Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Belle?

Lönnsirap skrev 2022-04-25 09:04:58 följande:
    Oavsett vad man namnger sitt barn till, så har man ju ingen aning om hur detta namn framöver kommer tolkas, stavas och rimmas på ....

Uppenbarligen tycker vissa att Belle inte duger, men om det är namnet som känns rätt för dig och pappan är det ju det namn ni ska ta.

Personligen tycker jag det bara ställer till det att heta något mer formellt och sen ha ett "etablerat" smeknamn. Då blir det ju lätt att man har två tilltalsnamn att hantera. 
    Fast fördelen är att man kan välja, vem man vill vara Katarina med och vem som får säga Kattis (kanske familjen och de närmaste vännerna) eller Katta (kanske bara pojkvännen, och kanske bara när man är ensamma tillsammans). Är man döpt till Katta, så tvingas man vara en Katta - något personligt och intimt och lite smeksamt och lustigt - med varje ny bekantskap på en gång. 
  • Anonym (XXX)
    Lönnsirap skrev 2022-04-25 09:04:58 följande:
    Oavsett vad man namnger sitt barn till, så har man ju ingen aning om hur detta namn framöver kommer tolkas, stavas och rimmas på ....
    Och detta håller jag inte heller med om. Självklart finns det neutrala namn, som har varit rätt i 500-1000 år, och alltid kommer att vara det. Det har t.ex. "alltid" varit rätt att heta Johan, Erik, Martin, Rickard, Fredrik, Margareta, Magdalena, Elisabeth, Tora eller Sigrid.  
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-25 10:00:23 följande:
    Var går gränsen vid smeknamn då? Menar du att det är för intimt att heta John istället för Johan, Johan istället för Johannes eller Elise/Elsa/Ella istället för Elisabeth? Det finns kortformer på väldigt många namn. 
    John är inte ett smeknamn, men det är ett engelskt namn, och det tycker jag är olämpligt när det finns svenska namnformer. (Såvida man inte har påbrå från ett engelskspråkigt land såklart, och pojken ska tillbringa delar av sin uppväxt där.) Smeknamnet för John är Johnny, det är hopplöst som dopnamn...

Johan har varit etablerat i Sverige sedan många hundra år, t.o.m. en av Gustav Wasas söner hette det. (För övrigt är jag inte säker på att Johannes var den namnform som nådde Sverige först, det kan faktiskt ha varit Johan.) 

Elise känns för tyskt om man inte har tyskt påbrå. Annars är det rätt sött... men hopplöst på en kvinnlig statsminister. Elsa och Ella är på gränsen, jag skulle säga att det lutar åt att Elsa är att se som ett riktigt namn, medan Ella fortfarande är att se som ett smeknamn. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Valfritt) skrev 2022-04-25 12:49:26 följande:
    Vår grannes hund heter faktiskt Belle. Vad är oseriöst med att skriva det? Och vad man tycker om namn har ju definitivt inget med bitterhet att göra. Varför skulle jag vara bitter för att jag ogillar vissa namn? Du kallar ditt barn vad du vill, ts kallar sitt barn vad hon vill och jag kallar mina barn vad jag vill. Valfritt som sagt. Frågar man här vad folk anser om vissa namn får man räkna med svar från både de som älskar namnet resp. de som avskyr namnet. Det kallas åsiktsfrihet.
    Ja, det är oundvikligt att små, söta, gulliga djur döps till smeknamnsformerna av människonamnen. Och så småningom tar det över, så att namnet blir omöjligt på en människa. 

Få mattar skulle kalla sin pekingeser Madalena, eller sin yorkshire-terrier Katarina... så de namnen är safe. (En del tyska dopnamn är dock i farozonen här i Sverige, för ägare till vissa mördarhundraser döper gärna sina bestar till något tyskt, antagligen för att associera till läskiga nazister. Jag vet t.ex. en Günher och en Gutrune, båda Amstaff-blandningar, samt en Wulfran...)
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Baudelaire) skrev 2022-04-25 13:31:44 följande:
    Ja, det förstod jag. Men frågan kvarstår. På vilket sätt är Meghan Markle(personen, inte namnet, för att vara tydlig), ''woke''? 
    MM är väl själva definitionen av WOKE? Mångkultur, Fridays for Future, Black Lives Matter, genusfeminism, Trump-hat, left lib... och det visar sig ju även i hennes val av namn till sina barn. Två stycken barnsliga smeknamnsnamn, i stället för det man borde ha kunnat vänta sig med tanke på att de kommer högt upp i brittiska tronföljden, d.v.s. namn som använts i det brittiska kungahuset sedan Tudor-ätten... minst. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 13:33:11 följande:
    Ja, det är oundvikligt att små, söta, gulliga djur döps till smeknamnsformerna av människonamnen. Och så småningom tar det över, så att namnet blir omöjligt på en människa. 

Få mattar skulle kalla sin pekingeser Madalena, eller sin yorkshire-terrier Katarina... så de namnen är safe. (En del tyska dopnamn är dock i farozonen här i Sverige, för ägare till vissa mördarhundraser döper gärna sina bestar till något tyskt, antagligen för att associera till läskiga nazister. Jag vet t.ex. en Günher* och en Gutrune, båda Amstaff-blandningar, samt en Wulfran...)
    *Günther
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Fint namn (Men!)) skrev 2022-04-26 01:19:24 följande:

Belle är ett fint namn som passar på en attraktiv kvinna. Men pga just det gör det nog sig bäst som ett taget namn, pseuodonym, scennamn osv. och inte ett riktigt namn. Tänk att heta Belle och växa upp och bli överviktig tex. Då blir namnet opassande och en extra börda.

Jag vet hur det kan vara. Själv har jag ett namn som skulle vart rätt ok om jag var porrstjärna, särskilt det namnet på engelska. Då hade jag gillat det och det hade passat. 

Håller med, egenskapsnamn kan bli väldigt pinsamma om de inte passar bäraren (eller vanligen bärarinnan, av någon anledning är det nästan alltid flickor som får sådana förnamn). Tänk en Tindra eller Glittra som alltid är sur eller dyster, en Engla som är elak, en Älva, Sväva eller Vinga som väger 120 kg och rör sig tungt och klumpigt över golvet... Många har fått lida av sina soldat-efternamn också, tänk en extremt kortvuxen person som heter Lång, en räddhågsen person som heter Karsk eller Modig, eller en Herr Flitig som aldrig får något ur händerna! Det blir som du säger en ytterligare börda. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-26 17:14:03 följande:
    Vet inte vem just det är men har hört Belle på en del flickor senaste åren och har fastnat för det namnet totalt  
    Vad tror du om Aurora? Det finns också som prinsessnamn i en Disneyfilm, men är förknippat med så mycket mer än det. T.ex. morgonrodnadens gudinna i klassisk mytologi. Och det har funnits som dopnamn i Sverige i många hundra år, men aldrig blivit ett trendnamn. Tänker t.ex. på adelsdamen Aurora Königsmarck, som försökte förföra Karl XII i början av 1700-talet!
  • Anonym (XXX)

Eller Diana..? Det är också ett prinsessnamn, Sedan Prinsessan Diana, och även det (precis som Aurora) ett gudinnenamn. Jaktens och månens gudinna. Mycket feminint och lite mystiskt. Och först och främst ett riktigt namn, etablerat i Sverige sedan århundraden. 

• Anonym (XXX)

Ett annat franskt prinsessnamn är annars Stephanie. Med -e på slutet! Det fanns många prinsessor vid namn Stephanie före Monacoprinsessan (då fick namnet lite dåligt rykte ett tag på 1980-talet, men jag tror att det är glömt hos dom som är barn och unga nu), i belgiska kungahuset och i den österikisk-ungerska kejsarfamiljen. 

Benedikte eller Benedicte är också ett fint prinsessnamn (med -e på slutet! )

Eller de holländska prinsessornas namn: Cathraina-Amalia, Alexia och Ariane!

Amelie är inte så olikt Belle (med -e på slutet! ), dock är det ett riktigt franskt namn. 

• Anonym (XXX)

...eller Athena, efter den lilla danska prinsessan! Det är stiligt, klassiskt, lite sagomystiskt och lagom ovanligt utan att vara jättekonstigt. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-26 19:20:40 följande:

Ett annat franskt prinsessnamn är annars Stephanie. Med -e på slutet! Det fanns många prinsessor vid namn Stephanie före Monacoprinsessan (då fick namnet lite dåligt rykte ett tag på 1980-talet, men jag tror att det är glömt hos dom som är barn och unga nu), i belgiska kungahuset och i den österikisk-ungerska kejsarfamiljen. 

Benedikte eller Benedicte är också ett fint prinsessnamn (med -e på slutet! )

Eller de holländska prinsessornas namn: *Cathraina-Amalia, Alexia och Ariane!

Amelie är inte så olikt Belle (med -e på slutet! ), dock är det ett riktigt franskt namn. 

Catharina-Amalia
  • Anonym (XXX)

Kom på ett till som kanske skulle passa: Simone. Alla stavelserna uttalas, även e:et. 

Annars finns Daphne och Chloe...

• Anonym (XXX)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-26 22:08:57 följande:
    Dapp-hå- ne
    Sjloe
    Jo, lite uttalsproblem kan det bli. Men det blir det ju med Belle också. De flesta ungdomar kan tyvärr inte franska idag, och det blir antagligen inte bättre i den generation som föds nu heller (även om jag hoppas det!). "På min tid" läste nästan alla antingen franska eller tyska på högstadiet, och de flesta sedan både franska och tyska på gymnasiet. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-26 23:24:28 följande:
    Förresten XXX, varför är namnet Chloe bättre än Belle menar du? (Går ej att citera från telefonen) 
    För att det är ett riktigt namn, inte ett smeknamn, och har använts som förnamn i Sverige och Europa i flera hundra år. 

Annat förslag: Dianne. Den franska formen av Diana. 

Eller Phoebe, också ett namn med rötter i klassisk mytologi. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-27 08:41:56 följande:
    Tycker du att Chloe och Phoebe passar ihop med ett svenskt efternamn? 
    I alla fall bättre än Belle. De har använts i Sverige sedan nyklassicismen var populär i Sverige, d.v.s. 1700-talet. Belle passar däremot inte alls med ett svenskt efternamn:

Belle Jönsson
    Belle Svensson
    Belle Karlsson
    Bell Berglöf
    Bell Lundström...

Det passar bättre med ett internationellt, ovanligare och stiligare efternamn:

Belle Montgomery
    Belle Gordon
    Belle de la Fleur

Även lite bättre med borgerliga svenska efternamn:

Belle Lange
    Belle Mohlin
    Belle Olausson
  • Anonym (XXX)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-27 08:49:57 följande:
    Är du samma person som "XX"?
    Nej, jag skriver bara under ett nick i tråden
    Anonym (Tralala) skrev 2022-04-27 08:54:21 följande:
    Det gjrodes på "min tid" också, av de språkintresserade.
    Det fanns andra ämnen man kunde välja också, minns inte alla med teknik, konst och maskinskrivning som exempel.

Jag gick ut nian 1979, hur gammal är du?

Det berättar jag inte av anonymitetsskäl! Men när jag gick på högstadiet, så kunde man välja mellan B-språk, teknik, konst och teater (om jag minns rätt nu).
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-27 09:48:03 följande:
    I alla fall bättre än Belle. De har använts i Sverige sedan nyklassicismen var populär i Sverige, d.v.s. 1700-talet. Belle passar däremot inte alls med ett svenskt efternamn:

Belle Jönsson
    Belle Svensson
    Belle Karlsson
    Bell Berglöf
    Bell Lundström...

Det passar bättre med ett internationellt, ovanligare och stiligare efternamn:

Belle Montgomery
    Belle Gordon
    Belle de la Fleur

Även lite bättre med borgerliga svenska efternamn:

Belle Lange
    Belle Mohlin
    Belle Olausson
    Glömde ett par e:n ovan... skulle såklart vara "Belle" överallt. 
  • Anonym (XXX)
    toughshit skrev 2022-04-29 11:31:24 följande:

Det har väl sedan alltid varit så att man kan namnge sitt husdjur till ett ?människonamn?. Det är ju ett NAMN. Det behöver inte vara gulligull och hittepå Tufsilufsan bara för att det är en hund? Jag hade en katt som hette Greger en gång. Tror inte folk tycker att Greger är ett kattnamn för det. Hemskt för kungahuset att de nu måste förknippas med kattnamnet Gustaf också. 

Nej, att ENSTAKA hundar - eller andra djur - blivit döpta till ett visst människonamn, gör ju inte namnet till ett hund- eller djurnamn. Det finns till och med folk som gör så för att hämnas - de döper en korkad mops efter sin värsta fiende, typ!

Men när det gäller vissa människonamn, så har de blivit så vanliga på djur att de nästan blivit omöjliga på människor. Jag känner att Brenda (som tidigare var ett vanligt hästnamn, men nu vet jag faktiskt inte om det är det längre) och Molly (jättevanligt på både hundar, katter, marsvin och hamstrar idag) hör till de namnen. Belle vet jag faktiskt inte - det är det minsta problemet i så fall. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-29 21:17:33 följande:
    Vad är det största problemet i så fall? 
    Jag skulle säga, att det största problemet är att det kommer från en saga (eller det är i alla fall det som folk i allmänhet associerar till). Precis som Cinderella, Snow White, Rapunzel, Ariel, Nemo, Caspian, Madicken, Anakin och Darth. Det är inte ett namn för en riktig människa, som ska leva ett vardagsliv i Sverige. Gå i skolan, sommarjobba, studera, arbeta, underteckna avtal, stå i kyrkan och gifta sig... Det blir bara fånigt. 

...men som jag har sagt tidigare, så spelar efternamnet också en viss roll. Belle du Riez, Belle de la Fleur, Belle Anckarswärdh, Belle Leijonhufvud, Belle Taube eller Belle Wahlén, funkar trots allt bättre än Belle Andersson, Belle Pettersson eller Belle Lundström. Överklassen har alltid haft "rätt" att vara lite excentriska. Sönerna har vanligen haft de gamla släktnamnen (Carl, Gustaf, Oscar, Jacob, Philip, Vilhelm...), men döttrarna - särskilt den yngsta i syskonskaran - har kunnat heta Aurora, Athena, Desdemona, Penelope, Afrodite, Sieglinde...
Svar på tråden Belle?