• Kelpis

    Till er som har spolat äggledare

    Hej. Jag ska göra en spolning av äggledare på fredag och jag vill bara veta ni som har gjort det. Gjorde det ont? Blev ni gravida efter det? Kan jag höra något/ ta något innan för att inte få ont? 


    berätta gärna hela grejen hur det gick till och hur ni kände. Jag är så rädd och jag vill gärna vara beredd ifall det gör ont.

  • Svar på tråden Till er som har spolat äggledare
  • Aliona

    Jag gjorde det inför insemination och tyckte att det var rätt obehagligt. Men det tar ju slut och sen är det över. Typ som att gå till tandläkare, det är inget man ser fram emot men man gör det bara, man försöker tänka på annat och sen är det klart. 


    Jag vill minnas att jag båda fick naproxen (eller ipren) att ta innan och en antibiotikatablett efteråt. Jag tog värktablett ändå tyckte jag att det spända och gjorde lite ont. Obehagligt men inte värre än att man står ut. 


    Ja, jag blev gravid efter men först några månader senare så min gyn trodde inte att det hade ett samband med spolningen. 

  • Kelpis

    Tack så mycket för svaret! Ja jag kan tänka mig att det kan kännas obehagligt. det känns faktiskt mycket bättre, tack.

    Det är bara att jag läste några som har skrivit att dom skrek av smärta och svimmade och sånt och jag fick lite panik Gråter

    Att det kan kännas och vara obehagligt är man ju beredd på såklart 

  • Aryzza

    Jag tyckte inte det gjorde ont. Jag fick instruktion om att ta vanliga värktabletter en timme innan (Alvedon vill jag minnas). Det enda som va milt obehagligt var när de skulle in genom livmodertappen, sen kändes det ingeting och då frågade hon ändå om hon fick hålla på lite längre för hon tyckte min livmoder va så fin haha. 

    En kompis till mig har gjort två och hon tyckte det gjorde ont första gången (inte skrik och svimma mer ordentlig mensvärk). Men ingenting andra så läkaren gissade på att de spolade bort något första gången. 


    Jag blev inte gravid och inte heller min kompis, vi behövde båda ivf Men jag har läst att det finns en ökad chans de tre första månaderna efter spolning. Lycka till! 

  • Kelpis

    Så skönt att höra Aryzza! 
    Känns så mycket bättre nu! Jag hade tänkt att jag ska ta avedon innan. Jag brukar ha hemsk mensvärk så jag tror att jag ändå klarar mig ifall det är så det känns. Tack så hemskt mycket för svar!

  • Aliona
    Kelpis skrev 2022-05-02 09:34:13 följande:

    Tack så mycket för svaret! Ja jag kan tänka mig att det kan kännas obehagligt. det känns faktiskt mycket bättre, tack.

    Det är bara att jag läste några som har skrivit att dom skrek av smärta och svimmade och sånt och jag fick lite panik  // Gråter

    Att det kan kännas och vara obehagligt är man ju beredd på såklart 


    Åh nej, så ont gjorde det verkligen inte! Du behöver inte vara orolig, vad jag har hört känns det inget alls och för mig och vad jag har hört från andra som upplever det som obehagligt så är det mer likt mensvärk. Hoppas att det hjälper dig att bli gravid! 
  • Nelpan

    Jag håller med tidigare svar i tråden att det kändes som mensvärk. Jag tog alvedon innan enligt läkarens instruktion. Det var mer obehagligt än smärtsamt :)

    För mig så hjälpte (troligtvis) spolningen till att bli gravid, det fungerade vid nästa ägglossning.

  • Erika71

    Det var inte särskilt behagligt men absolut uthärdligt, däremot hjälpte det mig inte att bli gravid.

  • Honungsvatten

    Gjorde inte alls ont, tog Paracetamol innan (på rekommendation av kliniken). Blev gravid på naturligt sätt strax efteråt! Trots att jag fick domen ?dålig passage, samt ingen passage? på mina äggledare och IVF rekommenderades. Lycka Till :)

  • Jonand

    För mig var det som ett milt obehag en liten del och resten kändes det knappt. Blev gravid på naturlig väg men först ett långt år efter. 


     

Svar på tråden Till er som har spolat äggledare