• Emmo77

När somnar er 8-åring

Ca när på kvällen och blir det senare under helgen. När vaknar hen? Hur ser er kvällsrutin ut?

Vår son lägger sig strax efter 20 och läser lite somnar runt 20:45-21.
    Sen ringer kl strax efter 7 utom på måndagar då 7:40. Helgen ibland uppe 1 tim längre. Väldigt sällan sover längre än 7:30

• Svar på tråden När somnar er 8-åring
  • Gameofthrones

Beroende på situation för oss.
    20.-22. 
    Minsta vill vara som sina storebrorsor. Men sönerna går i högstadiet det blir senare. 

• Hyllemor

Pojke som fyller 8 till sommaren. Han lägger sig vid 21.00, och somnar inom en halvtimme (ibland på 10 minuter, ibland 30 minuter.) Vi går upp klockan 7.45 vardagar. På helger kan han vakna alltifrån klockan 8 till 9.20. Om han vaknar senare på helgen, så kan det dröja till 22 innan han somnar den kvällen, men det brukar han kompensera med att somna tidigare på måndagen sedan.

Vi har alltid haft problem med hans sömn. ÄÄÄNTLIGEN upplever vi inga problem alls, sedan ett halvår tillbaka. Jag är sååå glad för det, och hoppas att det håller i sig.

• Hyllemor

Kvällsrutinen ser ut som så att antingen så högläser vi för honom eller han för oss.  Därefter så pratar vi en liten stund och därefter kör vi tandborstning och han går in i sitt rum. Dessvärre har vi vant vårt barn att lyssna på ljudbok eller musik, så det somnar han till. Vi har försökt ta bort det i många år, men han kan helt enkelt inte somna utan ljud. (Vi har inte så mycket ljud hemma efter att han har gått och lagt sig, eftersom hans pappa oftast går till jobbet då och jag sitter kvar ensam. Om jag har musik på - högt - så kan vi få honom att somna utan ljudsaga eller musik.)

Svar på tråden När somnar er 8-åring