VAB -regler
Nej en chef får inte bestämma så, man brukar ge och ta så t ex säger man inte till samma morgon som man ska jobba igen men dagen innan oavsett tid ska räcka.
Nej en chef får inte bestämma så, man brukar ge och ta så t ex säger man inte till samma morgon som man ska jobba igen men dagen innan oavsett tid ska räcka.
Jag vill ju egentligen bara veta lagligt har arbetsgivaren rätt att få veta klockan 12 dagen innan om man ska vara tillbaka efter vab/sjukdom?
Alltså, det är väl inte så svårt att veta kl. 12 om man kommer nästa dag eller ej, som arbetsgivare hade jag blivit galen om folk skulle meddela kl. 16 tex. Hur ska jag då kunna planera in verksamheten, ska jag ha personal på standby? "XX är hemma idag pga VAB och kanske, kanske inte kommer imorgon men jag hör av mig kl. 6 om jag behöver dig kl. 7" det går ju inte, jag kan inte heller ta in personal i onödan. Självklart har man förståelse för att saker kan hända i sista stund men detta borde inte vara något problem
Ag kanske inte har laglig rätt att veta en viss tid men kan förstå att denna regel har kommit efter många sena informationstillfällen, så lite schysst kan man faktiskt vara