• Snöochsot

    Självstående förälder, studier, ledighet och bostadsbidrag?

    Hej.
    jag har varit på fertilitetsklinik för att göra IVF och frysa in ägg/embryon mha donator, för att sätta in när jag är redo för det. Jag tänkte mig om ett år när jag har en termin kvar innan jag är färdigutbildad lärare. 
    Men, nu säger läkaren att han tycker jag borde sätta in färska embryon redan om några dagar, för min chans verkar störst då, och detta är troligen min enda chans att få barn. 
    Annars kanske det inte blir något i framtiden heller. 


    Därför måste jag göra ett snabbt beslut innan söndag om 2 dagar om ja vill bli gravid nu eller inte, och försäkringskassan stänger nu kl 16 innan jag fått svar på allt jag undrar.
    Jag vore tacksam för hjälp av er, om ni vet.

    Några frågor:
    jag är över 29 år. Kan jag få bostadsbidrag när jag fått mitt barn? Jag studerar. Jobbar ej. Har sökt jobb, får inget, så kör på med studier tills jag är färdigutbildad.
    Kan man få bostadsbidrag under föräldraledighet?
    Jag läste något om att man kan få bidrag om man studerar och har barn. Stämmer det?


    Hur går det att studera när man har en 1 åring och är ensam? Jag funderar på att läsa in en termin på halvtid det året.

    Sedan har jag även en tanke om att förhoppningsvis träffa en partner någon gång också, men det får väl bli som det blir.  :)

    Ha en fin dag.

  • Svar på tråden Självstående förälder, studier, ledighet och bostadsbidrag?
  • Jemp

    Ja, du kan få bostadsbidrag som förälder även om du är över 29. 
    Som student kan man få extrapengar (vet inte om det är bidrag eller lån) när man har barn, står på deras sida. 

    Vid ett års ålder kan de börja förskolan och då går det såklart fint att studera. Viss risk finns ju för att missa obligatoriska moment pga vab såklart, för eller senare kan man ju dock ta igen det. 
    Olika barn (och föräldrar) funkar olika. Jag har kunnat plugga 75% på distans under föräldraledigheten, för andra kan det vara omöjligt. 

  • Snöochsot

    Jag kan tydligen inte citera här från min iPad, men svarar här.

    Tack så mycket för svar!


    Vad bra med bostadsbidrag.
    Ska även kolla CSN hemsida.

    Nej jag sabbade min SGI. Så svaret är tyvärr nej. Jag får ta lägsta föräldrapenning.

    mvh 

  • Anonym (D)
    Snöochsot skrev 2022-04-29 16:54:12 följande:

    Jag kan tydligen inte citera här från min iPad, men svarar här.

    Tack så mycket för svar!


    Vad bra med bostadsbidrag.
    Ska även kolla CSN hemsida.

    Nej jag sabbade min SGI. Så svaret är tyvärr nej. Jag får ta lägsta föräldrapenning.

    mvh 


    Okej. Äger du din bostad? Om så är fallet så kan du få problem i form av att inte kunna få hjälp ekonomiskt från socialen.

    Varflr är det bråttom att bli gravid enligt läkaren? För du är inte supergammal som jag förstår det?

    Jag hade personligen inte satt mig i situationen att bli planerat gravid utan en sgi. Lägsta föräldrapenning räcker ju inte långt, och vad händer om du skulle bli sjuk? Du står då ensam med ett barn utan någon ersättning alls. Inte så kul om du är sjuk flera år.

    Hur ser sista året på utbildningen ut? vfu? För isf kan du ju heller inte fortsätta utbildningen samtidigt som du är hemma med barnet 
Svar på tråden Självstående förälder, studier, ledighet och bostadsbidrag?