• Anonym (J)

Inskränka aborträtten

Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 17:21:29 följande:

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

Nej, argumenten för abort är inte nödvändigtvis alltid logiska eller konsekventa, men vi vet utifrån statistik att aborter kommer förekomma oavsett om de är lagliga eller inte. Då är det bättre att det kan ske säkert. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:32:40 följande:
    Så om det skulle komma statistik på att folk börjar försöka karva i sina kroppar med något annat än abort de blivit nekade av sjukvården skulle du då tycka det är bättre vi hjälper dem med det på ett säkert sätt?
    Japp, psykologisk hjälp. Nu kommer det dock aldrig ske (att en stor mängd människor helt plötsligt skulle börja karva i sina kroppar), så diskussionen är irrelevant. 
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 18:35:30 följande:
    Så det skulle ske lika många aborter som när det är lagligt eller olagligt?
    Om aborter exempelvis skulle förbjudas så skulle många antagligen ändra på sitt sexliv. 

WHO har statistik på det, det är bara att söka. Ditt uttalande är felaktigt, helt enkelt. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:47:04 följande:
    Då kan du föreslå psykologisk hjälp till de som vill ha aborter också. Om du menar allvar att det är vettigt istället för att folk ska få bestämma över sina kroppar.
    Den dagen psykologisk hjälp kan få bort ett foster, absolut. 
Svar på tråden Inskränka aborträtten