• Martin Haldin

    Vad är "normalt slitage" på hyresrätt?

    Funderar på att flytta men har väl inte skött lägenheten allt för väl. Har bott här i 13 år.


    Golvet har jag vid ett argt tillfälle slängt en tallrik i och på något sätt gick den i 3 delar varav den ena skrävan hamnade med spetsen neråt 3cm ner i linoliumet B+H 1x4cm
    Allmänna slitskador i golv pga stolar och möbler.


    Flera lådor i frysen har spruckit rejält vilket är pga att jag ryckt i dom när dom vart lite fastfrusna. Plast + minusgrader = inte bra.
    Ev fuktskador i duschen beroende på våtskiket antar jag. Det är plast tapeten som börjat släppa mer och mer i hörnet efter flera år. Jag borde rapportera men orkar inte ha dom här och krångla så bedömer dom att det ska göras om och det blir inte kul plus högre hyra. Hade så nåra år när jag va liten i villa och det var lugnt minns jag, farsan bytte tillsut bara tapeten.
    Rejält underskött och ostädad ugn väldigt fint inbränd med mat. Kanske går att lösa med starka medel

    Det är väll det, inte så farligt. Men hört att golv kan va dyrt och kylen är så gammal att den inte går att finna reservdelar till, den va typ ny. Jag tänker att det gått så många år och allt var så många år gammalt rean när jag flyttade in. Hus byggt 70 och det ser ganska original ut. Äkta linolium, gula köksluckor, som att gå rätt in i 70 talet då jag inte renoverat tapeterna.

    Det enda jag kan göra är att ta bort det gamla ytskyddet från linoliumgolvet och lägga på ett nytt. Men det gör det bara rent och det är onödigt om det måste bytas.
    Kommer ju självklart bli en dialog. Men om ni spekulerar hur tror ni den kommer gå? Normalt slitage bara flytta?

    Tahck på förhand.
  • Svar på tråden Vad är "normalt slitage" på hyresrätt?
  • Martin Haldin

    Ursäkta upplägget jag använde funktionen med punktmarkeringar men den verkar inte funka så blev inge trivligt läsbar

  • Jemp

    Jag gissar på normalt slitage, men min erfarenhet är att olika hyresvärdar är olika hårda. 

    Vet inte hur det bedöms att skicket kan ha förvärrats av att du inte anmält fel (fuktskadan). 

  • Martin Haldin
    Jemp skrev 2022-04-30 22:13:32 följande:

    Jag gissar på normalt slitage, men min erfarenhet är att olika hyresvärdar är olika hårda. 

    Vet inte hur det bedöms att skicket kan ha förvärrats av att du inte anmält fel (fuktskadan). 


    Man får spela dum, vad har hyresvärden för skyldighet att göra kontroller? Var ju  lite lös redan när jag flyttade in den har bara släppt lite mer
  • Tom Araya

    Golvet och lådorna i frysen är inte normalt slitage.

    Tapeten i duschen är inte onormalt slitage, utan värden ansvar, men du borde förstås ha rapporterat.

    I en så gammal och orenoverad lägenhet borde dock din inverkan ha mycket begränsad (om ens någon) betydelse för beräkning av ev kostnader som kan läggas på dig.

  • Jemp
    Martin Haldin skrev 2022-04-30 22:42:56 följande:
    Man får spela dum, vad har hyresvärden för skyldighet att göra kontroller? Var ju  lite lös redan när jag flyttade in den har bara släppt lite mer
    Kontroller generellt gissar jag på ingen skyldighet alls. Däremot har ju badrum en begränsad livslängd som låter som att den är passerad? Och det är såklart värdens ansvar. 

    (Obs att jag spekulerar en del nu...)
  • Jag är bara jag

    Ugnen kan du rengöra med såpa. Smörj in hela ugnen med såpa, sätt på ugnen på 100 grader en kvart, låt svalna och torka av. Golven kan du möjligen få bättre med polish. Det finns medel man kan fylla ut skador på trägolv med- använde själv det efter en skada på mitt golv jag inte orsakat själv och hyresvärden godkände det-, men jag vet inte om såna medel finns för linoliumgolv. Fråga i en bygg- eller färghandel. Resten är mer upp till hyresvärden. Är frysen gammal kanske de låter det bero.

Svar på tråden Vad är "normalt slitage" på hyresrätt?