Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Mia)

Puls vid sömn?

Sov med smartklockan o undrar va en normal puls är på natten?

• Svar på tråden Puls vid sömn?
  • Anonym (Miss)

Jag har låg puls och kan ligga mellan 40-50 i puls på natten eller i vila. Normalpuls i vila är väl runt 60 så borde gälla på natten med om man är rätt stilla när man sover. Vet inte när det räknas som högt, kanske över 75. Låg puls är oftast ingen fara men hög puls kan väl vara ett tecken på att man inte rör sig som man ska, hjärtat får slå oftare etc. Vad hade du?

• Anonym (Mia)

Jag hade 51 som lägst o ligger på 65-70 vilande vaken. Tyckte 51 var väldigt lågt jag som trodde jag var stressad

• Anonym (Abcd)

Ibland har jag 40-50, andra 60-70 eller 80-90...

• Anonym (Mia)

Är det vanligt att man har ännu längre vid sömn än vilopuls? Trodde inte det var bra att ha runt 50 när man sov?

• Anonym (Miss)
    Anonym (Mia) skrev 2022-05-03 12:11:12 följande:

Är det vanligt att man har ännu längre vid sömn än vilopuls? Trodde inte det var bra att ha runt 50 när man sov?

För mig är det normalt och inget jag mår dåligt av. Vid sömn är du ju än mer avslappnad än vid vila. Om du inte rör Dig väldigt mycket när du sover. 
  • Anonym (Bis)

När jag var vältränad för att jag sprang lång distans varje dag så låg min vilopuls på 36 precis när jag vaknade upp på morgonen. Och jag var frisk som en häst. Numera är den nog betydligt högre. 

Låg puls är bra, det betyder att man har ett starkt hjärta som är effektivt och behöver inte slå lika mycket som ett svagare. 

• Anonym (A)

jag är 3x år gammal. Min puls ligger runt 57 på natten. Ibland som lägst nere på 54. ligger runt 65 vid soffvila.

• cosinus

Jag har ingen klocka men jag har mätt upp 41-42 med telefonen ibland i sängen så jag gissar att jag är ner och snuddar kring 40 på natten. Nu sittandes på jobbet i min kontorsstol ligger jag på 53 (kollade precis).

Vad som är normalt är extremt individuellt. Vi har både låg puls och lågt blodtryck i släkten. Kan bli lite yr ibland av frånvaron av blodtryck (när man reser sig upp) men i övrigt inget man tänker på.

• Mrs Moneybags

En vilopuls runt 50 är ett tecken på att du förmodligen är vältränad och mår bra. Man kan ju vara stressad ändå. Men din kropp mår bra. 

Svar på tråden Puls vid sömn?