antonanton skrev 2022-04-25 09:22:08 följande:
Pappa vill skriva över huset
Hej,
Min mor gick nyligen bort och nu säger pappa att han vill skriva över huset på mig och min bror.
Finns det någon här som skulle vilja lista för- och nackdelar med detta?
Pappas tanke är att det inte ska kosta mig och min bror något så länge han bor kvar i huset utan han ska betala allt inkl fastighetsskatt.
Tack på förhand!
Ja, det finns risker. Skulle du eller din bror hamna i ekonomiskt kris och i extermfall hamna hos kfm kan huset utmätas.
Samma sak om någon av er plötsligt vill ha ett annat liv och få loss kapitalet i huset.
Dör du eller din bror blir det också stökigt då plötsligt är det andra arvingar som äger huset.
En annan risk är om er far plötsligt inte betalar skatt mm och då landar kostnaden hos er.
Finns också risk för konflikter mellan dig och din bror om investeringsbehov, finansiering, fixande mm.
En alterativ är att ni hjälper er far fixa ett testamente där det blir tydligt vad som gäller när han dör.
Jag har svårt att se stora födelar med att han skirver över huset på er om det inte är ett sätt att minska hans tillgångar och på så sätt få möjlighet till hjälp och stöd.