• Anonym (Vad händer nu!?)

Fan! Jag glömde scanna en vara på mataffären!

Så jäkla pinsamt! Det har aldrig hänt förut. Jag får fasen ångest. det kan tyckas löjligt, men jag tänker som så att de ju inte känner mig, de kan ju inte veta att jag missat och inte försökt sno. Inte för att det är troligt att man stjäl en vara för knappt 19 kr när man handlat för närmare 500 men ändå. 

Jag fick en delavstämning och kassörskan och jag småpratade om ditt och datt, jag tror hon känner igen mig, jag handlar ofta där. Sen utbrister hon: Oj, nu gjorde jag nog ett misstag! Jag kan ha scannat den här två ggr! Så nu fick du helavstämning! 

Oj då sa jag och så gick vi till en kassa. Det visade sig i slutändan att varan inte var scannad!  

Jag var där med en kollega som började prata om en annan vara och frågade om jag testat den samtidigt som jag plockade ner min vara från hyllan. Nä, svarade jag och sa att jag tyckte inte det lät gott men han sa att jo det är jättegott och så berättade han vad som var i och det lät gott så jag tog en sån och scannade och la den tillsammans med min vara som jag redan tagit. Men den hade jag inte scannat! Fast jag trodde att jag hade det. 

Där och då utbrast jag: Vilken tur att det upptäcktes! Kvinnan som gjorde avstämningen pustade ut och sa vilken tur att det inte var jag som gjort fel! Jag betalade och gick. Men efteråt tänkte jag på att den som satt i kassan gav den andra en blick och nu tänker jag att vad betydde den? (Nojjig? JA!) Var det en fundering på om jag skulle anmälas för stöld? Förvisso skulle det torligen läggas ner har jag kollat upp men ÄNDÅ!  

• Svar på tråden Fan! Jag glömde scanna en vara på mataffären!
  • Anonym (ööö)

Äh, du fattar att de får möta massor av kunder varje dag och har utfört ett antal avstämningar varje dag. De hade glömt det där så fort du hade kommit utom synhåll. 

• Gameofthrones

Om du vet att en vara har inte scannas så gå tillbaka med varan eller om butiken har varan inne så ta den till kassan och betala. Delavstämning är nog oftast stickkontroll. Så har det sagt i butik när jag har råkat ut för det.

Du kommer må bättre sen. :) 

• Meddelande borttaget
    Anonym (ööö) skrev 2022-04-25 21:33:35 följande:

Äh, du fattar att de får möta massor av kunder varje dag och har utfört ett antal avstämningar varje dag. De hade glömt det där så fort du hade kommit utom synhåll. 

Det får jag hoppas, men de måste väl ändå ta till någon åtgärd? Eller? jag lär väl få många avstämningar nu ett tag, men det får jag ju ta när jag var så slarvig! 

Gameofthrones skrev 2022-04-25 21:37:46 följande:

Om du vet att en vara har inte scannas så gå tillbaka med varan eller om butiken har varan inne så ta den till kassan och betala. Delavstämning är nog oftast stickkontroll. Så har det sagt i butik när jag har råkat ut för det.

Du kommer må bättre sen. :) 

Nej, jag visste inte det alltså, det kom fram vid avstämningen.  

Så nu ser det ju ut som att jag försökt sno den. 

DominantPoly skrev 2022-04-25 21:41:45 följande:

De bryr sig inte alls, folk missar. 

Däremot så glömmer inte algoritmen. Visar det sig att man fuskar med flit eller inte så hamnar man på en högre risknivå och kan emotse fler avstämningar i framtiden.

Ja, det tar jag för givet att jag får, men det får jag ju ta när jag slarvat så. :-/ 

Jag har ju använt detta system ända sedan det kom och jag har fått helavstämning en gång förut och då pga att de valde att delavstämma en vara jag hade scannat på listen. (Jag KAN ha gjort det även med denna vara, jag minns helt enkelt inte om jag gjorde det eller inte) 

Aikido skrev 2022-04-25 21:47:17 följande:

Du är så körd. Sälj kåken. Byt namn. Åk till sydamerika och operera fejset. Då har du kanske en chans.

Hahahaha, tack, det tog mig ner lite på jorden igen  

De på matbutiken kan ju inte veta det, men jag har tom ringt en (second hand) butik som glömt att slå in en virknål för en femma och bett om butikens swishnr så jag kunde swisha femman. Det är viktigt för mig att betala och göra rätt för mig. Men så klart att jag med förnuftet förstår att en vara för knappt 19 kr kanske inte är vad de prioriterar att anmäla till polisen när de vet att det ändå inte skulle leda någonstans. 

• Anonym (E)
    Anonym (Vad händer nu!?) skrev 2022-04-25 21:43:21 följande:

Det får jag hoppas, men de måste väl ändå ta till någon åtgärd? Eller? jag lär väl få många avstämningar nu ett tag, men det får jag ju ta när jag var så slarvig! 

Det händer ofta för dessa kassörer. Inget kommer att hända för att du missat en billigare vara, inte ens om det händer en gång till men som andra säger kan det bli fler avstämningar ett tag :)

100% största orsaken till varför jag inte självscannar hehe

• Räkan77

Jag har missat en vara vid avstämning ett par gånger och då har jag fått delavstämningar lite oftare en kort period efteråt. Jag har handlat med själscanning flera ggr i veckan i typ 10 år så jag tycker inte att det är så illa och personalen har inte höjt på ögonbrynen. Oftast har det varit en billig vara och jag har handlat för mycket pengar, så det har verkligen framstått som en miss.

• Gameofthrones
    Anonym (Vad händer nu!?) skrev 2022-04-25 21:44:49 följande:

Nej, jag visste inte det alltså, det kom fram vid avstämningen.  

Så nu ser det ju ut som att jag försökt sno den. 

Nä, du gjorde inte med flit. Men om du inte kan sluta tänka på det. Så gör det som känns bäst. 
  • Anonym (Jenny)

Ingen fara! Det har jag också råkat ut för! En gång hade jag scannat lappen för "mellanstor baguette" när det var en "liten baguette" och en gång hade jag missat ett paket riskakor. Jag fick avstämning lite oftare ett tag, men personalen kommer inte att prata om dig eller komma ihåg det!
    Se bara till att inte glömma att scanna tre kilo oxfilé nästa gång - då kanske de börjar prata!  

• Anonym (z)

Släpp det, det har garanterat personalen gjort. Hade det varit en oxfilé för 300 kr så hade det varit annorlunda, men handlar man för 500 kr varav man glömmer scanna en vara för 19 kr så förstår nog personalen att du missat scanna

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Jag råkade scanna en dyrare vara än den jag lade i kassen, och fick en avstämning. Jag hade alltså gjort ett fel som butiken skulle tjäna på, men även det gav lite fler avstämningar under en tid.

• Glinda från Oz

Ta det lugnt, folk gör fel i självscanningen hela tiden var det ett brott skulle ingen våga använda den. Det som kommer att hända är att du kommer få fler avstämningar en tid framöver. 

• Jonnynilsson

Japp, du kan se fram emot fler avstämningar. Jag råkade ut för det när kassörskan som gjorde avstämningen skannade in fel typ av bärkasse. Jag hade valt plastkasse men hon skannade en pappkasse och när det blippade till sa hon syrligt till mig att jag gjort fel.

Jaha, vad då för fel frågade jag?
    Ja du har skannat in fel bärkasse.
    Ok men jag skannade hyllan där den låg.
    Ja men det blev fel sa hon igen.
    Vad har jag skannat då?
    Ja du har skannat plastkasse men är ju fel.
    Är det sa jag? Och höll i plastkassen!
    Det blev pinsamt tyst tills hon kort sa att hon gjort fel men har rättat till det.
    Ok sa jag . Hur kommer det här påverka mina självskanningar i framtiden?
    Inte alls, jag har tagit bort det felaktiga säger kassörskan.

I helvete heller. Helavstämning nästa gång och gången där på. Andra gången gick jag till informationen och meddelade att jag aldrig mer sätter min fot i deras jävla affär om det blir fler avstämningar under överskådlig tid.

Man försvarade sig med att något blivit fel och man skulle fixa det. Det tog flera månader innan jag besökte en ICA-affär igen. Och se på fan, ingen avstämning.

• fjanten

Äh, sånt händer. Nu självscannar jag aldrig av principskäl - men det har istället hänt att jag typ glömt lägga upp en tandtråd på bandet för att en unge suttit på den, men å andra sidan har butiken ibland tagit betalt för normalpris istället för extrapris på varor, så jag gissar att sånt i slutändan blir "rättvist" ändå. Det som lär hända nu för dig är väl att du får ett gäng extraavstämningar, inte mer än så.

• cosinus
    Jonnynilsson skrev 2022-04-26 10:17:31 följande:

Japp, du kan se fram emot fler avstämningar. Jag råkade ut för det när kassörskan som gjorde avstämningen skannade in fel typ av bärkasse. Jag hade valt plastkasse men hon skannade en pappkasse och när det blippade till sa hon syrligt till mig att jag gjort fel.

Jaha, vad då för fel frågade jag?
    Ja du har skannat in fel bärkasse.
    Ok men jag skannade hyllan där den låg.
    Ja men det blev fel sa hon igen.
    Vad har jag skannat då?
    Ja du har skannat plastkasse men är ju fel.
    Är det sa jag? Och höll i plastkassen!
    Det blev pinsamt tyst tills hon kort sa att hon gjort fel men har rättat till det.
    Ok sa jag . Hur kommer det här påverka mina självskanningar i framtiden?
    Inte alls, jag har tagit bort det felaktiga säger kassörskan.

I helvete heller. Helavstämning nästa gång och gången där på. Andra gången gick jag till informationen och meddelade att jag aldrig mer sätter min fot i deras jävla affär om det blir fler avstämningar under överskådlig tid.

Man försvarade sig med att något blivit fel och man skulle fixa det. Det tog flera månader innan jag besökte en ICA-affär igen. Och se på fan, ingen avstämning.

Så blev det för mig fast på coop. Det gick inte självscanna där så jag gav upp. Men det är många år sen och nu funkar det igen.

Det som hade hänt var att lappen på en melon hade lossnat och satt sig på äppelpåsen. Så äpplena hade två lappar men scannades som melon genom avstämningen och sen kom melonen utan lapp och de vägde och körde den igen som melon så jag hade två meloner och inga äpplen när kassörskan var klar. 

Det satt i hur länge som helst så jag gav upp.

På Ica har jag haft fel 2 ggr. Ena gången hade jag scannat rätt men min dotter höll i sitt tuggummi-paket och jag missade att hon tagit det så det åkte aldrig genom självscanningskassan och saknades därmed i avstämningen. Andra gången hade min man stjälpt till och handlat och missat en burk creame fraiche. Han är nu bannad från att handla med min scanner :) Båda dessa gånger har dock passerat utan problem. Knappt ens märkt att jag blivit kollad mer efter det.

Vis av den första gångens problem så klistrar jag nu lappar på all frukt på andra varor. De ser lite trötta ut ibland när de ska ha avstämning. - Bara så ni vet så är lappen till äpplena på äggen, lappen till tomaterna är på mjölkpaketet och lappen till gurkan sitter på flingorna - brukar inte direkt väcka muntra leenden :)
  • Anonym (Pandis)

Hej,

På ICA Maxi gjorde vi en storhandling i december några dagar innan jul nu under COVID, åt oss själva samt föräldrar, handling för tre hushåll. Försökte hålla ner antalet besök i matbutik, samla så att vi handlade åt flera vid ett besök.

Vi hade 7 kassar med grejor, de här större flergångskassarna man köper på ICA/COOP. Plus Toalettpapper, lite hushållspapper.

Det blev så klar avstämning, den tonåriga tjejen som skulle göra avstämning såg inte glad ut. Vi började lassa upp innehållet i de första kassarna på bandet så att vi kunde packa ner igen när varorna var scannade. Hon fick själv tömma tre av dessa kassar, för att vi skulle kunna hålla jämntakt med att packa i igen.
    Det tog sin stund. Tjejen muttrade och stonkade, försökte ringa till någon ansvarig för att slippa avstämning, men nej, det bara att fortsätta. Så när allt var genomgånget så upplyste denna tonårs tjej med myndig stämma att vi missat en frukt/grönsakspåse för 38 öre. Men annars stämde allt i en handling för 3400 kr.
    Vi fick ett ajabaja också, vi hade missat att scanna in påsen för 38 öre. Bakom oss stod ett par och betalade sin handling, mannen där han skrattade ordentligt åt det hela, 38 öre fel på 3400 kr. Stackars tjejen blev tomatröd i ansiktet, upplyste att det är viktigt att det stämmer bla bla 

Så, nästa gång vi skulle handla till trettonhelgen, samma typ handling för tre hushåll, blev det så klart avstämning igen, samma tjej skulle göra avstämning igen, men hon vägrade, någon "ansvarig" fick komma och göra avstämningen. Denna gång hade vi bara 4 kassar....vi missade inget denna gång, summan var också mindre, drygt 2300.

Så antar att personalen inte heller tycker avstämning är kul, men de är säker ansvariga att avstämningen går rätt.

Pandan

Svar på tråden Fan! Jag glömde scanna en vara på mataffären!