• Anonym (Damen)

Hur gör ni med kostnader kring vänners bröllop?

Så att... Jag har väldigt knaper ekonomi. 

Är sambo sedan ca 1år tillbaka med en superbra kille, vi har inga tjafs ekonomiskt och jag vill inte att det ska bli det heller. 

Varje månad sätter vi över en summa pengar till ett gemmensamt konto, som går till mat, hyra osv. 

Nu är det så att i sommar är vi bjudna på två bröllop på hans sida. Till vänner som jag aldrig ens har träffat. 

Bröllopen är långt bort, de innebär resor, hotell, nya kläder pga av viktminskning mm. Rätt dyra kostnader på flera tusen. 

Är jag elak om jag inte är super intresserad av att faktiskt dela på denna kostnad? Har inte riktigt de pengarna över och känner inte för att lägga en massa tusenlappar på folk jag faktiskt inte känner. Skulle hellre vilja göra något med barnen under sommaren.

Till saken hör att jag även lär ordna barnvakt, djurvakt och ta ledigt från mitt jobb = förlorad inkomst. För att åka på bröllopen. Åh jag avskyr folksamlingar Obestämd Så redan där är jag lite avigt inställd. 

Samtidigt känner jag mig snål och sniken. Hade det varit tvärtom vet jag att jag fått dåligt samvete om han behövde betala en endaste krona för något han inte får ut något av direkt. Jag hade sett det som en självklarthet att jag ska betala- 

• Svar på tråden Hur gör ni med kostnader kring vänners bröllop?
  • Anonym (eio)
    Anonym (Damen) skrev 2022-04-25 10:20:40 följande:

Är sambo sedan ca 1år tillbaka med en superbra kille, vi har inga tjafs ekonomiskt och jag vill inte att det ska bli det heller. 

Varje månad sätter vi över en summa pengar till ett gemmensamt konto, som går till mat, hyra osv. 

Nu är det så att i sommar är vi bjudna på två bröllop på hans sida. Till vänner som jag aldrig ens har träffat. 

Bröllopen är långt bort, de innebär resor, hotell, nya kläder pga av viktminskning mm. Rätt dyra kostnader på flera tusen. 

Är jag elak om jag inte är super intresserad av att faktiskt dela på denna kostnad? Har inte riktigt de pengarna över och känner inte för att lägga en massa tusenlappar på folk jag faktiskt inte känner. Skulle hellre vilja göra något med barnen under sommaren.

Till saken hör att jag även lär ordna barnvakt, djurvakt och ta ledigt från mitt jobb = förlorad inkomst. För att åka på bröllopen. Åh jag avskyr folksamlingar Obestämd Så redan där är jag lite avigt inställd. 

Samtidigt känner jag mig snål och sniken. Hade det varit tvärtom vet jag att jag fått dåligt samvete om han behövde betala en endaste krona för något han inte får ut något av direkt. Jag hade sett det som en självklarthet att jag ska betala- 

Är det alltså bara dina barn sedan innan och du och din sambo är ett ganska nytt par så att säga?

Jag tycker egentligen inte att par alltid måste göra allt tillsammans, och ett bröllop eller fest med personer som bara den ena i paret känner är just en sån sak som den andre då kan avstå. Om ni skulle välja att även du åker med så kanske din sambo ska stå för större delen av kostnaderna? 
  • Mrs Moneybags

Jag skulle nog välja att stanna hemma i ditt läge. Det låter inte som att du tycker det ska bli kul och då är man väl inte den roligaste gästen. Sedan har du egentligen inte råd och i och med det finns det två goda skäl att stanna hemma. 

• Räkan77

Vad säger din sambo? Vill han gärna att du ska följa med och är villig att betala för resa och hotell? Tycker inte att det är självklart alls att du ska åka då du har barn som du vill prioritera.

Om ni kommer fram till att du ska följa med på ett eller båda bröllopen så tycker jag att ni ska anpassa er efter din budget, inget dyrt hotell, köpa din klänning second hand osv. 

• Anonym (Alicia)

Vill du inte åka ska du ju såklart inte åka. Inbjudan är ju just en inbjudan och inget tvång och känner du att det skulle bli för dyrt för dig ska du ju såklart tacka nej.

Sen kan ni ju troligtvis åka på bröllopen för en kostnad som mer passar din budget OM du hade velat åka. Finns ju billiga boenden, kanske ni kan bo med/samåka med någon annan gäst, kolla secondhand för kläder etc.

• Gameofthrones

I din situation, hade jag tackat nej till inbjudan. Själva grejen är att det är kul och få en inbjudan till ett bröllop. 

Men det låter ingen kul för dig låter det som. 

• Anonym (Hmmm.. ...)

Stanna hemma, han har nog trevligare utan dig på dessa bröllop.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Damen) skrev 2022-04-25 10:20:40 följande:

Ja, självklart hade du betalt flera tusen kronor för någon som egentligen inte vill gå på bröllop. Alltid lätt att vara generös när det bara är i fantasin. Skulle du inte få dåligt samvete om han betalar för dig, när du egentligen inte vill gå på bröllopen? Känns som bortkastade pengar.

Detta är ju konsekvensen av din dåliga ekonomi. Jag tycker du ska säga som det är, att du inte har råd att gå, samt att du inte heller prioriterar det. Så behöver han inte heller få dåligt samvete för att han inte betalar allt. 
  • Friger

Är ni sambo är det ju rimligt att ni hjälper varandra.

Säg att du vill åka på bröllopet men att du inte har råd med nya kläder. Har han nu gott om pengar och ni är sambos så borde han självmant vilja hjälpa dig.

Släpp det här med arbetsinkomst och sådant. Det blir lite dumt.

• Anonym (Nej)

Jag hade inte följt med även om jag hade råd. Bröllop är bland det tråkigaste man kan gå på, och kräver det lång resa, övernattning för personer jag aldrig ens träffat skulle jag aldrig tackat ja. Hade jag själv bjudit in folk jag aldrig träffat hade jag heller inte förväntat mig att de skulle komma. 

• Anonym (E)

Jag skulle säga nej rakt av, man åker inte långt och betalar dyra pengar för att delta i ett bröllop för personer man knappt känner. Han får åka om han vill, men han ska bekosta det ur egen ficka och inte från ert sparande.

Svar på tråden Hur gör ni med kostnader kring vänners bröllop?