Inlägg från: Anonym (Filmer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Filmer)

Belle?

Jättefint enligt mig. Att namn ökar i popularitet pga filmer, skådespelare och idrottsmän sker hela tiden och är inte konstigt. 

• Anonym (Filmer)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 21:44:39 följande:
    Vad kul att höra  
    Vet en Gandalf till och med....
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 22:06:28 följande:
    Ja för att jag ville se om det är 100% negativitet mot namnet men jag blev positivt överraskad att många tycker precis som mig att det är jättefint Sen är det såklart några som inte gillar det men så är det ju med alla namn. 
    Alla språk har namn som betyder positiva saker och vacker är inget undantag. 
    Belle (vacker) är betydligt bättre än Bell som blir helt fel, folk kommer antagligen undra var "e" tagit vägen. 
    Bell är däremot ett historiskt känt efternamn. 
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-23 22:21:12 följande:
    Ja vi vill stava det Belle, absolut inte Bell.
    Det kommer bli bra. 
    Marie, Sofie, Natalie och Josefine funkar så Belle kommer funka det med. 
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-23 22:29:12 följande:
    Jo, men dom är ju riktiga namn, sedan tusentals år tillbaka...
    Belle finns ju  redan i fransktalande länder. 
    Vad är riktiga namn tycker du? 
    Det kommer även nya hela tiden. Nu är till och med Tindra, Glimma och Vilda "riktga" namn i Sverige. 
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-23 22:34:38 följande:
    Lika knasigt där.

Jag är döpt till ett sånt namn, med ett onödigt e på slutet. Jag ändrade det, kostade en slant men det var det värt.

Samma med onödiga h, eller z istället för s.

Urlöjligt.
    Det med stavning håller jag med men de namnen är ändå accepterade med den stumma sista bokstaven och inget ovanligt.

Vi har ett namn på ett barn som kan stavas på två vis och valde den där alla bokstäver uttalas. Ändå stavar många hans namn fel och lägger till den där bokstaven.  Hopplöst. (Niklas/Nicklas) Så det verkar ändå inte ha nån betydelse. 

Z istället för S klarar inte jag heller av. 
  • Anonym (Filmer)
    wyhib skrev 2022-04-23 22:42:45 följande:

Belle? SOm i klocka? Bell? "Slå en bell..." Snälla, bättre kan du.

Belle betyder vacker på franska. 
    Bell är nåt helt annat. Kyrkklocka/vällingklocka. 
  • Anonym (Filmer)
    wyhib skrev 2022-04-23 23:04:46 följande:
    Jag vet, men det uttalas "Bell" som klocka på engelska.
    Jo det vet jag. 
  • Anonym (Filmer)

Inga problem tack vare Arvingarna. Hade en Eloise som svärdotter i 4 år. 

Anonym (XXX) skrev 2022-04-24 09:21:51 följande:
    Eloise är faktiskt väldigt fint, men det skulle bli uttalsproblem i Sverige. 

Jag håller dock inte med dig om att Elsie skulle vara etablerat som namn. Det är lika illa som Ellie. 
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 08:45:51 följande:

Ett annat problem med sådana ovanliga och extrema namn, är att de liksom tvingar in individen i en viss personlighet. När jag hör Belle tänker jag på en tjej som inte är särskilt teoretiskt begåvad, men som i stället kan vara konstnärligt begåvad, chic och lite fräck (på det feminina franska sättet). Hon har en utmanande - men alltid feminin och konstnärlig - klädstil, hon svarar upp mot lärarna med glimten i ögat, hon använder knallrött lättstift, sotar ögonen och flirtar med pojkar och män redan när hon är 12 eller 13 år.

En tjej som blir blyg och snäll, som inte vill vara i centrum, och som gärna ägnar sig åt något intellektuellt ensamintresse som att bygga modeller av rymdraketer, samla mineraler eller lära sig allt man vet om dinosaurier... kommer inte att kunna bära upp namnet. Och inte en sportig pojkflicka, som alltid går klädd i jeans, gympaskor och inte vill sminka sig - heller.

Har man däremot ett vanligt, normalt namn - Hanna, Maria, Katarina, Christine, Josefine, Anna, Sofia, Sara, Elin - så har man större möjligheter att utforma sin EGEN personlighet. För ingen förväntar sig något speciellt av namnet, i alla fall,  

"Flirtar med med pojkar och män när hon är 12 eller 13 år" Vad är du för en konstig  människa? 
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 13:27:37 följande:
    Jag pratade om personen, inte namnet. Namnet Meghan är inte woke - tvärtom - men det har hon ju inte valt själv. Jag tror att hennes föräldrar ville understryka hennes brittiska påbrå, så att hon skulle ses mer som vit än som svart. 
    Ja jäklar var inte det ett spännande inlägg i debatten Förvånad
  • Anonym (Filmer)
    wyhib skrev 2022-04-25 18:54:28 följande:
    Så varför blev du tvungen att komentera då?
    Jag kommenterar ju dig som trodde du behövde lära mig hur det uttalas. 
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-27 13:50:46 följande:
    Nej. Förklara gärna  
    Det kan vara någon som anar vem du är. 
Svar på tråden Belle?