Låg puls under natten är det farligt?
Min far sover med sin smartklocka och den har registrerat puls under 50 ganska många nätter. Är det skäl till oro? Han är i god form och inte det minsta tjock eller så och rör på sig mycket.
Min far sover med sin smartklocka och den har registrerat puls under 50 ganska många nätter. Är det skäl till oro? Han är i god form och inte det minsta tjock eller så och rör på sig mycket.
Jag är inte läkare, men en låg vilopuls är i min värld väldigt bra. Är han i god form o bra kondition så blir pulsen gärna låg.
Jag gissar att jag själv ligger på ca 50 i vilopuls också
Hans puls är ganska låg även i vaket viloläge och tom när han anstränger sig fysiskt.
Det enda är att han inte är så ung och är hjärtopererad för ett tiotal år sen så jag blir ju lite orolig eftersom att klockan varnar för puls under 50 och jag tänker att den väl gör det av en orsak?
Jag sover också med pulsklocka ibland och når ner till 42 slag/minut. Det är inte farligt, utan påvisar att man har ett starkt hjärta. Hjärtat behöver slå färre slag för att pumpa runt blod i kroppen.
Allt från 50-90 brukar ses som normalt. Finns en intressant tabell här om du scrollar ner lite
på sidan: https://www.pteducation.se/artiklar/vad-ar-en-normal-vilopuls-rakna-ut-din-vilopuls-super-enkelt
Fullt normalt och inget att oroa sig för.