• Nea389

Oplanerat gravid och behöver support

Jag är 28år och har alltid haft en längtan efter barn men de senaste åren också haft en stor oro över att inte kunna få barn. 

Därav har jag haft värderingen och känslan av att jag inte skulle klara av att göra abort eftersom jag inte tar en graviditet för givet. Jag slutade med preventivmedel för några år sedan, är ordningsam med att använda kondom men nu har jag blivit gravid. Tog till och med dagen efter piller efter att kondomen sprack. 

De delade ansvaret i detta är en kille jag känt under ett år men har varit tydlig med att jag inte vill ha något seriöst utan vi har fungerat väldigt bra som KKs.

Det är ångest blandat med tacksamhet som jag inte kan balansera. Min situation just nu är inte anpassad för att bli ensamstående och jag hade gärna väntat med barn några är. Men tänk om detta är den enda chansen jag får? 

• Svar på tråden Oplanerat gravid och behöver support
  • Friger

Svaret på om du kan bli gravid tycks du ju ha fått.

Sen om detta är din enda och sista chans? Sannolikt får du fler chanser. Men säker kan du inte vara. Det kan ingen. Har du ett barn är du säker på att du fått ett barn.

Ungefär så!

Helt redo på att bli förälder tror jag man blir när det nästan är försent. Där är livet lite orättvist.

• Sceffli

Tycker du tänker och resonerar bra. 

På vilket sätt är din situation inte passande för ett barn?

• Anonym

Om du behåller, om han inte vill, så borde du säga att du inte vet vem fadern är.

• Anonym (Hmm)

Kan inte ett dagen efter piller skada fostret? Det är ju en dunderdos med hormoner!

• Anonym (Lucia)

Nej, pillret skadar inte fostret...

Om du blivit gravid en gång som kondomen sprack har du nog inte bekymmer med att bli gravid. Jag är lika gammal som du, har tre barn och har fått försöka aktivt i många månader innan jag lyckats bli gravid. Då är det ändå normalt.

Om du gärna vill ha detta barn nu, i denna situation och med tanke på att bara ha möjlighet till att bli en bonusfamilj i framtiden - kör på. Men om du funderar på att behålla barnet enbart för att inte riskera att inte få fler barn, så är det kanske inte en supervettig anledning?

Lägger själv stor värdering i att vara kärnfamilj, men alla tycker inte att det är viktigt. Du skulle också gå miste om att göra allt i "rätt" ordning, när barnet är efterlängtat och då få göra den resan med en partner, det är fantastiskt. Om du ändå gärna hade väntat i ett par år så kanske du har svaret där?

• Anonym (qwerty)
    Anonym skrev 2022-04-26 20:17:26 följande:

Om du behåller, om han inte vill, så borde du säga att du inte vet vem fadern är.

Du menar så han inte behöver ta ansvar och hon inte har rätt till underhåll från honom. Vilket genisvar...
  • Anonym (qwerty)
    Nea389 skrev 2022-04-26 19:11:19 följande:
    Oplanerat gravid och behöver support

Jag är 28år och har alltid haft en längtan efter barn men de senaste åren också haft en stor oro över att inte kunna få barn. 

Därav har jag haft värderingen och känslan av att jag inte skulle klara av att göra abort eftersom jag inte tar en graviditet för givet. Jag slutade med preventivmedel för några år sedan, är ordningsam med att använda kondom men nu har jag blivit gravid. Tog till och med dagen efter piller efter att kondomen sprack. 

De delade ansvaret i detta är en kille jag känt under ett år men har varit tydlig med att jag inte vill ha något seriöst utan vi har fungerat väldigt bra som KKs.

Det är ångest blandat med tacksamhet som jag inte kan balansera. Min situation just nu är inte anpassad för att bli ensamstående och jag hade gärna väntat med barn några är. Men tänk om detta är den enda chansen jag får? 

Du blir inte yngre. Men du har flera år på dig innan din kropp börjar få slut på ägg, så fundera på vad du kan erbjuda barnet som just nu växer i magen på dig. Har du bostad? har du jobb? har du möjlighet att finnas där och uppfostra barnet. Om något av svaren är nej så kan du överväga abort. 

Kilen behöver inte vara delaktig men han kanske vill det. Även om ni inte är ihop.
  • Friger
    Anonym (qwerty) skrev 2022-04-26 22:14:45 följande:
    Du menar så han inte behöver ta ansvar och hon inte har rätt till underhåll från honom. Vilket genisvar...
    Tyckte iof det lät som en bra lösning...

// Okänd fader
  • Anonym (Behåll)

tycker du ska behålla faktiskt, du är 28 år och har inga barn. däremot vill du ha barn framöver skriver du. Sen är det tråkigt att barnets pappa inte vill vara med i bilden givetvis. Men antagligen träffar du en ny man snart, och kanske kan han bli en bra förebild för barnet. 

(jag gjorde abort i din ålder och tänker på det ofta, hade jag behållt hade jag haft två barn idag)

• Tow2Mater
    Anonym (Behåll) skrev 2022-04-26 23:08:36 följande:

tycker du ska behålla faktiskt, du är 28 år och har inga barn. däremot vill du ha barn framöver skriver du. Sen är det tråkigt att barnets pappa inte vill vara med i bilden givetvis. Men antagligen träffar du en ny man snart, och kanske kan han bli en bra förebild för barnet. 

(jag gjorde abort i din ålder och tänker på det ofta, hade jag behållt hade jag haft två barn idag)

Var läser du det? Det har ju inte TS sagt.
Svar på tråden Oplanerat gravid och behöver support