Tobben skrev 2022-05-01 11:04:23 följande:
Egentligen ska det bokföras som ett eget utlägg när det betalas med annat konto än företagets. Sen bokför du ett eget uttag när du betalar från ditt konto till din man.
Men för att slippa en bokföringspost kan du bokföra som att du betalat fakturan från ditt konto, resultatet blir detsamma.
Bokförs det även som eget utlägg om det är någon annan än jag som betalt det? Jag vet ju att det fungerar så om jag betalar något annat med privat konto. Betalningen syns ju ingenstans hos min bank om någon skulle vilja kontrollera.
Hur menar du att jag ska bokföra som att jag betalt det? Helt enkelt låtsas att det gick från mitt konto det datum som min man betalade räkningen? Eller låtsas som att det datum jag satte över pengar till honom är själva betalningen? Går jag på fakturans datum så finns det inget som matchar hos min bank och går jag på när jag betalade min sambo så matchar det inte fakturan..
Vet du hur det blir med moms iom att företaget har adress på irland? Eller iom att jag betalt en privatperson och inte själva företaget?