Inlägg från: Anonym (Nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nja)

Drömhus: Designa atriumhus

Jag tänker att du redan har en ganska gedigen önskelista och att det handlar om att fundera på miljön där huset ska stå. I min värld bygger man atrium på platser där man vill ha privatliv, eller där det blåser... 

Spontant tänker jag att alla lösningar har sina för och nackdelar. Glöm inte tvättstuga, ev. grovkök och hall i er planering. Och ev. garage/matkällare/förvaring.

• Anonym (Nja)
    Anonym (husdrömmar) skrev 2022-04-27 14:24:37 följande:
     Jag har ju inte skrivit något om platsens förutsättningar, så det är väl inte relevant för frågeställningen? 
    Jo, det är tämligen relevant i min värld hur många kvadrat man får plats på på tomten, vilken detaljplan som finns, om tomten lutar och allt sånt.

Jag har aldrig varit i ett fantastiskt trevligt atrium, men jag är heller inte arkitekt. Så för mig har atrium varit en lösning på att miljön inte riktigt fungerat, såsom problem oftast med insyn. Eller problem att få in dagsljus i huset. 
    Anonym (husdrömmar) skrev 2022-04-27 14:24:37 följande:
    . Grovkök har jag inte tänkt på, vad har man det till? 
    Grovkök är ett sådant där väldigt praktiskt bortglömt rum där man spolar av sina gummistövlar, jordiga morötter, med närhet till kök. Ofta också tvättstuge funktion och gärna dörr ut till trädgården. Då ibland kallad groventré. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (husdrömmar) skrev 2022-04-27 15:04:52 följande:
    Jaha! Groventré vet jag vad det är, trodde grovkök vad något annat. 
    Skillnaden är egentligen bara att ett grovkök förväntas ligga nära kök och en grov-entré väntas vara nära ytterdörr. Självklart kan man kalla utrymmet "tvättstuga" också, men då missar man den där grejen om att faktiskt kunna hantera tyngre smuts. Absolut inte något vissa drömmer om, men i mitt drömhus ingår det.
Svar på tråden Drömhus: Designa atriumhus