• smirreochsmulan

    Egentid

    Jag är gravid med tredje barnet . Dem andra är 3 år & 1 år. Min sambo är iväg och tränar 2-3 timmar 5-6 gånger i veckan. 
    De krav jag ställt är att det ska vara efter barnen somnat eftersom annars får han aldrig träffa barnen. Hur ska man tänka mer? börjar bli less på att han väljer gymmet framför våran familj eller framför min och hans tid. oftast om han vilar från gymmet 1-2 gånger i veckan . Så spelar han istället golf en av dem dagarna. Nätterna tar jag barnen Även om vi båda jobbar. Helger går jag upp och Äter frukost med barnen medans han får sova till 10.. 
    ska det vara såhär ? Tiden han är hemma tittar han på youtube eller sitter med hörlurar.  Jag tycker det är supersvårt att hitta en balans. vi Var noga med att fixa barnvakt ofta med första barnet och göra saker ihop men efter andra barnet så blev de svårare . vi båda har tränat ihop på gymmet med barnen på helger förut . men nu ser det annorlunda ut då jag är gravid och lagt träningen åt sidan. tankar ? 

  • Svar på tråden Egentid
  • Tow2Mater

    Har ni tränat ihop på gymmet med barnen på helger förut kan ni väl gora det nu. Du kan anpassa träningen efter din kropp.

  • Anonym (Jisses)

    Har man så pass små barn och fler påväg så får man nog ta och ta lite mer ansvar, han lever ju vidare med sina intressen och egentid utan att ha en tanke på att avlasta dig eller anpassa sig efter ert nya liv.
    Helt ärligt låter det som han inte är så intresserad av och ha barn och vara med och dra sin del. Klart han kan träna någon kväll i veckan o lite på helgen. Men sovmorgon och nätter måste ni börja dela, annars kommer du bränna ut dig.

  • Tow2Mater

    Hur delade ni upp foräldraledigheten med 3 åringen & 1 åringen? Hur planerar ni gora med den som ska komma? Så ni båda kan träffa barnen mycket.

  • Anonym (X)

    Jag kan inte riktigt förstå hur kan det blivit så att du tar allt? Ni får ju börja med att ni rar varannan natt. Menar han på att han inte vaknar så får ni lösa det med att sova i olika rum. Helgmornarna får ni sovmorgon antingen lördag eller söndag. Egentid för träning golf ett par gånger i veckan och så för dig med. Nu måste du tuffa till dig och ställa krav. 

  • Drottningen1970

    Tankar? Tja, att den där balansen du eftersträvar i din ensamhet inte existerar.

    Varför väljer kvinnor att leva på det viset är samma fråga jag alltid ställer mig när jag läser en dörrmattas inlägg.

  • Anonym (?)

    Men varför tar ni inte sovmorgon en dag var på helgen? Varför delar ni inte på nätterna?

    Jag antar att du är den enda som vabbar? Den som ser till att barnen har kläder och leksaker? Den som planerar veckans mat och handlar? Tvättar/diskar/städar? Tagit all föräldraledighet?

    Hur har du försökt ändra på ert liv?
    Hur skulle du vilja att det ser ut?

  • Anonym (Teddy)

    Men det är väl klart att det inte är så det ska vara. Vad säger din sambo? Varför går du med på detta? Lågt räknat så tränar han alltså minst tio timmar i veckan? Plus några timmars sovmorgon varje helg, hur många timmar kan det vara, runt fyra tim/helg? Så minst fjorton timmar per vecka har han egentid att göra vad han vill utanför familjen. Så då ska ju du också ha fjorton timmars egentid per vecka då du gör vad du vill. Vill han inte lyssna på dig så tycker jag att du under ett par veckors tid skriver ner exakt hur mycket tid han lägger på egentidsaktiviteter tex träna, sova, spela osv. Sedan presenterar du siffrorna för honom och berättar att from nästa vecka så kommer du att använda lika många timmar på egentidsaktiviteter. Gör gärna ett schema på när dessa timmarna tas ut. Tex om han sover till tio på helgen så berättar du att from nästa helg så kommer du ta ut dina timmar sju timmar på lördagen och sju timmar på söndagen med start kl. 10.00. Det betyder att du inte kommer hem igen förrän 17.00 på lördagen och 17.00 på söndagen. Detta är ett exempel. Tillåt inte honom att börja tjafsa om saken, bara säg att der är så det kommer att bli hädanefter.

  • smirreochsmulan
    Tow2Mater skrev 2022-05-03 23:47:59 följande:

    Har ni tränat ihop på gymmet med barnen på helger förut kan ni väl gora det nu. Du kan anpassa träningen efter din kropp.


    Det är inte aktuellt tyvärr .
  • smirreochsmulan
    Anonym (?) skrev 2022-05-04 00:47:06 följande:

    Men varför tar ni inte sovmorgon en dag var på helgen? Varför delar ni inte på nätterna?

    Jag antar att du är den enda som vabbar? Den som ser till att barnen har kläder och leksaker? Den som planerar veckans mat och handlar? Tvättar/diskar/städar? Tagit all föräldraledighet?

    Hur har du försökt ändra på ert liv?
    Hur skulle du vilja att det ser ut?


    I och med att jag går upp flera gånger per natt och går På toa så har de blivit naturligt att jag tar nätter om de behövs. vi delade lika på föräldrarledigheten nu senast & när han var hemma så var fokus att hänga på gymmet 3timmar per dag. Så det var ofta jag kom hem och att ingenting var gjort hemma.  Jag köper kläder & leksaker & planerar mat osv. Dock äter vi inte samma ma & laga mat var försig. Han handlar 9 av 10 gånger. Jag står för städning mestadels men han hjälper till ibland. jag önskar att han hade velat spendera mer tid med oss som familj och ha överseende att jag är gravid. han har aldrig varit intresserad av någon av graviditeterna.
Svar på tråden Egentid