Inlägg från: Anonym (husdrömmar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (husdrömmar)

Drömhus: Designa atriumhus

Hur skulle ni designa ett atriumhus med dessa förutsättningar? Ingen budget men man behöver ju inte gå totalt bananas hehe. 

Det som ska finnas med :

4 sovrum (två barn, ett till de vuxna och ett gästrum)
    Ett "lekrum" som kan vara antingen fristående från barnens sovrum eller i anslutning till dessa. 
    Walk in closet
    Kontor
    Kök, med eller utan separat matplats
    Vardagsrum
    Tv-rum
    Badrum (gäst-wc + två badrum)
    Tvättstuga

En eller två våningar? Med eller utan källare? Öppen planlösning eller ej? Hur skulle ni fördela de olika boytorna? Jag älskar att nörda ner mig i planlösningar så det skulle vara kul att se hur andra tänker Glad

• Svar på tråden Drömhus: Designa atriumhus
  • Anonym (husdrömmar)
    Anonym (Annica) skrev 2022-04-26 15:06:11 följande:

Är inte atriumhus alltid i ett plan? Det känns som om det bara blir ett djupt mörkt hål i mitten annars... Men med 8 rum och kök blir det väldigt stor byggyta om du ska ha enplans med atrium!

Jag trodde också det först men jag såg en ritning där det var i två plan på norrsidan, alltså inte en hel övervåning på hela planet. 

Helt klart en utmaning, men det är ju tråkigt att bara avfärda en idé och tänka "äh, det går inte" :) 
  • Anonym (husdrömmar)
    Embla twopointoh skrev 2022-04-26 15:13:52 följande:
    Man skulle ju, i teorin, kunna ha ett souterränghus där sällskapsytorna, inklusive atrium, är högst upp och sovrummen en trappa ned.
    Det är en av idéerna jag varit inne på. Sovrum, tvättstuga, ett badrum och eventuellt kontor nere, resten på det andra planet. 
  • Anonym (husdrömmar)
    Anonym (Nja) skrev 2022-04-26 16:27:55 följande:

Jag tänker att du redan har en ganska gedigen önskelista och att det handlar om att fundera på miljön där huset ska stå. I min värld bygger man atrium på platser där man vill ha privatliv, eller där det blåser... 

Spontant tänker jag att alla lösningar har sina för och nackdelar. Glöm inte tvättstuga, ev. grovkök och hall i er planering. Och ev. garage/matkällare/förvaring.

Jag vet inte vad i önskelistan du tyckte var märkligt. Det är väl mest bara kontor och ett lekrum som avviker från många standardhus?

Självklart! Det här är bara för att det är kul, det dröjer innan det blir aktuellt och tills dess leker jag bara med olika tankar och idéer. 

Tvättstuga är med i listan, hall är självklart medräknat när jag ritat, även förvaring. Grovkök har jag inte tänkt på, vad har man det till? 
    Anonym (Nja) skrev 2022-04-26 16:27:55 följande:

. I min värld bygger man atrium på platser där man vill ha privatliv, eller där det blåser... 

Jag förstår inte den delen av kommentaren. Det låter som att du menar som "till skillnad mot för i din värld" och som att du tycker att jag tänkt placera huset på en jättemärklig plats? Jag har ju inte skrivit något om platsens förutsättningar, så det är väl inte relevant för frågeställningen? 
  • Anonym (husdrömmar)
    Embla twopointoh skrev 2022-04-27 14:51:40 följande:

Ett annat förslag är att ha två våningar, men de delar av övervåningen som är mot innergården är snedtak. Eller så har man en svalgång/balkong längs hela eller delar av innergården.

Intressant! Det var ett förslag jag inte sett innan. Tåls helt klart att fundera vidare på! 
  • Anonym (husdrömmar)
    Anonym (Nja) skrev 2022-04-27 14:57:56 följande:
    Jo, det är tämligen relevant i min värld hur många kvadrat man får plats på på tomten, vilken detaljplan som finns, om tomten lutar och allt sånt.

Jag har aldrig varit i ett fantastiskt trevligt atrium, men jag är heller inte arkitekt. Så för mig har atrium varit en lösning på att miljön inte riktigt fungerat, såsom problem oftast med insyn. Eller problem att få in dagsljus i huset. 
    Anonym (husdrömmar) skrev 2022-04-27 14:24:37 följande:
    . Grovkök har jag inte tänkt på, vad har man det till? 
    Grovkök är ett sådant där väldigt praktiskt bortglömt rum där man spolar av sina gummistövlar, jordiga morötter, med närhet till kök. Ofta också tvättstuge funktion och gärna dörr ut till trädgården. Då ibland kallad groventré. 
    Ja, fast om man bara ska leka med tanken och få inspiration kring olika planlösningar och lösningar så spelar det inte så stor roll. När det väl blir skarpt läge så tar man alla idéer och väljer det som passar. Jag tycker det är bättre att brainstorma fritt så man inte blir för låst vid en viss idé. 

Jaha! Groventré vet jag vad det är, trodde grovkök vad något annat. 
  • Anonym (husdrömmar)
    Embla twopointoh skrev 2022-04-27 14:59:06 följande:

I närheten där jag bor finns det en väldigt snygg enplansvilla som visserligen inte har ett atrium, men nästan. Huskroppen är U-formad och i utrymmet emellan väggarna har de byggt typ ett växthus, alltså helt i glas, inklusive taket. Taket är inte platt, utan går upp i en spets på växthusets yttervägg eller vad man ska kalla det, och därifrån sluttar det tills det blir i höjd med själva husets tak. Svårt att förklara i ord, men det är supersnyggt och väldigt mysigt inuti.

Risken med ett atrium är, tycker jag, att det känns lite trångt och instängt, och ju högre huset är desto större behöver innergården vara för att undvika den känslan. Tycker jag.

Spännande lösning.

Ja, jag tycker själv att själva atrium-delen måste vara ganska stor för att det ska bli helt bra och då rusar storleken på huset lätt iväg. Det är en utmaning, helt klart. Jag tror dock det kan bli fantastiskt bra om man bara gör det rätt. 
  • Anonym (husdrömmar)
    Anonym (Nja) skrev 2022-04-27 15:32:42 följande:
    Skillnaden är egentligen bara att ett grovkök förväntas ligga nära kök och en grov-entré väntas vara nära ytterdörr. Självklart kan man kalla utrymmet "tvättstuga" också, men då missar man den där grejen om att faktiskt kunna hantera tyngre smuts. Absolut inte något vissa drömmer om, men i mitt drömhus ingår det.
    Vi har en liknande funktion i källaren just nu och jag har faktiskt inte tänkt på hur stor användning vi har av den. Sambon har ett skitigt yrke & vi arbetar även mycket i trädgården och i källaringången har vi även tillgång till dusch. Måste helt klart få in något liknande här. Ibland blir man hemmablind. 
Svar på tråden Drömhus: Designa atriumhus