• Anonym (A)

    Ni som läser till ssk/är utbildad ssk, snälla läs detta

    Jag går 3:e terminen på ssk-programmet. Hade praktiskt prov igår, och klarade det inte på grund av två dumma misstag. Jag blandade läkemedlet med natriumklorid istället för sterilt vatten. Glömde också att märka sprutorna med natriumklorid, som jag skulle ha till att spola trevägskranen med. Jag har hela tiden varit rädd att jag ska råka göra något dumt misstag, för jag blir så nervös i såna här situationer. Jag mår skit nu. Känner mig så kass, och det känns pinsamt. Jag ska göra om provet denna veckan, men vet inte hur jag ska klara av att gå dit igen. Behöver lite pepp från andra som gjort praktiskt prov, och skulle behöva tips på vad jag ska tänka på och hur jag kan minska min nervositet. Vet inte vad jag ska ta mig till om det inte går nästa gång. Jag har redan dåligt självförtroende som det är, så jag tar det här väldigt hårt. 

  • Svar på tråden Ni som läser till ssk/är utbildad ssk, snälla läs detta
  • Anonym (A)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-04-25 20:09:43 följande:

    Ta det bara lugnt. Märk upp och tänk till två gånger innan du blandar. Räkna noga. Ibland hjälper det att tänka högt. Ledsen men missar du något ska du inte bli godkänd. Nu är det inte hela världen med sterilt vatten och natriumklorid men fy för den lede om du blandar fel. 


    Det handlar inte om självförtroende utan kompetensbrist. Ör du kaxig och tror på dig själv så kan du göra fruktansvärda fel. Du ska sträva efter att vara lugn och trygg. Det blir du när du har kunskapen. Det kommer att gå finfint! 


    Jo jag förstår att jag inte kan bli godkänd om jag missar viktiga saker, i alla fall sådant som anses viktigt enligt lärarna. Jag gjorde slarvfel för att jag var nervös. 
    Men ska tänka på att ta det lugnt och tänka igenom noga vad jag ska göra. Kommer säkert vara spyfärdig av nervositet, men måste fixa detta vid nästa försök. Tack för ditt svar. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-04-25 21:37:42 följande:

    Jag var aldrig extremt nervös inför examinationer på ssk-programmet. Det som hjälpte mig var att alltid prata under examinationen för att förklara både för läraren och mig själv vad jag gjorde. "Nu känner jag efter patientens blodkärl för att hitta något att sticka i. Nu spritar jag patientens hud. Nu sätter jag på statsbandet så att blodkärlen blir tydligare" osv. 

    En annan sak som hjälper är att faktiskt stanna upp och tänka. Du måste inte genomföra varje moment snabbt, det är viktigare att det blir rätt. 
    Jag har varit ssk i många år och tar alltid god tid på mig med läkemedel, dubbelkollar alltid ordinationen och att det är rätt läkemedel. Märker ALLTID sprutor, även om jag själv blandat dem, skulle jag känna minsta tveksamhet kasseras jag hellre läkemedlet. Så din examinator kommer bara uppskatta om du är extremt noggrann. 


    Ja, det är bra tips att säga allting högt och att ta sig tid att fundera. Det blir ju lätt att man glömmer något om man gör det för snabbt. Blir så oerhört trött på mig själv att min nervositet ska förstöra allt, men ska verkligen se till att ta det lugnt. Önskar att jag kunde fått göra den här examinationen tillsammans med handledaren jag hade på praktiken, då hade jag känt mig lugn! Men tyvärr så går ju inte det. Avskyr de här provsituationerna när man ska bli "övervakad", men jag får ju vänja mig vid det helt enkelt...
  • Anonym (A)
    Anonym (T6) skrev 2022-04-26 05:43:35 följande:

    Är precis lika nervös som du. Har under utbildningen fått göra om varenda klinisk Examination på grund av nervositeten. Men, meddela läraren att du är nervös och här är mitt bästa tips: Prata hela tiden, säg vad du gör och varför, på så sätt kommer du på din egna misstag.
    Nästa vecka har jag mitt nkse, det sista stora praktiska slutprovet där man ska ansvara för en egen patient i 3 timmar, är så otroligt nervös och rädd för att göra dumma misstag igen. Men vi klarar detta! 


    Det känns skönt att höra att det finns fler som upplever samma problem som mig! Jag kan få blackout för att jag stressar upp mig så mycket. Det kändes inte så kul när andra kom ut efter provet och lät som att det var så himla enkelt, och så stod jag där själv och kände mig som en idiot. 
    Jag har i alla fall klarat provet nu, och är så glad för det! Jag hade en jättebra lärare som skapade lugn och trevlig stämning, och det hjälpte mycket. Jag tänkte igenom momentet noga och tog det väldigt lugnt, tänkte efter och sa allting jag gjorde. Pulsen gick upp rejält när det var min tur, men är så nöjd över att jag kunde samla mig och genomföra det. Jag var så fokuserad så jag glömde liksom småprata med patienten, men det viktiga var ju att momentet blev rätt. 
    Jag hoppas innerligt att nkse gick bra för dig! 
  • Anonym (A)
    Anonym (T6) skrev 2022-05-09 06:39:01 följande:
    Ett stort grattis till att du klarade det! Det där med att småprata med patienten tycker jag aldrig faller naturligt under de praktiska proven, att låtsas att dockan är en riktig person kräver mer energi än att kunna utföra ett moment rätt, så bry dig inte vid det. 
    Även för mig gick provet bra, första gången någonsin jag klarat ett praktiskt prov på första försöket
    Tack!! Haha ja men eller hur, det blir så himla konstigt att försöka leva sig in i situationen när det är en docka. Min lärare sa också att det inte var så viktigt. 
    Åhh grattis! Superbra jobbat 
  • Anonym (A)
    Anonym (Jo) skrev 2022-05-15 21:15:42 följande:

    Ett stort grattis


    Tack!! Skrattande
  • Anonym (A)
    Anonym (nks) skrev 2022-05-15 21:27:12 följande:
    Går ni i termin 3 och har fortfarande praktiska prov på dockor? Efter termin 1 gjorde vi alla praktiska prov på riktiga patienter. Hur sent får ni arbeta med riktiga patienter då? Måste ju vara jobbigt om man kommer ut i arbetslivet och bara har 1 års erfarenhet eller liknande från riktiga patienter liksom.
    Vi studenter får vara patient vid de praktiska proven, vi gör själva momentet på en docka men kommunicerar med studenten som spelar patient. Sen så får vi ju öva en hel del på riktiga patienter under vår VFU. Vi hade 4 veckors VFU på sjukhus denna terminen Glad
Svar på tråden Ni som läser till ssk/är utbildad ssk, snälla läs detta