Claara skrev 2022-05-01 22:25:15 följande:
Förtvivlad! Mitt barn har en knöl på blodådra på halsen :(
Är så orolig! Mn 2 åriga dotter har en synlig blodådra på halsen som buktar ut när hon spänner sig, blir arg eller vrider på huvudet. Syns även en blå knöl på ådran i dessa situationer. Knölen/knutan är ca 1cm och mjuk. Vi har varit på ultraljud men det gick inte genomföra så vi fick en ny tid för detta. Jag går under av oro! Gråter hela tiden. Någon som vet vad detta kan vara?
Vad jobbigt för dig. Jag funderar på vad läkaren sade om det, vad sjukvården gör till nästa och om ni fick några råd om hur ni ska göra/tänka tills dess. Vet läkaren att du är så orolig? Om inte, kan du ta kontakt med vårdenheten, berätta om hur du mår och be att få tala med någon där som kan berätta lite mer.
Är ni två vuxna i familjen så du har någon att bolla med och någon som tröstar? Du behöver få prata med någon annan också, antingen någon vän eller familjemedlem eller någon du inte känner. Så där kan du inte ha det. Även om någon som inte är medicinskt kunnig inte kan hjälpa dig med själva problemet, betyder det ändå mycket att få prata om sin oro.
Jag hoppas du sover nu, men om du inte kan det för oron så ring och prata med någon. Jourhavande medmänniska når du på 08 - 702 16 80 kl. 21-06. www.jourhavande-medmanniska.se/prata-med-oss/
De skriver ändå att de ibland kan ha lång kö och att vissa operatörer stänger ner efter 2h. Hur ofta det händer att de har sådana köer har jag ingen aning om, men förhoppningsvis är det ovanligt. Jourhavande präst kan man be 112 koppla till.
Jag skickar över en varm kram till dig och hoppas att ni får besöka vården snart igen så du får veta vad den konstiga blodådran beror på och vad som eventuellt behöver göras åt det så du kan koncentrera dig på det istället. Oron före man vet något är oftast värst!