i sociala medier, om de nekar någon...
    Åjo, nog kan man heta Lassa alltid. Gå in och kolla på Ratsit, 1555 personer heter Lasse. 
    Lotta är också ett "riktigt" namn. Känner en personligen som är döpt till Lotta.
  • Anonym (vov)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 22:58:04 följande:
    Men (vov) är nog inte byxmyndig än och tror att baise betyder bajs  
    Var har jag skrivit att det betyder bajs?
    Visa!
  • Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 09:21:51 följande:
    Eloise är faktiskt väldigt fint, men det skulle bli uttalsproblem i Sverige. 

Jag håller dock inte med dig om att Elsie skulle vara etablerat som namn. Det är lika illa som Ellie. 
    Elsie var ett vanligt tantnamn när jag var barn. Finns en hel del gamla damer med det namnet. Den äldsta är 102 år, enligt ratsit. 5597 träffar.
Svar på tråden Belle?