• antonanton

Pappa vill skriva över huset

Hej,
    Min mor gick nyligen bort och nu säger pappa att han vill skriva över huset på mig och min bror. 
    Finns det någon här som skulle vilja lista för- och nackdelar med detta?
    Pappas tanke är att det inte ska kosta mig och min bror något så länge han bor kvar i huset utan han ska betala allt inkl fastighetsskatt. 

Tack på förhand!

• Svar på tråden Pappa vill skriva över huset
  • Friger

Att få en fastighet med ett värde är sällan någon nackdel...

Det som kan vara grejen är att det i förlängningen kan vara svårt att samäga fastigheter. Även med syskon som man normalt sett kommer bra överens med. Tycker att du och brorsan ska fundera på att sälja fastigheten och dela på pengarna den dagen er far går bort. Vill någon av er då ha fastigheten så får denne buda som alla andra.

Men jag är inne på samma sak som din far. Jag kommer nog om jag får den möjligheten försöka att avyttra så mycket som möjligt av mitt ägande till barnen medans jag är vid mina fulla fem.

Risken är att om jag blir oförmögen av någon anledning att tillgångarna försnillas, eller inte kommer mina barn till del på så sätt jag avsett. (har sett det hända)

• antonanton

Just så resonerar pappa. Han sa att han ville göra detta innan han blir vimsig. 
    Tack för ditt svar! <3

• Friger
    antonanton skrev 2022-04-25 09:42:00 följande:

Just så resonerar pappa. Han sa att han ville göra detta innan han blir vimsig. 
    Tack för ditt svar! <3

Inga problem, låter ju som att det är omtanke som ligger bakom beslutet. Det är ju egentligen han som tar risken med att bli vräkt. Men han litar uppenbarligen på er väldigt mycket!

Hoppas att det går bra, och jag beklagar er förlust av mor! <3
  • Anonym (Jur)
    antonanton skrev 2022-04-25 09:22:08 följande:
    Pappa vill skriva över huset

Hej,
    Min mor gick nyligen bort och nu säger pappa att han vill skriva över huset på mig och min bror. 
    Pappas tanke är att det inte ska kosta mig och min bror något så länge han bor kvar i huset utan han ska betala allt inkl fastighetsskatt. 

Tack på förhand!

Ja, det finns risker. Skulle du eller din bror hamna i ekonomiskt kris och i extermfall hamna hos kfm kan huset utmätas.

Samma sak om någon av er plötsligt vill ha ett annat liv och få loss kapitalet i huset.

Dör du eller din bror blir det också stökigt  då plötsligt är det andra arvingar som äger huset.

En annan risk är om er far plötsligt inte betalar skatt mm och då landar kostnaden hos er.

Finns också risk för konflikter mellan dig och din bror om investeringsbehov, finansiering, fixande mm.

En alterativ är att ni hjälper er far fixa ett testamente där det blir tydligt vad som gäller när han dör.

Jag har svårt att se stora födelar med att han skirver över huset på er om det inte är ett sätt att minska hans tillgångar och på så sätt få möjlighet till hjälp och stöd.
  • Anonym (Fundersam)

Varför vill han det...? Ni ärver ändå och det är ingen arvsskatt så det är bara dumt att göra en sån manöver nu.

• Anonym (MD)
    Anonym (Jur) skrev 2022-04-25 10:06:28 följande:
    Ja, det finns risker. Skulle du eller din bror hamna i ekonomiskt kris och i extermfall hamna hos kfm kan huset utmätas.

Samma sak om någon av er plötsligt vill ha ett annat liv och få loss kapitalet i huset.

Dör du eller din bror blir det också stökigt  då plötsligt är det andra arvingar som äger huset.

En annan risk är om er far plötsligt inte betalar skatt mm och då landar kostnaden hos er.

Finns också risk för konflikter mellan dig och din bror om investeringsbehov, finansiering, fixande mm.

En alterativ är att ni hjälper er far fixa ett testamente där det blir tydligt vad som gäller när han dör.

Jag har svårt att se stora födelar med att han skirver över huset på er om det inte är ett sätt att minska hans tillgångar och på så sätt få möjlighet till hjälp och stöd.
    Håller med, ser inga direkta fördelar, förutom det du nämner i slutet. Vill han få bidrag?
  • Flash Gordon
    antonanton skrev 2022-04-25 09:22:08 följande:
    Hej,

Tack på förhand!
    En uppenbar nackdel är att du och din bror måste vara överens om allt vad gäller skötseln av huset. Er pappa säger att han ska betala men det kan ni inte veta att det blir så och då hamnar det på er.

Gör det riktigt med en jurist som skriver papperna.

OK, du och din bror äger huset. Skriv avtal er emellan om hur huset skall skötas.

Skriv hyreskontrakt med er pappa som täcker driftskostnaderna.

Sedan kan alla vara goda vänner utan att något riskeras pga ekonomiska frågor.
  • Friger
    Anonym (MD) skrev 2022-04-25 11:16:15 följande:
    Håller med, ser inga direkta fördelar, förutom det du nämner i slutet. Vill han få bidrag?
    Nja, snarare att pengarna inte ska försvinna?

Blir du dement så att du får god man. Huset säljs och du hamnar på ett boende. Du får en förmögenhet som ingen kan röra. Då får du betala högre avgifter på demensboendet. Pengarna blir dessutom låsta tills han dör.

Genom att skriva över huset nu så ser han till att pengarna garanterat kommer ungarna till godo.
  • Friger
    Flash Gordon skrev 2022-04-25 11:18:11 följande:
    En uppenbar nackdel är att du och din bror måste vara överens om allt vad gäller skötseln av huset. Er pappa säger att han ska betala men det kan ni inte veta att det blir så och då hamnar det på er.

Gör det riktigt med en jurist som skriver papperna.

OK, du och din bror äger huset. Skriv avtal er emellan om hur huset skall skötas.

Skriv hyreskontrakt med er pappa som täcker driftskostnaderna.

Sedan kan alla vara goda vänner utan att något riskeras pga ekonomiska frågor.
    Den ekonomiska risken med att fadern inte betalar fastighetsskatten osv ska ju ställas mot att du får en halv fastighet gratis. Tror vinsten uppväger risken... Enkelt uttryckt.
  • Flash Gordon
    Friger skrev 2022-04-25 11:24:19 följande:
    Den ekonomiska risken med att fadern inte betalar fastighetsskatten osv ska ju ställas mot att du får en halv fastighet gratis. Tror vinsten uppväger risken... Enkelt uttryckt.
    Ev kostnader för el, försäkring, skatt osv om pappan inte betalar det, ska ju tas ut TS egen plånbok. Vi vet inget om hur välfylld den är den 25:e varje månad

Överhuvudtaget: gör det rätt. Med jurister. Allt annat öppnar bara för gnissel och bråk framöver.
Svar på tråden Pappa vill skriva över huset